Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Záchranáři trénovali peklo na silnici

  17:39aktualizováno  17:39
Z kopce se řítí sanitka. Na zledovatělém povrchu se dostane do smyku. Řidiče navíc oslepuje vodní stěna odstřikující z okolních aut. Taková situace může na silnici skončit tragicky.

Nácvik extrémních situací pražské záchranky | foto: Karel KopáčMF DNES

Řidiči Zdravotní záchranné služby Hlavního města Prahy na ni ale budou lépe připraveni.

Trénují ji totiž na polygonu v Mostě, speciální cvičné dráze, která jako jediná v Česku umožňuje řidičům trénovat bezpečnou jízdu v podobných situacích, které mohou na silnicích nastat. Výcvikem projde postupně všech 350 pražských záchranářů. Kurz platí částečně dodavatel sanitek a částečně dotace z EU.

"Je nutné, aby právě tihle řidiči co nejlépe poznali chování svých strojů v krizových situacích. Od lidí, kteří jezdí se sanitkami, hasičskými či policejními auty prostě někdy okolnosti skutečně vyžadují, aby jeli na hraně. Tady u nás mají možnost ji poznat,“ upozornil instruktor Stanislav Procházka.

"Zjistí tu, co si mohou na silnici s autem dovolit, a naučí se na krizové situace správně reagovat. Důležité je to, že v našem bezpečném prostředí si mohou tyto situace několikrát vyzkoušet a správné návyky dostat do krve,“ dodal.

Po cvičné dráze i na sousedním závodním okruhu se projíždělo deset sanitek a dalších záchranářských vozů. Řidiči trénovali smyky na úhybných deskách, na šikmých plochách se učili zvládat manévry při brzdění, zkoušeli si složité řidičské situace, do kterých se mohou dostat třeba na náledí nebo ve sněhové břečce.

"Na silnici si krizovou situaci zkoušet nemůžu. Mám tam jen jeden pokus, jak jí zvládnout. Tady jich je třeba sedm. To je důležitá zkušenost,“ prohlásil záchranář Jakub Polívka.

Řidiče záchranek čekalo nejprve pár hodin teoretické přípravy. Po nich sedli do sanitek a vyrazili doslova do silničního pekla.

Polygon umí nasimulovat mlžný opar, ledovou silnici nebo třeba smyk přední či zadní nápravy.

Speciální bílý povrch pokropila voda z trysek a tím z něj udělala prakticky ledovou plochu. Ideální místo pro zkoušení takzvaného krizového brzdění.

"Mají tu šanci uvědomit si, co s jejich vozem prudké zabrždění na různém povrchu udělá. Zjistí třeba to, že ujedou ještě dvacet nebo i čtyřicet metrů, takže pokud to udělají před zastávkou autobusu, kam běhají lidé, mohli by je ohrozit,“ vysvětlil Roland Gutsch, další z instruktorů.

"Představil jsem si ty pobíhající babičky a poskakující děti. Takový řidičský trénink může hodně pomoci,“ řekl jeden z řidičů poté, co si vyzkoušel brzdění a smyk na nasimulované zledovatělé silnici.

Sanitka

Autoři: ,




Nejčtenější

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Další z rubriky

Volkswagen Golf sedmé generace prošel faceliftem.
VW upraví strategii, aby si Volkswagen, Škoda a Seat nekonkurovaly

Koncern VW chce, aby se její tři značky pro masový trh více odlišily, omezilo se tak překrývání a potlačilo napětí v rámci skupiny. Prohlásil to generální...  celý článek

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Nissan Dayz Roox
Japonská aféra: výrobce hliníku lhal o kvalitě, automobilky mají poplach

Druhý největší výrobce oceli v Japonsku Kobe Steel se přiznal, že falšoval údaje o kvalitě některých produktů dodaných zhruba 200 společnostem. Mezi nejvíce...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.