Díky dnu bez aut se lidé mohli projít i po slavném pařížském bulváru Champs...

Díky dnu bez aut se lidé mohli projít i po slavném pařížském bulváru Champs Elysees. (25. září 2016) | foto: AP

Čtyři světové metropole chtějí vyhnat diesely do roku 2025

  • 211
Starostové Paříže, Mexico City, Madridu a Atén podepsali deklaraci, ve které se zavázali vyhnat dieselová auta ze svých měst do roku 2025.

Znečištění ovzduší především ve velkých městech je podle Světové zdravotnické organizace zodpovědné za úmrtí tří milionů lidí ročně. Pokud se zákaz čtyř velkoměst, ve kterých žije dohromady přes 17 milionů lidí, podaří uskutečnit, zachránilo by to podle propočtů přes sedm tisíc lidí ročně.

Na pravidelných setkáních zástupců největších měst světa (summit C40), která se konají každé dva roky v Mexiku, padlo rozhodnutí „velké čtyřky“. Zástupci Mexico City, Madridu, Paříže a Atén vyhlásili, že do roku 2025 chtějí v těchto metropolích zakázat provoz vozidel s naftovým motorem.

Podle primátorky Paříže Anne Hidalgové nejde až o takové překvapení, protože postupné kroky k omezení počtu dieselových motorů přijala a postupně přijímá celá řada měst, například za pomoci ekologických známek. Pařížská starostka je v boji proti automobilové dopravě velmi aktivní už od nástupu do funkce v roce 2014. Hidalgová uvedla, že v Paříži kvůli znečištěnému ovzduší zemře kolem dvou a půl tisíce lidí ročně.

Hildalgová navíc argumentuje tím, že Tokio už úplný zákaz dieselů naplánovalo. Zrovna ve Francii je obrat proti dieselům velmi paradoxní. V předchozích desetiletích totiž Francie podporovala právě vývoj a výrobu dieselových aut, ještě před několika lety auta na naftu prodejům v zemi vévodila.

Starosta Mexico City Miguel Angel Mancera oznámil, že město nahradí aktuální autobusy s naftovými motory vozy s hybridním nebo elektrickým pohonem. Pochlubil se také prvními projekty, jako jsou sítě nabíječek pro elektroauta nebo půjčovny kol.

Atény chtějí být ještě přísnější a časem vyhnat z centra města všechna auta se spalovacím motorem.

Podle názorů zástupců měst nepůjde jen o jednostranný akt zákazu, ale o celou řadu opatření, která představují posílení městské dopravy, podporu alternativních pohonů nebo cyklojízdy.

Odborníci si ovšem kladou otázku, zda je reálné do devíti let přijmout tak zásadní kroky, aniž by to zásadně zasáhlo do života obyvatel těchto měst, motoristů a turistů.

„Summit C40 v dalších prohlášeních nehovoří už tak jednoznačně o zákazu v uvedených čtyřech metropolích jako o připravenosti těchto měst udělat maximum pro zlepšení životního prostředí až po úplný zákaz dieselů,“ uvádí ÚAMK. Za reálnější tedy odborníci považují jiný fakt, který na summitu zazněl, a to snahu do roku 2030 snížit ve městech emise vinou dopravy až o 50 %.

„Nejen Českou republiku však trápí problém s odstraňováním nebo špatnou údržbou filtrů pevných částic,“ komentuje aktuální stav prezident ÚAMK Oldřich Vaníček. „Státní organizace by se měly tímto ožehavým tématem více zabývat a nastavit taková opatření, aby nedocházelo k úmyslnému znečišťování ovzduší prokazatelně škodlivými látkami jedinců vlastnící vozidlo s nefunkčním DPF filtrem.“