Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zájem o dovoz starších aut z ciziny trvá

  11:09aktualizováno  11:09
- Trh ojetin v Česku praská ve švech, na své kupce čeká kolem tří set tisíc starších osobních automobilů. Mnohé z nich kvůli nezájmu zarůstají v kopřivách, a přesto se den co den dovážejí z motoristicky vyspělé západní Evropy další jeté vozy. Jejich příliv přitom v příštích dnech zřejmě zesílí. Obecně se předpokládá, že posledních měsíců benevolentnějších podmínek dovozu využije kdekdo, včetně lidí na dovolených.

Odborníci se shodují, že ekonomická recese spolu s poklesem zájmu o nová auta přiměla zdejší dovozce v boji o zákazníka stlačit ceny na minimum, což pochopitelně ovlivnilo také trh ojetin. "Nová auta jsou v Česku o deset až třicet procent levnější než v Německu. Ceny jetých vozů se podle mého názoru dostaly na reálnou mez a jejich další pokles již nečekám," tvrdí plzeňský obchodník s novými i staršími vozy Petr Svoboda. Předseda Sdružení drobných dovozců, opravářů a prodejců motorových vozidel Jan Slawisch z Krupky je dokonce přesvědčen, že už i ojetiny jsou v tuzemsku o deset až třicet procent levnější než v Německu. "Však tu Němci výhodná jetá auta také nakupují," říká Slawisch.
Ojetiny už běžně z tuzemska vozí Poláci, Ukrajinci a Rusové. Poslední dobou se rovněž hovoří o reexportech, při nichž obchodníci z Česka dodávají do Německa s výdělkem od pěti set do tří tisíc marek za kus i nová osobní auta, vyrobená v západní Evropě.
Proč se tedy zdejší lidé stále rozhlížejí po západoevropských trzích ojetin a do republiky vozí další auta, která je mohou vyjít dráž než doma?
"Jestliže se někomu léta na poli ojetin dařilo, tak s tím hned tak nepřestane. Někteří lidé zůstanou ve starých stereotypech, byť to pro ně bude nevýhodné," naznačuje Petr Svoboda jednu z možných odpovědí.
Jan Slawisch naopak soudí, že výhodně koupit auto v cizině je pořád možné. "Obvykle to platí v případě havarovaných či jinak poškozených mladších vozidel, která v Česku dovedeme lépe a hlavně levněji opravit," prohlašuje Jan Slawisch. Zároveň je přesvědčen, že šanci na výhodný nákup mají prakticky jen lidé, kteří se v branži pohybují a za hranicemi mají obchodní kontakty.
"Potvrzuji, že Češi starší auta v cizině hledají. Německo je při hranicích dost vybrané, ale solidní nabídka zůstává ve Švýcarsku, Belgii, Holandsku a snad i v hlubokém německém vnitrozemí. Zájem je hlavně o vozy kolem devadesátého roku výroby a v cenách do sto padesáti tisíc korun," shrnuje Libor Václavík, který pro tuzemské zákazníky týdně vozí ze západní Evropy v průměru desítku automobilů. "Často ta auta mají nějakou poruchu, která je na tamním trhu zlevnila," dodává.
Ať už jsou důvody a okolnosti jakékoliv, faktem zůstává, že zdejší lidé ojetiny ze zahraničí nadále dovážejí. "A vše nasvědčuje, že opět víc než vloni," připomíná ředitel Sdružení automobilového průmyslu Antonín Šípek. "Jen v prvním čtvrtletí letošního roku se jednalo o téměř 31 000 osobních automobilů. Přitom tvrdím, že si lidé ještě plně nestačili uvědomit, že se závěrem roku končí benevolentnější podmínky dovozu. Ještě před nástupem EURO II proto značný příliv ojetin teprve čekám." Do konce tohoto roku musí jetá auta původem z ciziny při přihlašování do tuzemského provozu splňovat ekologické podmínky EURO I, jimž z benzinových verzí vyhovují výrobky zhruba od ročníku 1990, a v případě dovozů ze Švýcarska dokonce již od ročníku 1987. Od 1. ledna 2000 se bude žádat plnění EURO II, což opět orientačně řečeno znamená, že šanci dostanou auta vyrobená po roce 1995. Tedy vozy lepší, ale dražší.
Ze statistik Sdružení automobilového průmyslu vyplývá, že od začátku devadesátých let do konce letošního prvního čtvrtletí se ze zahraničí do tuzemska dostalo téměř 907 000 jetých osobních automobilů.

Starší auta v Česku zlevnil příliv méně kvalitních vozů ze zahraničí

Jestliže v tuzemsku jsou mnohé ojetiny levnější než na západoevropském trhu, je to plod bouřlivé atmosféry, která dovoz starších, vysloužilých, havarovaných i zničených osobních automobilů ovlivnila v současném desetiletí.
"Lidé do Česka hlavně ze západní Evropy dopravili a k provozu na zdejších silnicích vzkřísili leccos," nastiňuje jeden z důvodů klesajících cen ojetin šéf nákupu největší sítě autobazarů v zemi Tomáš Pánek. "Mimo jiné i zcela zničená auta, která by se v motoristicky vyspělých západoevropských zemích do provozu vůbec nemohla vrátit. Češi si však poradili, ojetin na trhu přibývalo, ceny klesaly. A co je důležité - na cestě dolů s sebou nespravedlivě strhly i ceny vozů koupených jako nové a seriózně užívané v tuzemsku."
Podle názoru Tomáše Pánka k vývoji přispěli i málo nároční zdejší kupci, kteří finančně mnohdy nedokázali ocenit vůz s jednoznačně prokazatelnou minulostí, tedy pořízený jako nový v tuzemsku a bez závažných nehod. "Jinými slovy - lidé mnohdy dali přednost levnějšímu zboží i za cenu rizika, že kupují zajíce v pytli," doplňuje Pánek.
Při zájmu o starší vůz v tuzemsku i v zahraničí se tedy nedoporučuje jen mechanické srovnávání cen. Zvlášť v zavedených západoevropských autobazarech a hlavně v obchodech ojetin u značkových prodejců nových vozů je nabídka zpravidla o dost kvalitnější, než je zvykem zejména v menších a jen s nezávazným komisním prodejem pracujících bazarů v Česku. Drtivá většina seriózních západoevropských obchodníků totiž ojetiny na své riziko vykupuje, k prodeji speciálně chystá a někdy i opravuje.
Nestejnou kvalitu ojetin v různých západoevropských zemích potvrdil i Peter Kolník, ředitel pražské společnosti Mobil Data, která se zabývá sběrem cen a informací o motorových vozidlech a v zemi zastupuje mezinárodní společnost Eurotax. "Například ve Švýcarsku většina lidí prodává auta po zhruba sto tisících kilometrech - stále ještě v pěkném stavu a zachovalá. Nové vozy tam lidé kupují poměrně brzy, neboť žádají naprostou spolehlivost. Když má ve Švýcarsku automobil na kontě sto padesát tisíc kilometrů, bývá už velmi levný," konstatuje Peter Kolník.

Desatero, které může usnadnit nákup ojetiny v cizině

1. Ojetinu je nejlepší hledat u značkových prodejců, kteří starší auta berou na protiúčet při prodeji nových. "Auta tam nejsou výrazně dražší než v bazarech, navíc u značkového prodejce je minimální riziko koupě kradeného či jinak problematického vozidla. Za deset let, co obchoduji s ojetinami z Německa, jsem při dodržení zmíněné zásady neměl jediný problém," říká předseda Sdružení drobných dovozců, opravářů a prodejců motorových vozidel Jan Slawisch z Krupky.
2. Cenově zajímavá ojetina určitě nebude k mání v německém příhraničí v sousedství se státy bývalého východního bloku. Ceny jsou lepší v hlubokém vnitrozemí a v blízkosti motoristicky vyspělých zemí. "I tak ale z posledních průzkumů společnosti Eurotax - Schwacke v pěti zemích Evropské unie plyne, že v průměru nejdražší jetá auta jsou v Německu," tvrdí Peter Kolník, šéf pražské firmy Mobil Data. Cenově zajímavé starší vozy lze v současnosti najít zvláště ve Švýcarsku, Belgii, Holandsku a Francii.
3. Lépe na tom hlavně v Německu - ale i jinde - bude zájemce, s nímž starší automobil bude hledat člověk rodilý v konkrétní zemi, nebo alespoň v cizině delší čas žijící a v ideálním případě sám nakupující u značkového dealera. Zvlášť v Německu platí, že obchodník nedoporučí Němci a už vůbec ne známému či člověku ze sousedství vůz, který s klidným srdcem prodá do Česka. O stupínek níž jsou u německých obchodníků s ojetinami Poláci a za nimi následují Rusové a Ukrajinci.
4. Často zájemce o dovoz ojetiny ze zahraničí neprodělá, obrátí-li se se svým přáním na zdejší překupníky, kteří se obchodu s jetými či havarovanými vozy profesionálně věnují. Ti totiž zpravidla trvale nakupují u stejných dodavatelů, mohou se dohadovat o cenách a za víc odebraných vozů dostávají slevy. V tuzemsku jsou firmy, které zákazníka zavezou do velkých autobazarů, s nimiž spolupracují, a nechají ho vybrat.
5. I při pořizování vozu v cizině roste riziko koupě kradeného či jinak problematického zboží v tomto pořadí: značkový prodejce, příbuzný-přítel, autobazar, inzerát a neznámý člověk. Preferenci zaslouží vůz, který má řádně vedenou servisní knížku.
6. Ke koupenému automobilu jsou vždy nezbytné příslušné doklady: kupní smlouva, potvrzení o zaplacení a technický průkaz vozidla.
7. Při úvahách o koupi staršího vozidla v zahraničí je třeba kalkulovat nejen s pořizovací cenou. Je nutné připočítat další 3000 Kč za clo, DPH a za uvedení vozu do provozu v České republice.
8. Oficiální zahraniční dealeři aut nejrozšířenějších značek jsou schopni z počítačových databází snadno zjistit, zda konkrétní vůz vyjel z výroby v podobě a s výbavou, ve které se nabízí na prodej. Je to důležité ke zjištění, zda se nejedná o vozidlo sestavené třeba po havárii z několika jiných. "Když zahraniční dealeři nebudou žádosti nakloněni, může si člověk dnes snadno zavolat k prodejcům doma. Ti mu potřebné údaje rovněž zjistí," říká Petr Svoboda z Plzně, obchodník s novými i ojetými auty.
9. Na reklamace vybraných starších automobilů nemohou zahraniční kupci příliš spoléhat. Praxe ale ukazuje, že v případě problémů mnohdy poskytnou zavedení a úspěšní obchodníci za vadné díly náhradu třeba i v podobě staršího motoru či převodovky.
10. Privátní inzerce v tisku v západoevropských zemích a hlavně v Německu má pro kupce ze zahraničí daleko menší význam, než na jaký jsou zvyklí doma. "V Německu pracují takzvaní vykusovači, kteří pro svůj obchod a výdělek obvykle vykoupí lepší z nabízených vozů dřív, než se vzpamatuje Němec, natož pak zájemce z ciziny," upozorňuje Petr Kolník.

Koupí jetého auta v cizině starosti a platby nekončí

Zájemce o koupi ojetiny v zahraničním bazaru, u značkového prodejce či v autotržišti, na vrakovišti nebo na inzerát se často dá unést cenou, za niž je vůz k mání. Plně si přitom neuvědomí, co dalších peněz a starostí musí obětovat, než s autem legalizovaým k provozu na tuzemských silnicích vyjede na první cestu.
HNED PŘI KOUPI vozu je nutné myslet na doklady k vozidlu a na seriózní potvrzení o jeho prodejní ceně. "Nejlepší je věrohodná faktura, bude nutná už při přejezdu hranice. Nedoporučuji dělat z celníků hlupáky tím, že se jim motorista pokusí s úmyslem ušetřit na clu a dalších poplatcích podstrčit naivní padělky o ceně, snad až neuvěřitelně nízké," radí Jan Slawisch z Krupky, předseda Sdružení drobných dovozců, opravářů a prodejců motorových vozidel. Má bohaté zkušenosti - jetá auta z ciziny dováží od začátku devadesátých let. Někteří zdejší motoristé by přitom mohli vyprávět o tom, jak se pokusili celníky ošidit falešnou fakturou, ale pravý doklad se záhy našel při celní prohlídce auta a malér byl hotový. Přemýšlivější podvodníci skutečnou fakturu sice u sebe pro celní kontrolu neměli, když ji schovali třeba ke kolegovi v doprovázejícím autě, leč i v takových případech si často celníci poradili. Zatelefonovali německým kolegům a zjistili od nich, jakou cenu ojetiny konkrétní motorista na německé hranici deklaroval kvůli potvrzení pro vrácení daně z přidané hodnoty. Takovéto dokázané podvody jsou trestné.
JEŠTĚ V CIZINĚ, ale už po koupi auta, je nezbytné opatřit vývozní povolení pro vozidlo. Formulář lze získat u speditérských firem sídlících třeba na hranici. Například v Německu za doklad chtějí 40 marek.
NA HRANICI budou zdejší celníci žádat jako jistinu složení 50 procent z celní hodnoty dováženého vozidla. Vycházejí ze zmíněné faktury o ceně při koupi. Když dovozce doklad nemá, stanoví celníci hodnotu sami podle oficiálních ceníků a svých zkušeností, při zásadnějších nejasnostech žádají oficiální cenové odhady.
AŽ DOMA čeká doplatek cla. To je u vozidel vyrobených v Evropské unii 7,6 procenta a u ostatních 17,1 procenta. Dvaadvacetiprocentní DPH se pak platí ze součtu celní hodnoty a cla dováženého vozidla.
NA POLICEJNÍM DOPRAVNÍM INSPEKTORÁTU pak motorista zahájí řízení ke schválení technické způsobilosti dovezené ojetiny. Nejprve podá žádost a pro vozidlo dostane zvláštní státní poznávací značku pro jednorázové použití, která opravňuje jen k jízdám souvisejícím se schvalovacími formalitami. A třeba také do emisní kontroly, za niž se platí 400 korun, a do stanice technické kontroly, která dovezené vozidlo prověřuje za 1500 korun. Pokud vůz obstojí, zaplatí se u benzinového automobilu 2000 korun za schválení technické způsobilosti k provozu, 300 korun stojí zápis do evidence motorových vozidel, vydání státních poznávacích značek, technického průkazu a osvědčení o technickém průkazu vozidla. Pak už stačí uhradit jen zákonné pojištění automobilu a lze vyjet.
U DIESELU je proces složitější. V žádosti o schválení technické způsobilosti vozidla se totiž musí generální dovozce automobilů zmíněné značky vyjádřit, zda konkrétní vůz splňuje požadavky vyhlášky ministerstva dopravy číslo 102 z roku 1995 k emisím atd. U importérů se za to platí různě - od 2000 do 6000 korun. Když motorista nedostane kladnou zprávu, může auto ještě nechat proměřit v jednom ze čtyř úředně uznaných kontrolních stanovišť v Praze, Pardubicích či Českých Budějovicích. Emisní test tam stojí od 8000 do 11 000 korun. "Pokud vůz neuspěje, což se může stát, přijde všechno předchozí snažení i placení vniveč," prohlašuje Jan Slawisch. "Naprostá jistota, že emisím vyhoví, přitom u dieselů není ani v případě automobilů třeba z roku 1995. Já proto ojetá naftová auta nedovážím."

Ani za hranicí nelze vyloučit riziko koupě kradeného vozu

V motoristicky vyspělých západoevropských zemích je při zájmu o starší či havarovaný vůz u značkového dealera či v zaběhnutém bazaru mnohem menší pravděpodobnost koupě kradeného nebo jinak problematického auta než v tuzemsku. Rizika ovšem zcela vyloučit nelze. "Přitom kupec z Česka nemá - stejně jako doma - legální možnost prověřit minulost vytipovaného vozidla v databázích německých státních orgánů a institucí," upozorňuje Jaroslav Klička z české pobočky privátní firmy Europcon, která v Evropě pátrá po odcizených vozidlech. Doplnil, že tuzemská pobočka Europconu nemůže pro zájemce o koupi ojetin v zahraničí udělat při prověrce prakticky nic.
Možnosti naopak nabízí pražská společnost Cebia, která je během několika dnů i v expresních termínech schopna prověřit auta v šestnácti zemích západní Evropy, Kanadě a USA. "Jako členové celoevropského systému Open Car Information System umíme prověřit přímo v evidenci příslušného státu, zda vozidlo je ještě přihlášeno či již bylo odhlášeno a jakou má či mělo poslední státní poznávací značku," informuje šéf firmy Martin Pajer. "Také zjistíme, zda je či není v tom kterém státě vedeno jako odcizené. Sledujeme i další parametry, a když vůz vyhoví, tak tvrdím, že motorista si může být z osmadevádesáti procent jist, že není kradený.
Jeho společník Ivo Kožušník doplnil, že v každém ze států, kde motoristé z Česka nejčastěji ojetiny nakupují, stojí prověrka vozu od 1700 do 1900 korun a v Praze ji lze objednat i z ciziny. "Objednávku v podobě dotazníku se základními údaji o automobilu je možné poslat i ze zahraničí," uvádí Ivo Kožušník.
Prověrku, že vozidlo není kradené, lze uskutečnit i na česko-německé hranici, kde motorista může o službu požádat celníka či policistu. Ti však mnohdy auto vyvážené ze země prověřují sami, bez požádání. Samozřejmostí je, že při zjištění sebemenších nesrovnalostí Němci auto okamžitě zadrží. Z dostupných informací však vyplývá, že na německé hranici mají okamžitě k dispozici údaje jen rok, nejvýš rok a půl staré. Bezproblémový přejezd přes celnici po koupi vozu tedy neznamená, že motorista nemůže mít v cizině problémy zmíněného ražení později.

Před pořízením auta v cizině je dobré promyslet cestu z nákupu

Úvahy o kvalitě a ceně automobilu ze zahraničního trhu ojetin mnohdy zaměstnají tuzemského zájemce natolik, že pozapomene na mimořádně důležitou okolnost dovozu. Tou se bezprostředně po uzavření obchodu stává samotná přeprava čerstvě pořízeného vozidla z ciziny. Přitom se právě cesta z nákupu domů může proměnit v zásadní nesnáz, která končí opletačkami s policií na obou stranách hranice a vysokými pokutami.
"Mně se jako nejjednodušší a nejbezpečnější ze všech možností jeví služby odtahových vozidel," radí předseda Sdržení drobných dovozců, opravářů a prodejců motorových vozidel Jan Slawisch. Odtahové služby, které se specializují na přepravu starších či havarovaných vozidel ze zahraničí a někdy nakládají víc kusů najednou, zpravidla účtují čtyři až pět korun za kilometr za jeden naložený automobil.
Poměrně častý je způsob, kdy lidé spoléhají na svépomoc a ve specializovaných firmách si za pár stovek denně pro převoz ojetiny z ciziny půjčují velké vleky. Ale pozor: chtějí-li vlek s ojetinou sami táhnout, neposlouží jim k tomu každý vůz. Je třeba prostudovat, jak těžký brzděný vlek lze za konkrétní auto připojit. Přitom nepadá v úvahu, že by kupříkladu malá Škoda Felicia táhla vlek s naloženým Opelem Vectra. Nejvhodnější pro takovou službu jsou off-roady či velké limuzíny. Důležitým předpokladem pro cestu je také řidičský průkaz, který pro jízdu s vlekem o celkové hmotnosti nad 750 kilogramů - a to přívěs s naloženým osobním automobilem v drtivé většině případů má - předpokládá oprávnění skupiny E. "Jízda s těžkým vlekem bez patřičného řidičského oprávnění stojí na pokutě v blokovém řízení na místě do tisíce korun a ve správním řízení do dvou tisíc korun, nelze vyloučit ani zadržení řidičského průkazu," varuje vedoucí dopravního inspektorátu západočeského policejního ředitelství v Plzni Vladimír Toman. "Samozřejmostí je zákaz další jízdy se soupravou," dodává.
Dále Vladimír Toman upozorňuje, že zásadní problémy může mít i šofér, který těžký vlek potáhne v době, kdy je provoz velkých vozů zakázán, za autem, kterého by se bez vleku omezení netýkalo. "Dám příklad: samotná menší Avia jet může, ovšem jakmile se za ní připojí jakýkoliv přívěs, už je předpisy považují za soupravu, jejíž provoz je v určité době omezen," vysvětluje Vladimír Toman a dodává, že za porušení zmíněného pravidla padá v úvahu pokuta až do pěti tisíc korun.
Omezení jízdy některých vozidel, mezi něž spadá i Avia s přívěsem, platí celoročně v neděli a ve svátek od půlnoci do 22 hodin a v sobotu od 7 do 20 hodin v době od 1. července do 30. srpna.
Tažení havarovaného či odhlášeného auta na tyči nebo dokonce na laně nepadá v západní Evropě v úvahu. Totéž lze říci o jízdě s odhlášeným, a tudíž státní poznávací značky zbaveným vozem. "Například v Německu sice lze během jednoho dne na dopravní policii za sto marek vyřídit časově omezenou státní poznávací značku, ale tato praxe je kvůli administrativním složitostem málo oblíbená," říká Jan Slawisch.
Až pokud nějakým způsobem motorista dopraví čerstvě koupený vůz na českou hranici, auto bude v pořádku a schopno cesty po ose, může od pohraničních policistů dostat papírovou zelenou zvláštní státní poznávací značku, se kterou dojede až domů.

Ojeta vozidla se ze západoevropských zemí prý dovážejí víceméně ze setrvačnosti.

Autor:






Nejčtenější

Mnohé recyklační továrny stále spoléhají na ruční práci.
Čínu zavalily použité baterie z elektromobilů. V recyklaci leží miliardy

Čínské recyklační továrny, které se specializují na likvidaci elektroniky, před sebou mají novou výzvu. V zemi prudce roste prodej elektromobilů, které...  celý článek

Sbírka starých škodovek trutnovského spolku Reincars.
Jejich vášní jsou staré škodovky, nadšenci jich obnovili už tři desítky

Je jich šest a spojuje je láska ke starým škodovkám. Členové trutnovského spolku Reincars dávají desítky let starým automobilům nový život.  celý článek

Yamaha podle všeho připravuje vstup velkého tříkolového motocyklu na trh....
Motorkáři zbrojí na Miláno, letos ve znamení naháčů a nového GoldWingu

Hlavní novinky motorkářské výstavy EICMA v Miláně letos podle většiny upoutávek přijedou z Japonska. Módní retro vlna pro příští rok nabírá ostřejší a...  celý článek

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

Nejhorší je dát si dopředu nové zimní pneumatiky a vzadu nechat ojeté
VIDEO: Kdo šetří a kupuje jen dvě nové zimní gumy, měl by je dát dozadu

Doba přezouvání na zimní obutí začíná. Měníte jen dvě pneumatiky? Dejte je na zadní nápravu auta i přesto, že vaše auto má poháněná přední kola.  celý článek

Další z rubriky

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.