Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zájem o ojeté škodovky je trvalý

  9:09aktualizováno  9:09
Každá automobilová značka má své příznivce a odpůrce.

Zatímco o nové vozy z produkce továrny Škoda stojí v České republice zhruba polovina jejich kupců, zákazníci v autobazarech, kteří nakonec odjíždějí v automobilu označeném logem s okřídleným šípem, tvoří ještě větší podíl. Například v největší prodejně ojetých aut na Mladoboleslavsku v Autobazaru Řepov tvrdí, že z celkového množství prodaných vozů tvoří přibližně dvě třetiny škodovky. "Rozhodně se nedá říci, že by lidé ze zdejšího kraje, kde tato auta vznikají, jich byli nějak nabaženi.

Právě naopak," říká pracovnice autobazaru Iva Burešová. Až daleko za škodovkami se v tomto bazaru prodávají další evropská auta, především fordy a opely. Podobný podíl mají škodovky v celkovém prodeji ojetých aut i v jedné z největších pražských "továren na auta", v autocentru na Jarově. To se specializuje na prodej nových i ojetých vozů z produkce koncernu Volkswagen. Přesto prodávají i ojetiny jiných značek.

Důvody mají historický původ

To, proč jsou škodovky stále nejžádanější na trhu ojetin, má podle odborníků několik důvodů. Vedoucí divize prodeje pražského autobazaru Auto Esa Ladislav Slepička soudí, že u lidí, kteří kupují starší, přetrvává názor, že vozy z tuzemské produkce mají nižší provozní náklady - tedy, že každá návštěva autoservisu se škodovkou bude stát méně než stejná záležitost s autem vyrobeným v některé zahraniční továrně. "Přitom tohle už jednoznačně platí jen u starších modelů, provoz moderních vozů z Mladé Boleslavi je na srovnatelné cenové úrovni jako u jiných evropských výrobců." dodává Slepička Dalšími důvody oblíbenosti ojetin Škoda jsou dobrá dostupnost náhradních dílů, hustá servisní síť jak autorizovaných servisů, tak různých drobných opravářů vozidel této značky.

Navíc škodovky obecně léty používání méně ztrácejí na ceně než vozy jiných značek. Předseda Sdružení drobných dovozců, opravářů a prodejců automobilů Jan Slawisch se nad zájmem tuzemského trhu o škodovky trochu podivuje. "Snad je to určitý sentiment," soudí. "Podívejte, v mé dílně jsme teď měli favorita z roku 1993. Ale to je totálně shnilé auto. Přitom stejně staré dovezené vozy jsou obyčejně v mnohem lepším stavu," tvrdí. Slawisch si však zároveň uvědomuje, že kvalitních ojetin v ceně do 100 tisíc korun je na trhu velice málo, velká část lidí nedisponuje moc velkými penězi a škodovky typu Favorit a mnohdy i staré řady 105/120 jsou v takové situaci řešením. Slawisch se domnívá, že nabídku na trhu by mohlo nyní zlepšit povolení dovozu osmiletých automobilů.

V tom, zda je ojetá škodovka dobrou či horší investicí než dovezená zahraniční auta, nejsou odborníci zajedno. Například Jan Slepička z Auto Esa se domnívá, že jetá škoda staršího typu bývá obyčejně v lepším technickém stavu než zahraniční auta stejné kategorie a stejného stáří. "Je to hlavně proto, že ji lze udržovat za menší peníze než srovnatelné zahraniční auto." Pavel Hejda Auto Jarov si také myslí, že většina starších dovezených aut nebývá zrovna kvalitní. "To vyplývá z logiky věci - vezměte si jen, co vlastně v jaké cenové relaci musí dovozce v zahraničí koupit, aby na tom autě ještě dokázal vydělat, když zaplatí veškeré náklady na dovoz ."

Oč je zájem

Dotazovaní obchodníci s ojetými vozy většinou nejsou s to jednoznačně určit, který konkrétní typ škodovky zákazníci nejvíce požadují. Shodují se, že valná část potenciálních kupců přichází do areálu, kde jsou zaparkována ojetá auta, především s přesnou představou, kolik má jejich nové přibližovadlo stát. Už zdaleka ne tak jasno mají v tom, co to má být za auto, jaký by mělo mít motor, a už vůbec ne, jakou konkrétní výbavu. Proto hledají vždy v příslušné části bazaru svou cenovou kategorii. "Škodovek typu 105/120 prodáváme ročně asi padesát. Tyhle vozy se ve většině případů prodávají přes inzerci, ale my se jim zase nijak zvlášť nebráníme už proto, že s nimi při prodeji nebývají velké problémy. Obvykle lze u nich snadno prokázat původ.

Vykupujeme však pouze ty staré škodovky této řady, pokud jsou ve velmi dobrém technickém stavu, protože také kupci nemají většinou zájem o nic jiného než o ty exempláře, které si jejich předcházející majitelé hýčkali," uvádí Slepička. Podle něho si tato auta kupují hlavně mladé rodiny nebo lidi s nižším příjmem. Těm totiž nízká cena kupovaného vozu a malé provozní náklady vyrovnají různé nedostatky, které se během provozu objevují. O tom, že vozy Favorit jsou hlavní skupinou aut prodávaných v kategorii do sta tisíc korun, již byla řeč.

Pod tuto hranici v poslední době spadly i některé felicie z prvních ročníků výroby. "Škodu Felicia v ceně od 100 do 130 tisíc volí ti zákazníci, kteří chtějí vůz již na dobré technické úrovni, a přitom požadují, aby měl levný provoz a levné náhradní díly," uvádí Slepička. To potvrzuje i Pavel Hejda z Auto Jarov. "Felicie stará tak tři roky v dobrém technickém stavu a s odpovídajícím počtem najetých kilometrů v ceně kolem 150 tisíc korun se u nás příliš neohřeje. Většinou bývá do tří dnů pryč," informuje.

Nabídka je široká

Velká nabídka ojetých škodovek bývá samozřejmě u jednotlivých dealerů této značky. Ale slušný výběr vozů z Mladé Boleslavi je v ohradě u téměř každého většího prodejce použitých vozů. Například v Auto Esa měli na konci minulého týdne ve své databázi přes padesát škodovek - mezi nimi i méně běžné typy, jako je Škoda Rapid či verze pick up. Ceny se pohybovaly od 25 tisíc za nejlevnějšího favorita po 420 tisíc za dva roky starou turbodieselovou octavii. V databázi autobazarů AAA bylo na výběr dokonce přes pět set vozů Škoda. Sice jen několik z řady 105/120, zato 120 favoritů v cenách od 19 do 95 tisíc, k tomu ještě na šedesát formanů, téměř tři sta felicií včetně verze kombi (ceny v rozmezí 105-199 tisíc) a více než šedesát octavií. Jejich ceny se pohybovaly od 189 do 579 tisíc.

Autor:






Nejčtenější

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Sbírka starých škodovek trutnovského spolku Reincars.
Jejich vášní jsou staré škodovky, nadšenci jich obnovili už tři desítky

Je jich šest a spojuje je láska ke starým škodovkám. Členové trutnovského spolku Reincars dávají desítky let starým automobilům nový život.  celý článek

Yamaha podle všeho připravuje vstup velkého tříkolového motocyklu na trh....
Motorkáři zbrojí na Miláno, letos ve znamení naháčů a nového GoldWingu

Hlavní novinky motorkářské výstavy EICMA v Miláně letos podle většiny upoutávek přijedou z Japonska. Módní retro vlna pro příští rok nabírá ostřejší a...  celý článek

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Další z rubriky

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.