Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Další nesmysl ministerstva dopravy: zákaz vjezdu náklaďáků platí i pro kombíky

aktualizováno 
Ministerstvo dopravy rozšířilo od letošního ledna platnost značky B4 Zákaz vjezdu nákladních automobilů. Nově neplatí jen pro vozidla nad 3,5 tuny, ale pro všechna auta kategorie N kromě obytných aut. Na zákaz vjezdu do některých zón či jízdních pruhů si tak musejí dát pozor i řidiči malých dodávek, kombíků s přepážkou či pickupů.

Značka B4 Zákaz vjezdu nákladních automobilů | foto: Ilustrační foto

Platnost značky B4, která se doposud týkala pouze velkých nákladních aut, upravuje novelizovaná vyhláška č. 294/2015. Ministerstvo dopravy rozšířilo zákaz i na malá nákladní auta do 3 500 kilogramů, aby byla v souladu s vídeňskou Úmluvou o dopravních značkách a signalizaci.

Jenže zároveň tak zkomplikovalo situaci především řidičům. Takových značek jsou totiž v obcích desítky. Města se jimi bránila vjezdu těžkých náklaďáků do centra. Řidiči, kteří používají menší užitková auta, tak nemusejí změnu zaregistrovat a hrozí jim pokuta. Na některých místech navíc dříve logická omezení ztrácí svůj smysl.

Co je jinak?

DŘÍVE vyhláška č. 30/2001: Značka Zákaz vjezdu nákladních automobilů (č. B4) platí pro nákladní automobily i pro tahače přívěsu nebo návěsu a speciální automobily o celkové hmotnosti převyšující 3500 kg. Neplatí však pro obytné automobily.

NYNÍ vyhláška č. 294/2015: Značka zakazuje vjezd nákladním automobilům, tahačům přívěsu nebo návěsu a speciálním automobilům. Značka neplatí pro obytné automobily. Je-li na dodatkové tabulce nebo na značce pod symbolem nákladního automobilu uvedena hodnota nejvyšší povolené hmotnosti (uvádí se v tunách), platí značka pro vozidla o nejvyšší povolené hmotnosti převyšující tuto hodnotu. U jízdní soupravy je rozhodný součet nejvyšších povolených hmotností všech vozidel soupravy.

„Jedná se o tisíce především firemních vozidel a patří mezi ně například i osobní vozidla s mřížkou za zadními sedadly. Řidiči těchto aut nyní nemohou bez přestupku vjet do ulic označených dopravní značkou B4, ani jet jízdním pruhem, který je označen touto dopravní značkou. Pokud by tedy všichni řidiči dodrželi pravidla silničního provozu, znamenalo by to prakticky konec zásobování, různých servisních služeb i výrazné zpomalení provozu,“ vysvětluje učitel autoškoly Dopravního podniku Hradec Králové Petr Weber.

„Tato vozidla například na hradeckém silničním okruhu navíc nemohou využít rychlejší levý jízdní pruh,“ dodal Weber s tím, že změna mu přijde nelogická a že novinka má spoustu otazníků. On a jeho kolegové ji však musejí od ledna přednášet desítkám profesionálních řidičů.

Obce musí značky doplnit

Resort dopravy se brání tím, že změnu dlouho připravoval a autoškoly, ale hlavně obce, měly čas se na ni připravit. „Změna významu dopravní značky B4 byla obcím a krajským úřadům známá v dostatečném předstihu před účinností vyhlášky. Návrh vyhlášky byl předložen do mezirezortního připomínkového řízení, kde jsou mimo jiné připomínkovými místy Krajské úřady a Magistrát hlavního města Prahy, v půlce května,“ upřesnil mluvčí ministerstva Tomáš Neřold.

Značka B4 Zákaz vjezdu nákladních automobilů platí pro všechna auta kategorie N...

Značka B4 Zákaz vjezdu nákladních automobilů platí pro všechna auta kategorie N kromě obytných aut.

Podle Neřolda je navíc řešení nové situace jednoduché: řidiči, které by značky omezily v pravidelném zajíždění do takových míst, si mohou požádat o výjimku. Obce a kraje mohou stávající nevyhovující značky vyměnit za aktuální, na kterých už bude přímo uvedena hodnota nejvyšší povolené hmotnosti náklaďáků.

„Případně mohou značku doplnit dodatkovou tabulkou s uvedenou nejvyšší povolenou hmotností vozidel a značka bude opět platit pro vozidla jejichž nejvyšší povolená hmotnost tuto hodnotu převyšuje,“ uvedl Neřold s tím, že v druhém případě mohou obce značku vyměnit až v rámci pravidelné údržby.

V přechodném období by měla být navíc k takovým řidičům tolerantnější i policie a strážníci. „Dle našich informací nemá policie v tomto období krátce po změně značky za cíl zaměřovat se na řidiče vozidel kategorie N1, kteří zákaz porušují. A pokud obec nestihla včas upravit hmotnostní kategorii na značce podle skutečných dopravních potřeb, neměla by sama na tato místa posílat strážníky,“ doporučil mluvčí.

Autor:




Nejčtenější

Wey
Autofotka týdne: Číňané jsou největší překvapení autosalonu ve Frankfurtu

Čínské automobilky udělaly na letošním frankfurtském autosalonu dobrý dojem. Zda je to pro zavedené automobilky špatná zpráva se teprve ukáže. Do Evropy se...  celý článek

PCF2017 - Porsche RWB
Tuningový sraz trochu jinak

Letošní Escape6 Prague Car Festival ukázal to nejlepší nejen z českého tuningu a my jsme nemohli chybět. Jaká byla naše výprava a stálo to za to?  celý článek

Seat Leon
Lepší výhled z SUV je pověra, potvrdil test

Často vyzdvihovanou předností SUV má být dobrý výhled ven. Pravda, ze sedačky, která je výš než u ostatních aut, vidíte provoz jinak, někdo má dojem většího...  celý článek

Volkswagen Atlas
VW Atlas je velké SUV pro celý svět, ale v Evropě se nemůže prodávat

Volkswagen na autosalonu ve Frankfurtu v rámci novinářského večera předvedl své největší SUV Atlas. Před běžnými zákazníky jej ovšem skryl, protože v EU ho...  celý článek

Další z rubriky

Volkswagen Atlas
VW Atlas je velké SUV pro celý svět, ale v Evropě se nemůže prodávat

Volkswagen na autosalonu ve Frankfurtu v rámci novinářského večera předvedl své největší SUV Atlas. Před běžnými zákazníky jej ovšem skryl, protože v EU ho...  celý článek

Renault Symbioz
OBRAZEM: Symbioz je auto, které s vámi bude bydlet

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Na předpovídání budoucnosti mají automobilky celá oddělení a u Renaultu to vidí takto: auto se stane součástí našeho domova, řídit se bude umět samo a bude...  celý článek

Některé motory vypouštějí zplodiny skoro jako celá továrna
VIDEO: Měřili jsme jedy ve vzduchu. V tunelu zapněte vnitřní cirkulaci

Dražší auta to dělají automaticky, u těch obyčejnějších se vyplatí na to myslet: když vjíždíte do tunelu, přepněte ventilaci v autě na vnitřní cirkulaci. Jinak...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.