Za volantem do Chorvatska: nové dálnice, vyšší pokuty

  14:09aktualizováno  14:09
Na chorvatské pobřeží se letos chystají tisíce českých řidičů. Redaktor MF DNES se vydal na cerstu k Jaderskému moři. Na cestě k Jadranu přibyly úseky nových dálnic, ale čekají i nástrahy: zpřísnění předpisů a zvýšení pokut. Rakušané kontrolují, zda je v autě povinná reflexní vesta, pokuty ve Slovinsku a Itálii mohou odčerpat z peněženky stovky euro...

Pobřeží Jaderského moře je cílem, kam každoročně míří více než půl milionu českých turistů. Jedním z důvodů je i snadná přístupnost.

"Pokud se nedostanete do žádných problémů, z České republiky můžete být u moře už za deset hodin," říká Miroslav Preclík z automotoklubu ÚAMK.

Redakce přílohy vyzkoušela dvě trasy, jimiž občané Česka k chorvatskému pobřeží jezdí nejčastěji. Jedna cesta vedla do letoviska Umag na severu Istrijského poloostrova, cílem druhé trasy byl jižně položený Dubrovník.

Zatímco Umag byl zvolen kvůli nejrychlejšímu přístupu, druhá cesta měla za cíl prozkoumat, v jakém stavu je budovaná dálnice mezi Záhřebem a Splitem, která slibuje snadné dopravní spojení prakticky na celé jižněji položené pobřeží Chorvatska.

Dovolená začíná v autě

K cestování po EU, ale i do Chorvatska, nemusíte mít ani pas, stačí občanský průkaz ve formátu karty, jak je v ČR vydáván od května 1993. V ostatních evropských zemích mimo EU je nutný pas. Téměř nikam však už nejsou nutná víza. Kromě Ruska.
Ze všech zákazů a omezení dovozu do jednotlivých zemí jsou pro řidiče nejdůležitější omezení na dovoz pohonných hmot mimo nádrž. Vrámci zemí EU lze převážet v kanystru 20 l, z nečlenských zemí lze do EU vézt 10 l.
Různé země mají různé podmínky pro dovoz domácích mazlíčků. Vždy je nutný pas zvířete vydaný veterinárním lékařem. Do řady zemí je ale nutná i identifikace zvířete mikročipem, očkování i vyšetření. Poradí veterinář.
4Nechcete komplikace na chorvatských hranicích? Dovoz nápojů a potravin je omezen na "přiměřené množství vzhledem k délce cesty a počtu cestujících", přičemž určení "přiměřenosti" je v kompetenci celníků. Doporučuje se v tomto ohledu střídmost zásob.
Některé země mimo EU (např. i Chorvatsko) požadují, aby osobní šperky a zvlášť hodnotné předměty (drahé fotoaparáty, videa apod.) byly na hranicích deklarovány - jsou zapsány do deklarace, dovoz je potvrzen celnicí.
V Rakousku s vestou
Do Umagu odjíždíme v pátek ve 22 hodin nejprve směrem k přechodu Dolní Dvořiště. Následuje koupě nafty na poslední čerpací stanici, zároveň v regálech hledáme reflexní vestu, která je v Rakousku povinnou součástí výbavy automobilu. "Stojí sto sedmdesát korun," odpovídá na náš dotaz obsluha čerpací stanice.

Míříme na dálnici směr Linz. Předtím ještě stavíme u rakouské čerpací stanice a za necelých osm eur kupujeme desetidenní dálniční známku.

Je půl třetí ráno a před sebou máme nejdelší úsek - průjezd celým Rakouskem. Volíme nejrychlejší trasu přes Linz, Salcburk a Villach. Jízdu však znepříjemňuje časté zúžení provozu do jednoho pruhu a s tím související snížení maximální povolené rychlosti na 80 kilometrů za hodinu.

S přibývajícími kilometry zjišťujeme, že povolená rychlost 130 km/h je v Rakousku zřejmě jen "za odměnu". Z nejasných důvodů je prakticky neustále upravena na 100 km/h i na úsecích, kde žádné opravy neprobíhají.

Řídíme se podle itineráře a cesta zdárně ubývá. Tápeme jen před Salcburkem, kde z dálnice špatně sjíždíme na Villach a dostáváme se přímo do města. Obsluha jedné z čerpacích stanic nás posílá správným směrem.

Na další překážky už v Rakousku nenarážíme a před sedmou hodinou ranní přijíždíme do Slovinska. Kromě dálniční známky jsme v Rakousku platili 9,50 eura za průjezd jedním tunelem.

Na rakousko-slovinském přechodu policisté pouze pohledem kontrolují, zda počet občanských průkazů odpovídá počtu pasažérů.

Směřujeme na Lublaň, kde kvůli nepřehlednému značení ale nabíráme zpoždění. Po chvíli bloudění už však míříme na přímořský Koper. Odtud je to do Umagu jen kousek. V Koperu jsme v půl deváté ráno a konečně vidíme moře. Doplňujeme naftu. Stejně jako při výběru mýtného na dálnici není ani na čerpací stanici problém zaplatit v eurech. Za poplatky na slovinské dálnici jsme zaplatili 300 korun.

Pokračujeme do Chorvatska. Na hranicích opět stačí občanské průkazy. Po dobře značené silnici jedeme do nedalekého Umagu. Jsme v cíli. Za námi je 11 hodin cesty a 830 kilometrů. Náklady na cestu tam i zpět nás vyšly na 5000 korun.

Průjezdnější dálnice
Cesta do jižně situovaného Splitu, případně vzdálenějšího Dubrovníku je oproti Istrii náročnější. Z Česka vede přes Vídeň, Graz, Maribor, Záhřeb a po dálnici až do Splitu. Zásadní novinkou je zprovoznění tunelu Mala Kapela, který byl otevřen na konci června. Během víkendových špiček se řidiči kolon zřejmě nezbaví ani po otevření tunelu. Provoz totiž nejméně jeden rok povede pouze v jednom směru.

Čtěte přílohu CHORVATSKO.IDNES.CZ

Autoři:

Nejčtenější

Evropa si schválila elektrická nákladní auta, výrobci jsou zděšeni

Prototyp elektrického tahače Tesla Semi

Evropský parlament schválil výrazné snížení emisních limitů pro nákladní vozidla. Postup je podobně agresivní jako v...

Německé továrny VW přejdou na elektro, Passat vyrobí Škoda v Kvasinách

Volkswagen I.D. Vision

Po roce 2020 se budou v německých továrnách Volkswagenu vyrábět statisíce elektroaut. První bude model ze Cvikova. Z...

Ford hledá partnery pro cestu z mizérie. Jedná s Volkswagenem

Dav návštěvníků a novinářů na autosalonu Auto China v Pekingu během show...

Americký Ford a německý koncern VW s tím mají zkušenosti. Sdílení techniky, platformy a motorů si vyzkoušely desítky...

Autofotka týdne: Nákladní vůz bez řidiče nastoupil do práce

Autonomní elektrický nákladní vůz T-pod v akci na překladišti v Jönköpingu

Einride je švédský, jen dva roky mladý start-up, který postavil elektrický robotický nákladní vůz T-Pod. Futuristický...

Nové dvoukolové Formule 1 mají křídla a přes 215 koní

Novinka Ducati Panigale V4R

Vývoj materiálů, technologií a elektroniky stále posouvá hranice dnešních sportovních motocyklů. Za půl milionu si...

Další z rubriky

Soud nařídil zákazy starších dieselů v Essenu, nemohou ani na dálnici

Ilustrační snímek

Německý správní soud nařídil zavést zákazy jízdy starších naftových automobilů v některých částech západoněmeckého...

Evropa si schválila elektrická nákladní auta, výrobci jsou zděšeni

Prototyp elektrického tahače Tesla Semi

Evropský parlament schválil výrazné snížení emisních limitů pro nákladní vozidla. Postup je podobně agresivní jako v...

Šéfa aliance Renault-Nissan-Mitsubishi zadrželi kvůli čachrům s penězi

Carlos Ghosn

Předseda správní rady japonské automobilky Nissan Motor Carlos Ghosn používal firemní peníze pro vlastní účely a...

Najdete na iDNES.cz