Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Objíždět zácpu se v Praze nevyplatí. Nejlépe se jezdí v pátek ráno

  14:44aktualizováno  14:44
Zkratky, kterými objíždíte dopravní zácpu, jsou ve skutečnosti "prodlužky". Výzkum zjistil, že čas strávený na cestě prodlužují o 50 procent. Praha je v dopravních zácpách horší než evropský průměr.

Zácpy jsou v Praze velmi často na hlavních tazích. | foto: Jiří Meixner, iDNES.cz

Celkově je Praha z hlediska délky zdržení v kolonách na 17. místě mezi 60 evropskými městy. Vyplývá to z průzkumu výrobce navigací TomTom.

Úroveň kongesce, tedy jak velké je průměrné zdržení motoristů v zácpě proti bezproblémovému průjezdu, se v Praze pohybuje kolem 28 procent. Podobně jsou na tom ve Vídni či Hamburku. Evropský průměr je 26 procent. Absolutními rekordmany jsou Moskva a Istanbul se zdrženími 74, respektive 62 procent. Následují Palermo a Varšava. Údaje jsou vyhodnocovány pro každé město zvlášť.

Detailní měření

Měření dopravního indexu využívá srovnání doby cesty mimo dopravní špičku s dobou cesty v dopravní špičce, a to pro individuální dopravní prostředky (s vyloučením firemních vozidel, jejichž pohyb se často řídí jinými potřebami a výsledky by mohl zkreslit). Index zahrnuje celou silniční síť, tedy běžné silnice i rychlostní komunikace.  Dopravní kongesce je vyjádřena nárůstem doby strávené na cestě v porovnání se situací za plynulého provozu.

"Nejsilnější dopravní zácpy v Praze jsou v pondělní ranní špičce, kdy neprůjezdnost silnic dosahuje přes 62 procent. V odpolední špičce čeká řidiče největší zdržení v pátek, kdy na cestě stráví o 50 procent času více v porovnání s nejklidnější částí dne," uvedla Petra Slámová z českého zastoupení TomTomu. Nejplynulejší je podle ní naopak provoz v pátek ráno a v pondělí odpoledne.

Zdržení ve špičce činí v Praze 31 minut na každou hodinu strávenou na cestě. Za rok připraví dopravní zácpy řidiče, kterým dojíždění po Praze trvá 30 minut, celkem o 78 hodin.

Měření hustoty silničního provozu prostřednictvím navigací rovněž odhalilo, že zkratky, které řidiči volí, aby se vyhnuli dopravní zácpě, ve skutečnosti čas strávený na cestě prodlužují o 50 procent. Dopravní zácpy na vedlejších silnicích jsou totiž horší než na hlavních tazích. Lidé, kteří po celém světě dojíždějí do zaměstnání, stráví za rok v dopravní zácpě průměrně osm pracovních dnů.

"Tradiční přístupy k řešení kongesce, jako stavění nových silnic nebo rozšiřování stávajících, se však již ukazují jako neefektivní. Jsou to dopravní informace v reálném čase, které pomáhají nacházet řidičům nejrychlejší zkratky a úřadům chytřejší řešení dopravní situace," říká Harold Goddijn, generální ředitel společnosti TomTom.

"Pokud se řidiči chtějí ve špičce dostat do cíle včas, jsou pro ně okamžité údaje o reálné hustotě dopravy a možnostech objížděk v konkrétním místě nedocenitelné," vysvětluje Petra Slámová





Nejčtenější

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Další z rubriky

Nissan Dayz Roox
Japonská aféra: výrobce hliníku lhal o kvalitě, automobilky mají poplach

Druhý největší výrobce oceli v Japonsku Kobe Steel se přiznal, že falšoval údaje o kvalitě některých produktů dodaných zhruba 200 společnostem. Mezi nejvíce...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.