Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Pyly útočí. Když kýchnete za volantem, jedete 14 metrů poslepu

  12:27aktualizováno  12:27
Alergikům začíná s příchodem jara hlavní sezona. Když máte za volantem při městské rychlosti kýchnout, zavřete při tom oči a jedete poslepu. Když pyly útočí, je lepší mít zavřená okna a puštěnou ventilaci. Nechte si vyměnit pylový filtr klimatizace.

Předchozí generace Volkswagenu Brouk měla na přístrojovce vázičku na květinu. Nový brouk, který se právě začal prodávat, už je bez vázičky. | foto: Volkswagen

Lidé, kteří jsou alergičtí na pyly rostlin nebo stromů, musí být od jara do podzimu ostražití. Když rizika podcení, tak jim hrozí alergický záchvat, který jízdu řádně znepříjemní. Oči pálí a slzí, chce se kýchat, otékají ústa... Řidiči jsou ohroženi dvojnásob, neboť často nemohou užít své léky, které tlumí pozornost.

Zavřete okna

Musí-li řidič cestovat i v době své alergie, rozhodně by měl jezdit se zavřenými okny. Pozor, vzduch plný pylu může nasát nejen boční, ale i střešní okno.

Ventilace automobilového interiéru obvykle nabírá nárazový vzduch z přední části vozu a k ochraně před prachem a pyly slouží filtry vzduchu. "Pylový filtr zachytí prach a části rostlin, které by mohly alergika dráždit, ale jen pokud se pravidelně mění. Nejlépe každý rok," radí Petr Buček, šéfredaktor specializovaného magazínu AutemBezpečně.cz.

"Pylový filtr stojí dle typu vozidla a druhu filtru již od dvou set korun," uvádí Magda Pančochová ze sítě servisů BestDrive. Samotná výměna pak stojí stovku. Servis klimatizace je nutný i proto, že se v ní mohou také udržovat různé plísně a bakterie.

Alergikovi může pomoci také vnitřní cirkulace vzduchu. "V době alergií se vyplatí udržovat vnitřek auta v čistotě. Dráždivý prach je nutné vyluxovat, aby při další jízdě opět nepůsobil problémy," dodává Buček.

"Když už během jízdy alergická reakce nastane a řidič hůř vidí, pomohou alergické projevy zmírnit sluneční brýle," radí německý autoklub ADAC. Samozřejmě jen za dobrých světelných podmínek.

"Technici německého automotoklubu změřili, že když jede auto rychlostí 50 km/h a jeho řidič kýchne, přičemž zavře oči, ujede vůz čtrnáct metrů," cituje Petr Buček německý autoklub. To je délka dlouhého zájezdního autokaru. I takové hledání kapesníku odvádí pozornost od toho, co se před autem děje. Pokud řidič dostane záchvat, je nejlepší co nejdříve na bezpečném místě zastavit a počkat, až reakce odezní.

Pozor na léky

Alergici, kteří usedají za volant by tedy měli dbát na pravidelné užívání léků na sennou rýmu. "V příbalovém letáku se je však nutné přesvědčit, zda nemohou medikamenty ovlivnit řidičovu pozornost," varuje Buček.

Každý alergik by si měl svůj lék vyzkoušet dřív, než usedne za volant. ADAC je doporučuje brát večer před spaním, kdy případná následná malátnost nevadí.

"Pokud řidič kromě antihistaminik užívá i jiné léky, měl by se o tom poradit se svým alergologem. Právě kombinace medikamentů by mohla vyvolat nečekanou ospalost," varuje Petr Buček z AutemBezpečně.cz.

Sezona je v plném proudu

Nyní je pylová sezona podle lékařů v plném proudu už tři týdny. "Alergie trápí více pacienty, když je sucho, slunečno a větrno. Lépe se jim s alergií vyrovnává, když je pod mrakem a deštivo," řekla alergoložka Jitka Rychnovská. Nejvíce teď rozplakávají pacienty pyly břízy, dubu a vrby. Ale i to se rychle mění, v krátkých intervalech se za sebou po sedm měsíců střídají desítky alergenů ze stromů, bylin a trav. Více o sezóně alergií ČTĚTE ZDE





Nejčtenější

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Další z rubriky

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Řidič, volant, řízení
Jezdíte v autě, nebo latríně? Ukliďte si i klimatizaci

Čas prosezený v autě už pomalu konkuruje tomu strávenému v obývacím pokoji na gauči. Za volantem tráví většina řidičů takovou dobu, že na čtyřech kolech jedí,...  celý článek

Volvo od roku 2019 nabídne pouze elektrická či hybridní auta
Evropa je pozadu ve výrobě baterií pro elektroauta

Evropská komise má zájem o vytvoření konsorcia typu Airbusu, které by spojilo přední evropské společnosti s cílem vyvíjet technologie pro baterie. V této...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.