Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Za volantem do Chorvatska: nové dálnice, vyšší pokuty

  14:09aktualizováno  14:09
Na chorvatské pobřeží se letos chystají tisíce českých řidičů. Redaktor MF DNES se vydal na cerstu k Jaderskému moři. Na cestě k Jadranu přibyly úseky nových dálnic, ale čekají i nástrahy: zpřísnění předpisů a zvýšení pokut. Rakušané kontrolují, zda je v autě povinná reflexní vesta, pokuty ve Slovinsku a Itálii mohou odčerpat z peněženky stovky euro...

Pobřeží Jaderského moře je cílem, kam každoročně míří více než půl milionu českých turistů. Jedním z důvodů je i snadná přístupnost.

"Pokud se nedostanete do žádných problémů, z České republiky můžete být u moře už za deset hodin," říká Miroslav Preclík z automotoklubu ÚAMK.

Redakce přílohy vyzkoušela dvě trasy, jimiž občané Česka k chorvatskému pobřeží jezdí nejčastěji. Jedna cesta vedla do letoviska Umag na severu Istrijského poloostrova, cílem druhé trasy byl jižně položený Dubrovník.

Zatímco Umag byl zvolen kvůli nejrychlejšímu přístupu, druhá cesta měla za cíl prozkoumat, v jakém stavu je budovaná dálnice mezi Záhřebem a Splitem, která slibuje snadné dopravní spojení prakticky na celé jižněji položené pobřeží Chorvatska.

Dovolená začíná v autě

K cestování po EU, ale i do Chorvatska, nemusíte mít ani pas, stačí občanský průkaz ve formátu karty, jak je v ČR vydáván od května 1993. V ostatních evropských zemích mimo EU je nutný pas. Téměř nikam však už nejsou nutná víza. Kromě Ruska.
Ze všech zákazů a omezení dovozu do jednotlivých zemí jsou pro řidiče nejdůležitější omezení na dovoz pohonných hmot mimo nádrž. Vrámci zemí EU lze převážet v kanystru 20 l, z nečlenských zemí lze do EU vézt 10 l.
Různé země mají různé podmínky pro dovoz domácích mazlíčků. Vždy je nutný pas zvířete vydaný veterinárním lékařem. Do řady zemí je ale nutná i identifikace zvířete mikročipem, očkování i vyšetření. Poradí veterinář.
4Nechcete komplikace na chorvatských hranicích? Dovoz nápojů a potravin je omezen na "přiměřené množství vzhledem k délce cesty a počtu cestujících", přičemž určení "přiměřenosti" je v kompetenci celníků. Doporučuje se v tomto ohledu střídmost zásob.
Některé země mimo EU (např. i Chorvatsko) požadují, aby osobní šperky a zvlášť hodnotné předměty (drahé fotoaparáty, videa apod.) byly na hranicích deklarovány - jsou zapsány do deklarace, dovoz je potvrzen celnicí.
V Rakousku s vestou
Do Umagu odjíždíme v pátek ve 22 hodin nejprve směrem k přechodu Dolní Dvořiště. Následuje koupě nafty na poslední čerpací stanici, zároveň v regálech hledáme reflexní vestu, která je v Rakousku povinnou součástí výbavy automobilu. "Stojí sto sedmdesát korun," odpovídá na náš dotaz obsluha čerpací stanice.

Míříme na dálnici směr Linz. Předtím ještě stavíme u rakouské čerpací stanice a za necelých osm eur kupujeme desetidenní dálniční známku.

Je půl třetí ráno a před sebou máme nejdelší úsek - průjezd celým Rakouskem. Volíme nejrychlejší trasu přes Linz, Salcburk a Villach. Jízdu však znepříjemňuje časté zúžení provozu do jednoho pruhu a s tím související snížení maximální povolené rychlosti na 80 kilometrů za hodinu.

S přibývajícími kilometry zjišťujeme, že povolená rychlost 130 km/h je v Rakousku zřejmě jen "za odměnu". Z nejasných důvodů je prakticky neustále upravena na 100 km/h i na úsecích, kde žádné opravy neprobíhají.

Řídíme se podle itineráře a cesta zdárně ubývá. Tápeme jen před Salcburkem, kde z dálnice špatně sjíždíme na Villach a dostáváme se přímo do města. Obsluha jedné z čerpacích stanic nás posílá správným směrem.

Na další překážky už v Rakousku nenarážíme a před sedmou hodinou ranní přijíždíme do Slovinska. Kromě dálniční známky jsme v Rakousku platili 9,50 eura za průjezd jedním tunelem.

Na rakousko-slovinském přechodu policisté pouze pohledem kontrolují, zda počet občanských průkazů odpovídá počtu pasažérů.

Směřujeme na Lublaň, kde kvůli nepřehlednému značení ale nabíráme zpoždění. Po chvíli bloudění už však míříme na přímořský Koper. Odtud je to do Umagu jen kousek. V Koperu jsme v půl deváté ráno a konečně vidíme moře. Doplňujeme naftu. Stejně jako při výběru mýtného na dálnici není ani na čerpací stanici problém zaplatit v eurech. Za poplatky na slovinské dálnici jsme zaplatili 300 korun.

Pokračujeme do Chorvatska. Na hranicích opět stačí občanské průkazy. Po dobře značené silnici jedeme do nedalekého Umagu. Jsme v cíli. Za námi je 11 hodin cesty a 830 kilometrů. Náklady na cestu tam i zpět nás vyšly na 5000 korun.

Průjezdnější dálnice
Cesta do jižně situovaného Splitu, případně vzdálenějšího Dubrovníku je oproti Istrii náročnější. Z Česka vede přes Vídeň, Graz, Maribor, Záhřeb a po dálnici až do Splitu. Zásadní novinkou je zprovoznění tunelu Mala Kapela, který byl otevřen na konci června. Během víkendových špiček se řidiči kolon zřejmě nezbaví ani po otevření tunelu. Provoz totiž nejméně jeden rok povede pouze v jednom směru.

Čtěte přílohu CHORVATSKO.IDNES.CZ

Autoři:




Nejčtenější

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Další z rubriky

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Nissan Dayz Roox
Japonská aféra: výrobce hliníku lhal o kvalitě, automobilky mají poplach

Druhý největší výrobce oceli v Japonsku Kobe Steel se přiznal, že falšoval údaje o kvalitě některých produktů dodaných zhruba 200 společnostem. Mezi nejvíce...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.