Čtyři světové metropole chtějí vyhnat diesely do roku 2025

Starostové Paříže, Mexico City, Madridu a Atén podepsali deklaraci, ve které se zavázali vyhnat dieselová auta ze svých měst do roku 2025.

Díky dnu bez aut se lidé mohli projít i po slavném pařížském bulváru Champs Elysees. (25. září 2016) | foto: AP

Znečištění ovzduší především ve velkých městech je podle Světové zdravotnické organizace zodpovědné za úmrtí tří milionů lidí ročně. Pokud se zákaz čtyř velkoměst, ve kterých žije dohromady přes 17 milionů lidí, podaří uskutečnit, zachránilo by to podle propočtů přes sedm tisíc lidí ročně.

Na pravidelných setkáních zástupců největších měst světa (summit C40), která se konají každé dva roky v Mexiku, padlo rozhodnutí „velké čtyřky“. Zástupci Mexico City, Madridu, Paříže a Atén vyhlásili, že do roku 2025 chtějí v těchto metropolích zakázat provoz vozidel s naftovým motorem.

Podle primátorky Paříže Anne Hidalgové nejde až o takové překvapení, protože postupné kroky k omezení počtu dieselových motorů přijala a postupně přijímá celá řada měst, například za pomoci ekologických známek. Pařížská starostka je v boji proti automobilové dopravě velmi aktivní už od nástupu do funkce v roce 2014. Hidalgová uvedla, že v Paříži kvůli znečištěnému ovzduší zemře kolem dvou a půl tisíce lidí ročně.

Hildalgová navíc argumentuje tím, že Tokio už úplný zákaz dieselů naplánovalo. Zrovna ve Francii je obrat proti dieselům velmi paradoxní. V předchozích desetiletích totiž Francie podporovala právě vývoj a výrobu dieselových aut, ještě před několika lety auta na naftu prodejům v zemi vévodila.

Starosta Mexico City Miguel Angel Mancera oznámil, že město nahradí aktuální autobusy s naftovými motory vozy s hybridním nebo elektrickým pohonem. Pochlubil se také prvními projekty, jako jsou sítě nabíječek pro elektroauta nebo půjčovny kol.

Atény chtějí být ještě přísnější a časem vyhnat z centra města všechna auta se spalovacím motorem.

Podle názorů zástupců měst nepůjde jen o jednostranný akt zákazu, ale o celou řadu opatření, která představují posílení městské dopravy, podporu alternativních pohonů nebo cyklojízdy.

Odborníci si ovšem kladou otázku, zda je reálné do devíti let přijmout tak zásadní kroky, aniž by to zásadně zasáhlo do života obyvatel těchto měst, motoristů a turistů.

„Summit C40 v dalších prohlášeních nehovoří už tak jednoznačně o zákazu v uvedených čtyřech metropolích jako o připravenosti těchto měst udělat maximum pro zlepšení životního prostředí až po úplný zákaz dieselů,“ uvádí ÚAMK. Za reálnější tedy odborníci považují jiný fakt, který na summitu zazněl, a to snahu do roku 2030 snížit ve městech emise vinou dopravy až o 50 %.

„Nejen Českou republiku však trápí problém s odstraňováním nebo špatnou údržbou filtrů pevných částic,“ komentuje aktuální stav prezident ÚAMK Oldřich Vaníček. „Státní organizace by se měly tímto ožehavým tématem více zabývat a nastavit taková opatření, aby nedocházelo k úmyslnému znečišťování ovzduší prokazatelně škodlivými látkami jedinců vlastnící vozidlo s nefunkčním DPF filtrem.“

  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Číňané vycítili šanci uspět s létajícími auty, koupili práva na slovenský AirCar

27. března 2024  18:40

Čínská společnost Hebei Jianxin Flying Car Technology koupila exkluzivní práva na výrobu a...

Průkopnický fiat ukázal všem cestu. Jezdil s ním i Ferrari

29. března 2024

Italská továrna Fiat představila koncem 60. let minulého století vůz, který předběhl konkurenci a...

Dopravní policie v pohotovosti. Akce Velikonoce bude probíhat čtyři dny

28. března 2024

S cílem zabezpečit plynulost dopravy a zvýšit bezpečnost všech účastníků silničního provozu...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024,  aktualizováno  15:25

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...