Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Čtyři světové metropole chtějí vyhnat diesely do roku 2025

aktualizováno 
Starostové Paříže, Mexico City, Madridu a Atén podepsali deklaraci, ve které se zavázali vyhnat dieselová auta ze svých měst do roku 2025.

Díky dnu bez aut se lidé mohli projít i po slavném pařížském bulváru Champs Elysees. (25. září 2016) | foto: AP

Znečištění ovzduší především ve velkých městech je podle Světové zdravotnické organizace zodpovědné za úmrtí tří milionů lidí ročně. Pokud se zákaz čtyř velkoměst, ve kterých žije dohromady přes 17 milionů lidí, podaří uskutečnit, zachránilo by to podle propočtů přes sedm tisíc lidí ročně.

Na pravidelných setkáních zástupců největších měst světa (summit C40), která se konají každé dva roky v Mexiku, padlo rozhodnutí „velké čtyřky“. Zástupci Mexico City, Madridu, Paříže a Atén vyhlásili, že do roku 2025 chtějí v těchto metropolích zakázat provoz vozidel s naftovým motorem.

Podle primátorky Paříže Anne Hidalgové nejde až o takové překvapení, protože postupné kroky k omezení počtu dieselových motorů přijala a postupně přijímá celá řada měst, například za pomoci ekologických známek. Pařížská starostka je v boji proti automobilové dopravě velmi aktivní už od nástupu do funkce v roce 2014. Hidalgová uvedla, že v Paříži kvůli znečištěnému ovzduší zemře kolem dvou a půl tisíce lidí ročně.

Hildalgová navíc argumentuje tím, že Tokio už úplný zákaz dieselů naplánovalo. Zrovna ve Francii je obrat proti dieselům velmi paradoxní. V předchozích desetiletích totiž Francie podporovala právě vývoj a výrobu dieselových aut, ještě před několika lety auta na naftu prodejům v zemi vévodila.

Starosta Mexico City Miguel Angel Mancera oznámil, že město nahradí aktuální autobusy s naftovými motory vozy s hybridním nebo elektrickým pohonem. Pochlubil se také prvními projekty, jako jsou sítě nabíječek pro elektroauta nebo půjčovny kol.

Atény chtějí být ještě přísnější a časem vyhnat z centra města všechna auta se spalovacím motorem.

Podle názorů zástupců měst nepůjde jen o jednostranný akt zákazu, ale o celou řadu opatření, která představují posílení městské dopravy, podporu alternativních pohonů nebo cyklojízdy.

Odborníci si ovšem kladou otázku, zda je reálné do devíti let přijmout tak zásadní kroky, aniž by to zásadně zasáhlo do života obyvatel těchto měst, motoristů a turistů.

„Summit C40 v dalších prohlášeních nehovoří už tak jednoznačně o zákazu v uvedených čtyřech metropolích jako o připravenosti těchto měst udělat maximum pro zlepšení životního prostředí až po úplný zákaz dieselů,“ uvádí ÚAMK. Za reálnější tedy odborníci považují jiný fakt, který na summitu zazněl, a to snahu do roku 2030 snížit ve městech emise vinou dopravy až o 50 %.

„Nejen Českou republiku však trápí problém s odstraňováním nebo špatnou údržbou filtrů pevných částic,“ komentuje aktuální stav prezident ÚAMK Oldřich Vaníček. „Státní organizace by se měly tímto ožehavým tématem více zabývat a nastavit taková opatření, aby nedocházelo k úmyslnému znečišťování ovzduší prokazatelně škodlivými látkami jedinců vlastnící vozidlo s nefunkčním DPF filtrem.“





Nejčtenější

BMW X3
BMW X3 má v nové generaci hranaté mlhovky a šestiválec s turbem

Po obvyklých sedmi letech BMW mění model X3 za novou generaci. V řadě mnichovských SUV, která brzy pokryje kompletní spektrum od X1 do X7, má důležitou pozici...  celý článek

Chýnovský kopec
Kotrmelce v bahně a pády z kopce, to byl extrémní závod v Chýnově

Motocykly a jezdci létají nekontrolovaně vzduchem a nebývá nouze o dramatické situace. Takový byl závod do strmého vrchu v jihočeském Chýnově. Letos se konal...  celý článek

PCF2017 - Porsche RWB
Tuningový sraz trochu jinak

Letošní Escape6 Prague Car Festival ukázal to nejlepší nejen z českého tuningu a my jsme nemohli chybět. Jaká byla naše výprava a stálo to za to?  celý článek

Wey
Autofotka týdne: Číňané jsou největší překvapení autosalonu ve Frankfurtu

Čínské automobilky udělaly na letošním frankfurtském autosalonu dobrý dojem. Zda je to pro zavedené automobilky špatná zpráva se teprve ukáže. Do Evropy se...  celý článek

Tatrabus
Tatrabus: z rallyového speciálu je terénní autobus a hvězda Islandu

Tohle auto je v současnosti asi nejdivočejší verze nákladního vozu Tatra, na jakou lze v Evropě narazit. Je to něco mezi ultimátním off-roadem, obytným autem a...  celý článek

Další z rubriky

Testování reakcí okolí na auto bez řidiče. Testovací jezdec se převlékl za...
Testy aut bez šoféra: řidič převlečený za sedadlo, auto se dvěma volanty

Vývoj autonomních vozů není jen otázkou senzorů, procesorů a učících se algoritmů. Automobilky musí vyřešit i řadu psychologických problémů. Vznikají tak...  celý článek

Aktivisté Greenpeace protestovali před frankfurtským výstavištěm.
Nejhorší čas na autosalon. Automobilky peskují politici i ekologové

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Autosalon ve Frankfurtu je dnes výsostným polem německých značek. Ostatní, které dorazily, jsou tu chvílemi trochu do počtu. Překvapením jsou čínská auta, ale...  celý článek

Některé motory vypouštějí zplodiny skoro jako celá továrna
VIDEO: Měřili jsme jedy ve vzduchu. V tunelu zapněte vnitřní cirkulaci

Dražší auta to dělají automaticky, u těch obyčejnějších se vyplatí na to myslet: když vjíždíte do tunelu, přepněte ventilaci v autě na vnitřní cirkulaci. Jinak...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.