Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zájem o skútry roste, nabídka strojů se rozšiřuje

aktualizováno 
-
Zájem o skútry na zdejším motocyklovém trhu roste, ovšem zdaleka ještě nedosahuje úrovně motoristicky vyspělých západoevropských zemí. "Je to dáno okolností, že návrat k motocyklům v Česku teprve začíná," soudí tajemník Svazu dovozců automobilů Pavel Tunkl. "Rovněž není vyřešena otázka bezpečnosti motocyklistů a zvláště jezdců na malých strojích ve městech, kde chybí speciální jízdní pruhy a kvalitní povrchy. Také mladí lidé, kteří kvůli věku nemohou řídit auta, ještě nepropadli mopedům a skútrům tak, jako jejich vrstevníci v západní Evropě. Až v poslední řadě má podle mého názoru vliv na zájem o skútry jejich cena." Ta je sice mnohdy srovnatelná s částkami, které se žádají za poměrně solidní jetá auta, ovšem v zemi přibývá lidí, kteří jsou připraveni skútry minimálně nejnižších cenových kategorií kupovat. "Skútry lze orientačně rozdělit do tří kategorií," říká Martin Kříž, který se u jednoho z nejvýznamnějších prodejců zahraničních motocyklů věnuje obchodu s jetými stroji. "První jsou nejlevnější skútry zpravidla asijské výroby a v cenách nových exemplářů něco nad třicetitisícovou hranicí. Ty vyhovují lidem, kteří chtějí co nejlevněji jezdit a není pro ně důležité, že nemají zrovna výkřik nejmodernější techniky. Často se jedná o modely vycházející ze strojů, které přední výrobci měli v programu v osmdesátých letech. Další kategorii tvoří italská produkce - technicky moderní, designérsky zajímavá, cenově dostupná a líbící se zvláště teenagerům, ovšem ne nejkvalitnější a nejtrvanlivější. Třetí skupinou je klasika zejména od japonských výrobců: skútry sice dražší, ale po všech stránkách moderní a s logem, které je zárukou kvality." Dovozců skútrů přibývá, nabídka roste. "Důležitá není jen cena, ale také zázemí servisu a náhradních dílů, které jednotlivé značky nabízejí," připomíná Kříž. V přehledu nejzajímavějších či nejkupovanějších skútrů v ceně do 70 tisíc korun jsou až na výjimku vzduchem chlazené stroje s bubnovými brzdami přinejmenším na zadním kole, bez významnějších výkonů a bez vlastností, které patří k výrobkům sahajícím cenou až k hranici 90 tisíc korun. Rovněž mají většinou desetipalcová kola, typická pro osmdesátá a částečně i devadesátá léta, zatímco současnost sází na kola větší, bezpečnější.

Pento Stella (Morini, Morini Duo) 20 990, 23 810 a 28 990 Kč

Jednomístný, respektive dvoumístný mokik je tuzemský výrobek, který asi z poloviny využívá zahraničních komponentů. V nejlevnější verzi má motor Babetta, v dražší osvědčený Pento Morini. Nejvhodnější je pro městské pojížďky, nákupy a karavaning (lze snadno přepravit).

Výkon 1,58 kW při 5250 ot/min, 1,83/5750 a 2,35/5720
Brzdy bubnové
Kola desetipalcová
Nádrž 5, 5 a 3,5 l
Max. rychlost 40 km/hod
Spotřeba nezveřejněna

Sundiro XDZ 50 - 33 000 Kč

Jeden z nejlevnějších zahraničních skútrů na zdejším trhu. Čínský výrobek původně japonské koncepce je elektricky vybaven jako některé dražší stroje, má ale bubnové brzdy na obou kolech a jen maličká, na nerovných vozovkách až nepříjemná kola.

Výkon 2,25 kW při 6000 ot/min
Brzdy bubnové
Kola osmipalcová
Nádrž 3,2 l
Max. rychlost 45 km/hod
Spotřeba 2 l/100 km při 30 km/hod

Mors CL 50 QT - do 31. 3. 36 900 Kč, pak 39 600 Kč

Další z nejlevnějších skútrů využívá původně japonskou koncepci minulých let. Nevýhodou stroje z Číny opět jsou bubnové brzdy i vpředu, levným dojmem působící plasty a možnost vézt - jako některé jiné levné skútry jen jednoho pasažéra.

Výkon 1,39 kW při 6000 ot/min
Brzdy bubnové
Kola desetipalcová
Nádrž 4,8 l
Max. rychlost 45 km/hod
Spotřeba 2 l/100 km při 30 km/hod

Hyosung SD 50 Sense, 50 Prima 38 700, 46 900 Kč

Nepříliš známá jihokorejská značka se začíná v Česku dravě prosazovat. Cenami láká hlavně zákazníky, kteří před atraktivitou stroje upřednostňují jeho praktičnost. Vzhledem k cenám jsou pozoruhodné výkony a u obou modelů také výbava kotoučovými brzdami na předních kolech.

Výkon 4 kW při 7000 ot/min, 4,3/7000
Brzdy vpředu kotoučové, vzadu bubnové
Kola desetipalcová, dvanáctipalcová
Nádrž 4,8 l
Max. rychlost 60, resp. 65 km/hod
Spotřeba 2,8 l/100 km

Daelim Message 50 II - 42 900 Kč

Skútr robustního ražení s většími odkládacími prostory a menšími koly, která ubírají na kvalitě jízdních vlastností. Jedná se o inovovaný model korejského skútru, který se jako novinka dostává na český trh s jarem letošního roku.

Výkon 4,4 kW při 5500 ot/min
Brzdy vpředu kotoučová, vzadu bubnová
Kola desetipalcová
Nádrž 5 l
Max. rychlost 65 km/hod
Spotřeba 2,8 l/100 km

Aprilia Amico GL - 44 990 Kč

Italský výrobek má sice poněkud zastaralý a za nejmodernějšími stroji zaostávající design, ale na druhé straně ho šlechtí solidní jízdní vlastnosti a hlavně motor Minarelli. Dobrá je větší nádrž a poměrně bohatá výbava, v níž nechybí ani hodiny.

Výkon 2,1 kW při 6750 ot/min
Brzdy vpředu kotoučová, vzadu bubnová
kola desetipalcová
Nádrž 7,5 l
Max. rychlost 55 km/hod
Spotřeba 3,6 l/100 km

Piaggio ZIP RST - 45 900 Kč

Subtilní italský skútr má záměrně snížený výkon a úsporný provoz, hodí se vysloveně do města. Nešlechtí ho bubnové brzdy na obou kolech a levné plasty, které se zřejmě brzy uvolní. Jinak ale lze od stroje očekávat výdrž a dobré služby.

Výkon 1,9 kW při 5500 ot/min
Brzdy bubnové
Kola desetipalcová
Nádrž 3,5 l
Max. rychlost 30 km/hod
Spotřeba 1,7 l/100 km

Cagiva Cucciolo 50 - 55 000 Kč

Italský skútr v retro-stylu, který se zatím těší větším u zájmu v cizině než v tuzemsku. Je podobný Yamaze VH 50 Why, ovšem cenu má nižší. Velká kola ocení jezdci, jejichž městské či výletní trasy vedou horšími cestami. Není nejvhodněší pro řidiče většího vzrůstu.

Výkon 6,5 kW při 5500 ot/min
Brzdy vpředu kotoučová, vzadu bubnová
kola šestnáctipalcová
Nádrž 5,8 l
Max. rychlost 75 km/hod
Spotřeba 3 l/100 km

Peugeot Vivacity, Vivacity Sport 57 900, 59 900 Kč

Nejlevnější výrobky od jediného francouzského výrobce skútrů jsou na vysoké technické i designérské úrovni, k přednostem lehkého stroje patří větší kola, která lépe překonávají nerovnosti. Stroj má vzhledem k ceně chudší výbavu, doplňky a příslušenství však lze dokoupit.

Výkon 3 kW při 7000 ot/min
Brzdy vpředu kotoučová, vzadu bubnová
Kola dvanáctipalcová
Nádrž 6 l
Max. rychlost 50 km/hod
Spotřeba 2,5 l/100 km při 40 km/hod

Yamaha YN 50 Neos - 59 876 Kč

Nejlevnější a v Česku nejprodávanější skútr z nabídky prestižní japonské značky. Ve výrobě je už tři roky. V programu Yamahy je podobný CW 50 RS BW'S Next Generation (68 431 Kč), který ale má zesílený podvozek. Neos v redakčním testu obstál i v cestách mimo město.

Výkon 4,9 kW při 5850 ot/min
Brzdy vpředu kotoučová, vzadu bubnová
kola dvanáctipalcová
Nádrž 7 l
Max. rychlost 65 km/hod
Spotřeba 3 l/100 km

Piaggio Typhoon X 50 - 59 900 Kč

Italský stroj se hodí nejen pro město, ale při pneumatikách s hrubším vzorkem i do lehčího terénu. Pro sportovní, snad až agresivní design je oblíbený zvláště mezi mládeží. Model pro rok 2000 má motor se zvýšeným výkonem. Je zajímavý dobrými brzdami a tuhým podvozkem.

Výkon 3,2 kW při 7000 ot/min
Brzdy vpředu kotoučová, vzadu bubnová
Kola desetipalcová
Nádrž 4,7 l
Max. rychlost 50 km/hod
Spotřeba 2,1 l/100 km

Yamaha YH 50 Why - 63 600 Kč

Velká kola dávají japonskému stroji - hodnoceno kategorií skútrů - nadprůměrné jízdní vlastnosti, jimiž se blíží až k motocyklům. Cena je však vyšší než u jiných retro-strojů. Rovněž se výrobku vytýká méně místa pro nohy a horší odpružení.

Výkon 2,5 kW při 6500 ot/min
Brzdy vpředu kotoučová, vzadu bubnová
kola šestnáctipalcová
Nádrž 7,2 l
Max. rychlost 68 km/hod
Spotřeba 3 l/100 km

Yamaha EW 50 Slider - 64 844 Kč

Na zdejším trhu letošní japonská novinka je určena hlavně pro mladé jezdce a pro jejich zábavu. Má lehce vyměnitelné a relativně levné boční části, které právě při řádění mladíků nejčastěji utrpí. Na skútru jsou ochranné protektory (slidery) pro případ pádu.

Výkon 3,6 kW při 6200 ot/min
Brzdy vpředu kotoučová, vzadu bubnová
kola vpředu dvanáctipalcové, vzadu desetipalcové
Nádrž 6,5 l
Max. rychlost 60 km/hod
Spotřeba 2,8 l/100 km

Honda SFX 50 - 65 000 Kč

Japonský skútr z kategorie vzduchem chlazených dražších, s moderní technikou i "rychlým" agresivním designem je inspirován závodními motocykly Honda. Za nevýhodu jediné hondy, která se "vejde" do sedmdesátitisícové hranice, odborníci považují hlavně méně prostoru pro nohy.

Výkon 4 kW při 6750 ot/min
Brzdy vpředu kotoučová, vzadu bubnová
Kola desetipalcová
Nádrž 6 l
Max. rychlost 5O km/hod
Spotřeba nezveřejněna

BETA Tempo ARK - 69 900 Kč

Italská značka, proslulá výrobou trialových speciálů, nabízí skútr atraktivního vzhledu. Podle dostupných informací je jediným strojem cenové kategorie do 70 tisíc korun s kapalinovým chlazením a s kotoučovými brzdami na obou velkých a bezpečnějších kolech.

Výkon nezveřejněn
Brzdy kotoučové
Kola třináctipalcová
Nádrž 7,5 l
Max. rychlost 40, resp. 79 km/hod
Spotřeba nezveřejněna

Piaggio Vespa ET 2 - 69 900 Kč

Vespa - klasika, mezi skútry to, co je mezi motocykly Harley Davidson. Typ má nostalgický kabát, ale pod ním nejnovější technologii pohonu a podvozku. Přední brzda je kapalinová kotoučová. Italské stroje Piaggio jsou pozoruhodné i tím, že je k nim bohatá doplňková výbava.

Výkon 3,1 kW při 7000 ot/min
Brzdy vpředu kotoučová, vzadu bubnová
Kola desetipalcová
Nádrž 8,6 l
Max. rychlost 50 km/hod
Spotřeba 2,1 l/100 km

Autor:






Nejčtenější

Sbírka starých škodovek trutnovského spolku Reincars.
Jejich vášní jsou staré škodovky, nadšenci jich obnovili už tři desítky

Je jich šest a spojuje je láska ke starým škodovkám. Členové trutnovského spolku Reincars dávají desítky let starým automobilům nový život.  celý článek

UAZ 469 Hunter
Hrdina lidové armády slaví 45 let, vyzkoušeli jsme nejnovější verzi

Zatímco americká armáda má své jeepy, sovětský blok v časech studené války spoléhal nejprve na slavný GAZ 69. Na vrcholu Brežněvovy éry přišel nový vojenský...  celý článek

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

Nejhorší je dát si dopředu nové zimní pneumatiky a vzadu nechat ojeté
VIDEO: Kdo šetří a kupuje jen dvě nové zimní gumy, měl by je dát dozadu

Doba přezouvání na zimní obutí začíná. Měníte jen dvě pneumatiky? Dejte je na zadní nápravu auta i přesto, že vaše auto má poháněná přední kola.  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Další z rubriky

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.