Zájem o přestavby aut na LPG se letos zdvojnásobil

  13:53aktualizováno  13:53
Zájem o přestavby aut s benzinovým motorem na propan-butan (LPG) se letos proti loňskému roku zhruba zdvojnásobil. Důvodem jsou především rostoucí ceny pohonných hmot.

Ilustrační foto

Loni tuzemské servisy namontovaly 20 000 přestaveb. Další vozy na LPG si motoristé dovezli z Itálie, Francie a zemí Beneluxu, kde je tato alternativa výrazně rozšířená.

Počet aut přestavěných na LPG překročil podle Centrálního registru vozidel 140 000 kusů, což jsou asi tři procenta všech osobních aut na českých silnicích.

"V současné době pozorujeme o 100 procent větší zájem o přestavby na LPG, kdy většina řidičů, kteří s montáží LPG zařízení do svého vozidla váhali, jsou již pevně rozhodnuti a objednávají se," řekl jednatel firmy AUTOPLYN-CENTRUM Karel Baroš. Podle Michala Hudce ze společnosti HL Propan přitom roste poptávka nejen z Česka, ale i ze zahraničí.

Na rozdíl od pohonu na zemní plyn (CNG) úpravu na LPG nabízí jen Subaru.

Další značky, které upravují vozy na LPG přímo ve výrobních závodech (Renault, Volvo nebo Fiat), tyto modely v Česku neprodávají.

Cena přestaveb se pohybuje od zhruba 10 000 do 40 000 korun, náklady na ujetých 100 kilometrů jsou v porovnání s benzinem zhruba poloviční. Na jeden kilometr motorista ušetří více než jednu korunu. Průměrná návratnost se tak pohybuje v průměru kolem 30 000 km.

"Měsíčně najezdím okolo 4 000 kilometrů. Současné ceny nafty mi nedaly jinou možnost než přejít na LPG," uvedl majitel autoservisu a obchodu s náhradními díly Vlastimil Goby.

I když je LPG stejně jako benzin nebo nafta ropný produkt, jeho nižší cena je daná především menší spotřební daní.

Zatímco litr benzinu nyní vyjde na více než 32 korun, litr LPG stojí zhruba 16 Kč. LPG je možné v ČR načerpat u zhruba 700 čerpacích stanic, zemní plyn naopak nabízí jen kolem 20 čerpadel.

Nevýhodou LPG je snížení výkonu auta, mírně zvýšená spotřeba a také zmenšení zavazadlového prostoru, kam je nutné umístit nádrž na plyn. Jednou z možností je její montáž místo rezervního kola. Auta na LPG také nesmí parkovat v podzemních garážích.

Motorová nafta u českých čerpacích stanic od začátku roku zdražila o 3,50 Kč a v současnosti se prodává kolem 35 korun za litr. Benzin v průměru zdražil o dvě koruny, na 32,70 Kč.

Autoři: ,

Nejčtenější

Škoda Scala v plné parádě. Nástupce Rapidu přiveze nejmodernější techniku

Škoda Scala

Nová, výraznější a líbivější škodovka se na silnicích začne objevovat v květnu příštího roku. Hatchback v nabídce...

Volkswagen ohlásil konec spalovacích motorů, elektrověk začíná

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Německá automobilka Volkswagen ohlásila konec spalovacích motorů. Poslední vozy s touto technologií vyvine v roce 2026...

Nová mazda má revoluční motor, i s turbem je nečekaně jednoduchý

Mazda 3

Nová generace Mazdy 3 bude mít motor, který kombinuje zážehový a vznětový princip. Jak to celé funguje, jsme zjišťovali...

ANALÝZA: Svět aut je pod dohledem Velkého bratra, nikdo se neschová

Ilustrační snímek

Auta byla ještě před pár lety symbolem svobody, do moderního vozu je ovšem o strach sednout. Na tapetě je teď Čína,...

Svéráz ruského motorismu v praxi: terénní dodávka z doby kamenné slaví

UAZ 2206 "Buchanka“

Už 60 let sjíždí z výrobních linek Uljanovského automobilového závodu populární minibus se současným kódovým označením...

Další z rubriky

ANALÝZA: Svět aut je pod dohledem Velkého bratra, nikdo se neschová

Ilustrační snímek

Auta byla ještě před pár lety symbolem svobody, do moderního vozu je ovšem o strach sednout. Na tapetě je teď Čína,...

OBRAZEM: Wartburg hvězdou tuningové výstavy

Essen Motor Show 2018

Motorshow v Essenu je tradičním svátkem úpravců aut. K vidění jsou neuvěřitelné kreace, ale také závodní speciály,...

Škoda Scala v plné parádě. Nástupce Rapidu přiveze nejmodernější techniku

Škoda Scala

Nová, výraznější a líbivější škodovka se na silnicích začne objevovat v květnu příštího roku. Hatchback v nabídce...

Najdete na iDNES.cz