Střídáte v zácpách pruhy? Jen je zhoršujete

aktualizováno 
Řada řidičů doufá, že si změnou jízdního pruhu pomůže a ušetří čas. Dopravní odborníci zažitému zvyku ale odporují. Riziko za to prý nestojí.

Hustota dopravy roste, rychlost klesá a velké množství šoférů začíná střídat pruhy. V naději, že se do cíle dostanou dříve, se snaží využít i ty nejmenší mezery ve váznoucím dopravním toku. Typický obrázek evropských silnic teď rozporují experti rakouského autoklubu ÖAMTC. Dopravní psycholožka Marion Seidenbergerová dokonce tvrdí: „Riziko a nervové vypětí při podobných manévrech možný zisk nevyváží. Zbytečně se jen zvyšuje nebezpečí nehody, která zácpu jen zhorší.“

A nemusí dojít jen k havárii. „Neustále přeskakování z jednoho pruhu do druhého nutí řidiče za vámi k brzdění, což následně vede k jakémusi dominovému efektu,“ vysvětluje Seidenbergová. Výsledkem je to, že při vysoké hustotě dopravy dokážou „přejížděči“ provoz v jednom z pruhů zcela zastavit. Řidiči za nimi totiž brzdí prudčeji, plynulý provoz by v takovém případě totiž vyžadoval výrazně větší vzájemnou vzdálenost, než kterou je většina šoférů ochotna akceptovat. Pokud nedodrží ani bezpečný rozestup, může dojít i ke klasickým ťukancům. Podle expertky rakouského autoklubu je nejlepší ve vlastním jízdním pruhu vytrvat a zbytečného přejíždění se zcela vyvarovat.

Problémy se mohou zhoršovat i tím, že podobné přejíždění nelibě nesou řidiči, kteří si kolonu „poctivě“ vystáli. Pasivní agresivitou se snaží „drzé“ kolegy vytrestat tím, že jim nenechávají dostatek místa ke změně pruhů. Nedodržují tak bezpečnou vzdálenost mezi vozy. Profesionální šoféři přitom ve stání v koloně radí hlídat si odstup od vozu před vámi tak, abyste před svou přídí vždy viděli asfalt. Jen v takovém případě totiž můžete v nouzi vždy provést rychlý úhybný manévr.

„I když zrovna stojíte v zácpě, neměli byste nikdy zapomínat na to, že jste řidiči. Vzájemný respekt je základním kamenem bezpečnosti na silnicích. Agresivní chování za ušetřený čas nestojí,“ radí Marion Seidenbergerová.

Autoři:


Nejčtenější

Šéf VW ztratil nervy. Varuje před elektromobily a ohrožením autoprůmyslu

Herbert Diess, šéf značky Volkswagen představuje na autosalonu ve Frankfurtu...

Šéf VW Diess se bouří proti WLTP a emisním limitům EU. Hřímá, že válečné tažení proti automobilům ohrozí existenci...

Nástupce Škody Rapid má jméno Scala. Odhalí se na sklonku roku v Izraeli

Škoda Vision RS

Koncept Vision RS, který v uplynulých týdnech na autosalonu v Paříži naznačil podobu nástupce modelu Rapid, zná své...



Nové hasičské speciály Tatry odolají zbraním hromadného ničení

Hasiči převzali nové zodolněné speciály TATRA s pancéřovanými kabinami.

Záchranný útvar Hasičského záchranného sboru ČR dostal dvě nové unikátní Tatry. Pancéřované hasičské speciály na...

ANALÝZA: Elektromobilita poleze do peněz všem, výrobcům, státu i lidem

Nabíjení elektromobilu Renault Twizy

Elektrifikace aut nás nemine. Vozidla na baterie tu jsou s námi dlouho jako ta se spalovacím motorem, ale prosadit se...

Češi se mají lépe, stále víc však kupují auta na dluh

Ilustrační snímek

Čím dál víc nových i ojetých aut v Česku se prodává na splátky. Firmy to tak dělají již delší dobu, nyní však roste i...

Další z rubriky

Automobilky drží na skladě víc aut než obvykle, levnější však nebudou

Dovezené automobily čekají na distribuci v britském přístavu Sheernese (říjen...

Nadprůměrné letní registrace většiny automobilek a plné odstavné plochy nových aut po celém Česku svádějí k úvaze, že...

Dieselgate u Opelu: policie prohledala kvůli naftovým vozům kanceláře

Opel Astra Sports Tourer přestavuje nový diesel 1,6 Bi-Turbo s výkonem 160 koní

Německá policie kvůli podezření z podvodů s emisemi u naftových vozů provedla razii v kancelářích automobilky Opel v...

Prodej osobních aut s naftovým motorem v EU prudce klesá

Ilustrační snímek

Prodej osobních automobilů s naftovým motorem v zemích Evropské unie v pololetí klesl o 16 procent na 3,12 milionu...



Najdete na iDNES.cz