Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zabijte velblouda, zachraňte planetu a motorismus

aktualizováno 
V Austrálii dostali šílený nápad. Aby snížili celkovou produkci CO2 a dalších skleníkových plynů, navrhují vybíjet stáda divokých velbloudů. Čtyři tito přežvýkavci totiž znamenají stejnou zátěž jako auto, které najede 20 000 km ročně.

Velbloudi jsou v Austrálii nežádoucími škůdci. | foto: Profimedia.cz

Australská federální vláda uvažuje, že povolí odstřel divokých velbloudů. Za zastřelená zvířata chce navíc rozdávat emisní povolenky. Tento krok, který má u zákonodárců velkou šanci na úspěch, má pomoci snížit produkci skleníkových plynů.

Po australské divočině se potuluje přes 1,2 milionu divokých velbloudů, kteří jsou považováni za škůdce. Jeden velbloud navíc vyprodukuje ročně 45 kilogramů metanu. Metan je skleníkovým plynem a velbloudem vyprodukované množství má z tohoto hlediska stejný vliv jako jedna tuna CO2. Průměrné auto, které ročně najede 20 000 kilometrů, přitom vyprodukuje čtyři tuny CO2.

Pokud by i 20 000 km byl roční průměr nájezdu v Austrálii, znamenalo by to, že velbloudi znamenají pro životní prostředí z hlediska globálního oteplování stejnou zátěž, jako 300 000 aut. Mimochodem, v Austrálii žije asi 22 000 000 lidí a jezdí tu zhruba 13,5 milionu automobilů.

Stejně jako počty automobilů rostou i počty velbloudů, tentokrát podstatně dramatičtěji – každých devět let se množství divokých velbloudů v Austrálii zdvojnásobí. Navrhovatelé tak argumentují i tím, že vybíjení velbloudů je velkým přínosem do budoucna.

Snížení populace velbloudů by navíc mělo být součástí širší strategie ekologického zemědělství. Australany tak možná čeká celá řada omezení a pravidel. Články hovořící o velbloudech také zmiňují krávy – každá ročně vyprodukuje 35 kilogramů metanu, což je jako 0,8 tuny CO2.

Jakkoli může australský návrh vypadat absurdně, možná jsme na začátku další kapitoly řešení péče o životní prostředí.





Nejčtenější

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Další z rubriky

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.