Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Začíná doba turbodieselová: nové motory v Mazdě 6

aktualizováno 
Mazda 6 má v sobě velký potenciál. Kromě pohledného kabátu, kvalitně obestavěného a prostorného interiéru a vynikajících jízdních vlastností nabízí s ohledem na výbavu i zajímavou pořizovací cenu. A nově už i dobrou nabídku turbodieselů, které zákazníci žádají. Naftové novinky jsou v ceníku hned tři.

Potomek modelu 626 získal u evropských zákazníků solidní oblibu a za pět let se ho prodalo téměř 450 tisíc. Druhá generace uvedená před rokem tedy měla rozhodně na co navazovat a vede si zatím dobře. I přes počáteční úspěchy chce šestka svou pozici ještě více upevnit. S novým rokem dohnala náskok konkurence - doplnila  paletu pohonných jednotek. V modelovém roce 2009 přijíždí Mazda 6 se třemi zbrusu novými agregáty.

Americký japonec

Design šestky se trochu odpoutal od tradičního japonského stylu a je na něm cítit vliv amerikanismu. I přes celkový nárůst rozměrů neztratila karoserie svou kompaktnost a elegantní tvary ve spojení s dynamickými křivkami jí dodávají svěží a poutavý vzhled.

Mazda 6

Interiér nepředstavuje žádnou designovou revoluci, konstruktéři se věnovali především rozvinutím stylu předchozí generace, vylepšování detailů a výběru nových materiálů. Zlepšení se dočkala posádka i po stránce prostoru, na zadních sedadlech přibylo místo nejen pro hlavu, ale i pro kolena pasažérů.

Ergonomie ovládání je na japonské poměry solidní, totéž platí i tvaru a velikosti sedaček a volantu. Kvalita řemeslného zpracování jakož i jakost plastů snese přísná měřítka, možná by ale interiéru prospěly odvážnější barevné kombinace.

Jízda na výbornou

Jízdní vlastnosti jsou ozdobou modelu 6 a to i přesto, že druhá generace spočívá prakticky na shodné platformě, jako její předchůdce. I tam patřil podvozek k ceněným partiím, takže k zásadním změnám ani nebyl důvod.

Může se hodit

Nové i ojeté automobily Mazda můžete koupit na www.automodul.cz

Mazda 6 má na předokolku až nečekaně neutrální chování a na svou velikost je i výtečně agilní. Nastavení podvozku je dobrým kompromisem pro sportovní i komfortní svezení. V ostrých zatáčkách je vůz mimořádně stabilní a přesvědčivý stejně, jako při rychlé jízdě po přímce. Vhodně zvolené tlumiče absorbují velkou část nerovností a zajišťují solidní cestovní komfort i na rozbitých cestách. Řízení je komunikativní, přesné a má velmi rychlou odezvu na řidičovy pokyny.

Doba žádá naftu

Podíl vznětových motorů rok od roků stoupá a moderní diesely se dnes objevují i v modelech, u kterých se ještě před pár roky prorokovalo, že jim nafta zůstane navždy zapovězena. Japonské automobilky vznětovému trendu dlouho vzdorovaly a o to větší úsilí jsou nuceni vyvíjet dnes v tvrdém konkurenčním boji o zákazníka.

Mazda 6

Náročného, ale konzumního Evropana odchovaného na passatech a mondeích těžko přesvědčíte přejít ke značce, která v repertoáru sice kvalitní dieselový agregát má, ale pouze jeden a navíc jen s průměrným výkonem.

Pokrýt potřeby širokého spektra zákazníků u masově vyráběných modelů jedinou vznětovou jednotkou dnes nelze a vědí to i u Mazdy.

V modelovém roce 2009 proto přichází model 6 s nabídkou obohacenou o agregát 2,2 MZR-CD ve třech výkonových variantách (motor 2,0 MZR-CD bude z nabídky stažen, v některých zemích bude kvůli výhodnější sazbě povinného ručení i nadále).

Široká nabídka vznětových motorů s výkony v rozmezí od 125 do 185 koní už by měla zákazníky nalákat k šestce.

Zdvihový objem 2,2 litru je v kurzu. Už řadu let vozí vznětové motory s tímto objemem ve svých útrobách modely Mercedesu s označením 220 CDI (2148 ccm, ale označovaný jako 2,2), Hondy 2,2i-CTDi, vozy koncernu PSA a Ford (2,2 HDI a 2,2 TDCi), Toyoty 2,2 D4-D a nyní i Mazdy.
 
Důvody pro výběr tohoto objemu válců je zřejmý, alespoň tedy u Mazdy. Při konstrukci nového agregátu byl kladen velký důraz možnost zástavby do motorového prostoru současných modelů. Jako polotovar nejlépe posloužil současný vznětový dvoulitr, u kterého bylo prodloužením zdvihu pístu o 8mm dosaženo zvětšení zdvihového objemu motoru o 10%.

Nezůstalo však pouze u objemu. Nové motory dostaly dva protiběžné vyvažovací hřídele, turbodmychadlo VGT se zakřivenými rozváděcími lopatkami, vstřikovače s deseti otvory a menším průměrem, moderní filtr pevných částic s prodlouženou životností a větší účinností.

Nový motor  2,2 MZR-CD pro Mazdu 6

Nový motor 2,2 MZR-CD pro Mazdu 6

Oproti dvoulitrovému předchůdci byl u dvadvojek také zvýšen pracovní tlak ze 180 na 200 MPa a zároveň snížen kompresní poměr na 16,3:1. Špičková verze motoru obsahuje navíc speciální těsnění uvnitř turbodmychadla, které na vstupu utěsňuje prostor mezi tělesem a lopatkami a umocňuje tvorbu přetlaku. Podle slov výrobce jsou všechny tři varianty připravené plnit přísné emisní normy Euro 5.

Pro první praktické zkušenosti padla volba na prostřední verzi se 163 koňskými silami, která se nám jeví jako optimální s ohledem na velikost a hmotnost vozu a zároveň představuje střední cestu ceníkem.

První dojmy jsou pozitivní. Dvadvojka je svojí charakteristikou i projevem velmi podobná původnímu dvoulitru. Má příjemný kultivovaný běh bez výraznějších vibrací a výtečné odhlučnění. Výkonová špička leží na stejné hranici jako u předchůdce, novinka má oproti tomu maximum točivého momentu dostupné v širokém rozsahu otáček.

Třiadvacet koní a 30 Nm se příznivě projevilo na akceleraci a pružnosti, motor neklade velké nároky na styl řazení, nevýhodou je naopak méně vyhlazená křivka průběhu točivého momentu. Silnou stránkou testované verze je i spotřeba, která se v kombinovaném cyklu příliš neodchýlila od výrobcem slibovaných pěti a půl litru.

Na druhý pokus usedáme do Mazdy 6 se 185 koňmi. Nejsilnější verze, které s přehledem válcuje všechny stejně objemné konkurenty, potvrzuje předpoklady. Spousta koní a čtyři sta newtonmetrů - to jsou sice špičkové parametry, ale také o poznání hrubější charakteristika. Na zvukovém projevu motoru se nic podstatného nezměnilo, o poznání silnější je ale kopanec kroutícího momentu, který vystřelí posádku kupředu při překročení osmnáctiset otáček.

S přenesením mohutného kroutícího momentu na vozovku má koneckonců problémy i přední poháněná náprava. Rychlé rozjezdy se ani na suchém asfaltu neobejdou bez zásahu trakční elektroniky, plynula akcelerace vyžaduje velmi citlivou práci s plynovým pedálem a celkově pracnější ovládání.

Mazda 6

Nejslabší verze má stopětadvacet koní. Pohled do technických dat odhalí, že dynamické parametry se příliš neliší od původního dvoulitru. Kdo neklade velké nároky na dynamiku a upřednostňuje klidnou jízdu konstantní rychlostí, bude se základní vznětovou motorizací spokojen. Odměnou mu bude nejen příznivá spotřeba, ale i vyhlazená křivka točivého momentu a velmi kultivovaný běh.

Střední výkonová verze se jeví jako optimální v mnoha ohledech: má příjemnou charakteristiku i spotřebu, dobře se hodí pro klidný i sportovnější styl jízdy.

Mazda 6 s nejvýkonnější verzí nového turbodieselu může v klidu aspirovat na dálniční expres. Výkonu má na rozdávání a po boku tédéíček se ani příliš nezadýchá, navíc má i podobně hrubé vystupování (jako TDI se systémem čerpadlo-tryska) a klade podobné nároky na zacházení s plynovým pedálem.

Nejlevnější Mazda 6 v provedení sedan s dieselovým motorem 2,2 MZR-CD 125k stojí 659 900 Kč (stejně jako původní 2,0 MZR-CD). Střední varianta motoru je o 20 tisíc dražší, ale prodává se až ve střední výbavě TE Plus za 779 900. Nejsilnější verze se 185 koňskými silami začíná na částce 843 900 Kč (druhá nejvyšší výbava GTA).

Mazda 6 v číslech

motor

2,0 MZR-CD 2.2 MZR-CD 125 2.2 MZR-CD 163 2.2 MZR-CD 185
zdvihový objem (cm3) 1998 2184 2184 2184
počet válců/ventilů 4/16 4/16 4/16 4/16
maximální výkon (kW/koní) 103/140 92/125 120/163 136/185
kroutící moment (Nm/při otáčkách) 330/2000 310/1800-2600 360/1800-3000 400/1800-3000
max. rychlost (km/h) 204 195 212 218
zrychlení 0-100 km/h (s) 10,5 10,6 9,0 8,3
kombi. spotřeba (l/100 km) 5,6 5,5 5,5 5,6
pohotovostní hmotnost (kg) 1500 1520 1520 1530
délka x šířka x výška x rozvor (mm) 4755 (kombi 4785) x 1795 x 1440 (kombi 1490) x 2725
základní objem kufru (l) 519
základní cena (Kč) 659 900 659 900 779 900 843 900

Poznámka: údaje platí pro Mazdu 6 v provedení sedan, příplatek za liftback 15 000 Kč,
příplatek za kombi 30 000 Kč



Nejčtenější

Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...

Vstupní bránu do Itálie čekají po pádu mostu kolony a dopravní katastrofa

Ponte Morandi v Janově na archivním snímku

Zborcení mostu v Janově je nejen tragédií pro všechny, které pád přímo zasáhl a poškodil, ale i katastrofou pro město....



Kečupgate: nová aféra Volkswagenu startuje v kantýně

Kečup, který se podává k párkům v kantýnách Volkswagenu v německém Wolfsburgu.

Volkswagen stála aféra dieselgate, od které zanedlouho uplynou tři roky, miliardy eur. Někteří bývalí členové...

Milovník betonu. Morandiho mosty jsou krásné, ale moc nevydrží

04

Vzděláním inženýr, duchem architekt. Riccardo Morandi patřil k nejvýznamnějším italským tvůrcům 20. století, díky své...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...

Další z rubriky

Kosmický modul BMW má vlastní elektrárnu, zkusili jsme ho úplně vybít

BMW i3s REX

BMW i3 je jednou z ikon elektromobility. Vyrábí se od roku 2013 a ani za pět let neztrácí nic z neobvyklosti svého...

Nejlepší auto na světě: nemá střechu a 170 koní pohání zadní kola

Alfa Romeo Spider 2000 vs. Abarth 124 Spider

Každý, kdo se v něm svezl, věděl, že ho nutně potřebuje. Abarth 124 Spider nás uklidnil, že jsou ještě k mání normální...

První opravdový konkurent pro Teslu je šampion v předjíždění od Jaguaru

Elektromobil Jaguar I-Pace

Zavedené automobilky neustále slibují, jak začnou prodávat elektromobily s výkonem a dojezdem bez kompromisů. Ale dosud...

Najdete na iDNES.cz