Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Za volantem do Chorvatska: nové dálnice, vyšší pokuty

  14:09aktualizováno  14:09
Na chorvatské pobřeží se letos chystají tisíce českých řidičů. Redaktor MF DNES se vydal na cerstu k Jaderskému moři. Na cestě k Jadranu přibyly úseky nových dálnic, ale čekají i nástrahy: zpřísnění předpisů a zvýšení pokut. Rakušané kontrolují, zda je v autě povinná reflexní vesta, pokuty ve Slovinsku a Itálii mohou odčerpat z peněženky stovky euro...

Pobřeží Jaderského moře je cílem, kam každoročně míří více než půl milionu českých turistů. Jedním z důvodů je i snadná přístupnost.

"Pokud se nedostanete do žádných problémů, z České republiky můžete být u moře už za deset hodin," říká Miroslav Preclík z automotoklubu ÚAMK.

Redakce přílohy vyzkoušela dvě trasy, jimiž občané Česka k chorvatskému pobřeží jezdí nejčastěji. Jedna cesta vedla do letoviska Umag na severu Istrijského poloostrova, cílem druhé trasy byl jižně položený Dubrovník.

Zatímco Umag byl zvolen kvůli nejrychlejšímu přístupu, druhá cesta měla za cíl prozkoumat, v jakém stavu je budovaná dálnice mezi Záhřebem a Splitem, která slibuje snadné dopravní spojení prakticky na celé jižněji položené pobřeží Chorvatska.

Dovolená začíná v autě

K cestování po EU, ale i do Chorvatska, nemusíte mít ani pas, stačí občanský průkaz ve formátu karty, jak je v ČR vydáván od května 1993. V ostatních evropských zemích mimo EU je nutný pas. Téměř nikam však už nejsou nutná víza. Kromě Ruska.
Ze všech zákazů a omezení dovozu do jednotlivých zemí jsou pro řidiče nejdůležitější omezení na dovoz pohonných hmot mimo nádrž. Vrámci zemí EU lze převážet v kanystru 20 l, z nečlenských zemí lze do EU vézt 10 l.
Různé země mají různé podmínky pro dovoz domácích mazlíčků. Vždy je nutný pas zvířete vydaný veterinárním lékařem. Do řady zemí je ale nutná i identifikace zvířete mikročipem, očkování i vyšetření. Poradí veterinář.
4Nechcete komplikace na chorvatských hranicích? Dovoz nápojů a potravin je omezen na "přiměřené množství vzhledem k délce cesty a počtu cestujících", přičemž určení "přiměřenosti" je v kompetenci celníků. Doporučuje se v tomto ohledu střídmost zásob.
Některé země mimo EU (např. i Chorvatsko) požadují, aby osobní šperky a zvlášť hodnotné předměty (drahé fotoaparáty, videa apod.) byly na hranicích deklarovány - jsou zapsány do deklarace, dovoz je potvrzen celnicí.
V Rakousku s vestou
Do Umagu odjíždíme v pátek ve 22 hodin nejprve směrem k přechodu Dolní Dvořiště. Následuje koupě nafty na poslední čerpací stanici, zároveň v regálech hledáme reflexní vestu, která je v Rakousku povinnou součástí výbavy automobilu. "Stojí sto sedmdesát korun," odpovídá na náš dotaz obsluha čerpací stanice.

Míříme na dálnici směr Linz. Předtím ještě stavíme u rakouské čerpací stanice a za necelých osm eur kupujeme desetidenní dálniční známku.

Je půl třetí ráno a před sebou máme nejdelší úsek - průjezd celým Rakouskem. Volíme nejrychlejší trasu přes Linz, Salcburk a Villach. Jízdu však znepříjemňuje časté zúžení provozu do jednoho pruhu a s tím související snížení maximální povolené rychlosti na 80 kilometrů za hodinu.

S přibývajícími kilometry zjišťujeme, že povolená rychlost 130 km/h je v Rakousku zřejmě jen "za odměnu". Z nejasných důvodů je prakticky neustále upravena na 100 km/h i na úsecích, kde žádné opravy neprobíhají.

Řídíme se podle itineráře a cesta zdárně ubývá. Tápeme jen před Salcburkem, kde z dálnice špatně sjíždíme na Villach a dostáváme se přímo do města. Obsluha jedné z čerpacích stanic nás posílá správným směrem.

Na další překážky už v Rakousku nenarážíme a před sedmou hodinou ranní přijíždíme do Slovinska. Kromě dálniční známky jsme v Rakousku platili 9,50 eura za průjezd jedním tunelem.

Na rakousko-slovinském přechodu policisté pouze pohledem kontrolují, zda počet občanských průkazů odpovídá počtu pasažérů.

Směřujeme na Lublaň, kde kvůli nepřehlednému značení ale nabíráme zpoždění. Po chvíli bloudění už však míříme na přímořský Koper. Odtud je to do Umagu jen kousek. V Koperu jsme v půl deváté ráno a konečně vidíme moře. Doplňujeme naftu. Stejně jako při výběru mýtného na dálnici není ani na čerpací stanici problém zaplatit v eurech. Za poplatky na slovinské dálnici jsme zaplatili 300 korun.

Pokračujeme do Chorvatska. Na hranicích opět stačí občanské průkazy. Po dobře značené silnici jedeme do nedalekého Umagu. Jsme v cíli. Za námi je 11 hodin cesty a 830 kilometrů. Náklady na cestu tam i zpět nás vyšly na 5000 korun.

Průjezdnější dálnice
Cesta do jižně situovaného Splitu, případně vzdálenějšího Dubrovníku je oproti Istrii náročnější. Z Česka vede přes Vídeň, Graz, Maribor, Záhřeb a po dálnici až do Splitu. Zásadní novinkou je zprovoznění tunelu Mala Kapela, který byl otevřen na konci června. Během víkendových špiček se řidiči kolon zřejmě nezbaví ani po otevření tunelu. Provoz totiž nejméně jeden rok povede pouze v jednom směru.

Čtěte přílohu CHORVATSKO.IDNES.CZ

Autoři:


Nejčtenější

Ministerstvo chce otestovat odbočování na červenou a na dálnici 140 km/h

Odbočení na červenou umožňuje řidičům v Německu plechová tabulka se zelenou...

Kdo se podíval do Ameriky, vzpomíná na to jako na skvělou věc: odbočit doprava se může na křižovatce, i když svítí...

KVÍZ PRO ŘIDIČE: Zvládli byste závěrečný test v autoškole? Otestujte se

Ilustrační snímek

Vyzkoušejte si, zda byste obstáli při závěrečném testu v autoškole. V novém seriálu iDNES.cz postupně najdete dvanáct...



VIDEO: Podívejte se na běžné ráno před školou, je to džungle

Ilustrační snímek

Každoročně přibývá rodičů, kteří své děti vozí do školy autem. A ve velkých městech či u velkých škol se širokou...

Na počkání za litr. Test MF DNES potvrdil, že stočit tachometr není problém

Ilustrační foto

Až čtyřicet procent tachometrů ojetých vozů v Česku je stočených. Reportéři MF DNES si ověřili, jak je to snadné. Za...

Autofotka týdne: Kalendář na třináct měsíců ozdobí dílnu

Kalendář Liqui Moly na rok 2019

Krásky z plakátů byly neodmyslitelnou ozdobou dílen a plechových šatnových skříněk. Dnes jich je o poznání méně. Nový...

Další z rubriky

Půvabná Eliška je houslovou nadějí. Peníze z aukce jí pomohou studovat

Talentovaná houslistka Eliška Kukalová

Talentovaná Eliška Kukalová je označovaná za zázrak mezi současnými mladými houslisty. Podle slavného hudebníka Václava...

Elektrifikace je dražší, než se myslelo. Šéf VW na ni musí vydělat

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Když Herbert Diess prezentoval v předvečer autosalonu v Šanghaji na jaře 2017 koncept elektrického vozu, zářily mu oči....

Němci měli velké oči. Milion elektromobilů u nich v roce 2020 jezdit nebude

Mercedes-Benz EQC

Milion elektromobilů na německých silnicích do roku 2020 pravděpodobně jezdit nebude. Poradci berlínské vlády nově...

Najdete na iDNES.cz