Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Za zimní nehodu na letních gumách může pojišťovna zaplatit méně

  15:20aktualizováno  15:20
Husté sněžení ochromuje dopravu na mnoha místech republiky, přesto řidiči hazardují na letních gumách. I zatvrzelí odmítači zimáků musejí uznat, že ve dvaceticentimetrové vrstvě mrznoucího sněhu je s nimi jízda mnohem jistější. A když nabouráte na letních, může se stát, že vám pojišťovna zaplatí míň.

Ilustrační foto | foto: Jiří Meixner, iDNES.cz

Podle dopravních policistů jsou šoféři rok od roku svědomitější a na zimu přezouvají. MF DNES v pondělí sledovala, kolik řidičů se dopoledne vydá přes hraniční přechod v šumavském Strážném na letních pneumatikách. Měl je zhruba každý pátý, mnoho šoférů projíždělo se sjetým zimním obutím.

Po celonočním sněžení přitom na silnici ležela pěticentimetrová vrstva sněhu, případně rozježděná břečka. "Kdyby měli zimní pneumatiky, tak by se nedivili a nenadávali by na nás," komentoval u Kubovy Huti jeden z cestářů, když vytahoval z příkopu osobní automobil na letních gumách. Meteorologové předpovídají, že sněžit bude do poloviny týdne.

Likvidátoři mohou kontrolovat i gumy

Při klasických zimních nehodách likvidátoři pojišťoven posuzují především nárazy po nedobrzdění a smyku. "Nejčastěji se setkávají se zničenými předními a zadními částmi vozidel a nárazy do dveří," popisuje Václav Bálek, tiskový mluvčí pojišťovny Allianz. Průměrná škoda z posledních dnů je u Allianz pojišťovny kolem 40 tisíc korun.

Pokud budou za příčinu škody jednoznačně označeny letní pneumatiky, může pojišťovna krátit pojistné plnění. Likvidátoři různých pojišťoven však mají na posuzování zimních nehod na letních pneumatikách různé názory.

Zimáky fungují

Modrá značka funguje - čtěte VÍCE

U Allianz je důležitá příčina nehody. "Pokud by bylo v policejním protokolu o nehodě vysloveně řečeno, že za nehodu mohlo nevhodné obutí, pak by se to mohlo odrazit ve krácení pojistného plnění," vysvětluje Bálek. Z povinného ručení viníka samozřejmě pojišťovna poškozenému škodu zaplatí vždy, ale potom ji po něm může částečně požadovat zpět.

Stejný postup volí pojišťovna Kooperativa. "Pokud se zjistí, že letní pneumatiky jsou příčinou dopravní nehody, může se to projevit v pojistném plnění," říká Milan Káňa z pojišťovny Kooperativa. "Havarované auto musí vidět likvidátor, a ten se samozřejmě na to, jaké má auto pneumatiky, také zaměřuje," vysvětluje. V ojedinělých případech se pak opravdu stává, že pojišťovna platí méně. "Obzvláště, pokud se nehoda na letních pneumatikách stala v úseku, na kterém zimní výbavu nařizuje značka."

Benevolentnější přístup má kupříkladu pojišťovna Slavia. "Naše oddělení likvidace to nezohledňuje," říká její tiskový mluvčí Aleš Povr. "Nedojde k žádnému krácení pojistného. A to ani v případě, že se nehoda stala na letních gumách na úseku s předepsanou zimní výbavou. Pokud má auto platnou technickou, není podle názoru likvidátorů Slavie důvod krátit pojistné."

Například Slavia i Kooperativa nabízejí slevy na pojistném těm řidičům, kteří se zaváží že budou jezdit v zimním období se zimními pneumatikami. "Samozřejmě, pokud zjistíme, že to majitel nedodržel, budeme žádat doplacení pojistného."

Obecně pojišťovny nabádají k používání zimních plášťů, protože snižují riziko nehody a tím i klesají náklady na vyplacené pojistné. "Kdyby byly zimní pneumatiky povinné, bylo by to jiné i pro pojišťovnu," dodává Bálek z Allianz.

"Z povinného ručení uplatňují škodu pouze dvě třetiny motoristů. Těm, kteří narazí do stromu a nebo si zničí auto po smyku do příkopu, pojišťovna zaplatí škodu z havarijního pojištění. Má-li jej ovšem majitel auta uzavřené. Jinak jde škoda na vrub jeho rodinného rozpočtu."

Autor:




Nejčtenější

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Další z rubriky

Mluvčí ÚAMK Petr Vomáčka (vlevo) a odborník na problematiku emisí Libor...
ROZSTŘEL: Za problémy s filtry pevných částic může zanedbaná údržba

Ovzduší znečišťuje také doprava. Mezi nejnebezpečnější znečišťovatele patří naftová auta s poškozenými či odstraněnými filtry pevných částic. Proč je auta mají...  celý článek

Veteránský závod Pražská noblesa
OBRAZEM: Pražská noblesa je závod, kde nevyhrává nejrychlejší

Rekordních 144 historických automobilů a motocyklů soutěžilo o uplynulém víkendu v pražské Jeremenkově ulici v závodě v pravidelnosti do vrchu. Na trať směly...  celý článek

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.