Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Krásná šílenost jako rozmar superboháče: McLaren jak z komiksu

aktualizováno 
Když máte hodně peněz, můžete mít McLaren třeba s designem silniční rakety v retrostylu. Bohatý klient si u britské automobilky poručil něco extra. Výsledkem je zakázkový vůz X-1 s retrokaroserií, která odkazuje na raketový styl padesátých let předchozího století. Auto se rozhodně nedočká sériové produkce, vyroben byl jediný exemplář.

McLaren X-1 | foto: McLaren

Stavbu auta, které využívá monokok ze sériového modelu MP4-12C, zajistila mladá divize McLaren Special Operations (MSO). Světu se nezvyklý vůz představil na akci The Quail, který je součástí známé přehlídky automobilové elegance Pebble Beach v kalifornském Monterey.


Fotogalerie

Anonymní zákazník si auto u šéfa McLarenu Rona Dennise objednal už před třemi roky. S běžnými modely McLarenu se zjevně nespokojil, a to má v garáži tři: McLaren F1, Mercedes-Benz SLR a i nejnovější McLaren MP4-12C. Automobilka v čele s šéfdesignérem Frankem Stephensonem nakonec svěřila podobu auta korejskému designérovi Hong Yeovi, který vyhrál interní soutěž.


A Hong Yeo se po inspiraci poohlédl leckde. V automobilovém světě zabrousil jak na americký kontinent (Chrysler D'Elegance Ghia z roku 1953 a Buick Electra z roku 1959), tak si vzal za vzor i některé evropské vozy: předválečný Mercedes-Benz 540K, relativně moderní Citroën SM z roku 1971 a krásné luxusní vozy Vega již neexistující francouzské automobilky Facel.

Inspiraci ale hledal i v architektuře a užitkovém designu: v budovách Guggenheimova muzea v New Yorku a Bilbau, inspiroval se art deco hodinami Jaeger LeCoultre nebo perem Montblanc. Z rostlinné říše Hong Yea inspiroval lilek, z umělců pak černobílá fotografie Audrey Hepburnové.


McLaren X-1

Někdy je ovšem méně více a výsledný zakázkový McLaren X-1 to dokazuje. Tak trochu vypadá, jako když pejsek s kočičkou vařili dort: od všeho něco. Jednoduše řečeno, auto by mohlo Batmanovi sloužit jako Batmobil a stejně dobře by posloužilo pro spanilou jízdu kosmonautů k odpalovací rampě.

Samotná maska vypadá moderně, dynamicky a vcelku decentně, bláznivé tvary ovládly boky auta a hlavně zadní partie. Zadní kola jsou kompletně schovaná po vzoru Citroënu SM, kryty se pak v případě potřeby hydraulicky zvedají směrem nahoru. V zadní části se designér zřejmě inspiroval v poválečné produkci, která si hrála na aerodynamické tvary a především ta americká hledala podněty i v tehdy startujícím kosmickém programu.

McLaren X-1

Výrazné prolisy a vrstvení boků karoserie přechází v zadní části do mohutného obloukového spoileru. Od B sloupku působí auto hodně mohutně, čemuž přispívá i krátká kabina. To je ale dané konstrukcí podvozku s motorem umístěným uprostřed. Celek dotvářejí mohutné dveře, které se vyklápějí vzhůru dopředu.

Výsledek rozhodně bude na silnicích nepřehlédnutelný a určitě by se neztratil ani v nějakém futuristickém sci-fi filmu. Jenže je málo pravděpodobné, že by se majitel s autem vydával na silnice příliš často, přestože auto má silniční homologaci. Mnohem pravděpodobněji si auto pečlivě uschová ve své garáži, jednou může mít hodně vysokou cenu.

McLaren X-1

O technice pod výraznou karoserií se výrobce zmiňuje jen letmo. Auto pohání přeplňovaný osmiválec s objemem 3,8 litru a výkonem 460 kW. McLaren X-1 není žádný drobeček: na délku auto měří téměř 4,7 metru, šířka včetně zrcátek je 2,1 metru a s hodnotou 1,2 metru je hodně nízké. Hmotnost se ale podařilo udržet na výborné hodnotě 1 400 kilogramů.

Autor:




Nejčtenější

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Další z rubriky

SsangYong Rexton
Rexton je po 16 letech nový. Offroadové techniky se nevzdal

V době, kdy nová generace u teréňáku znamená hlavně nárůst luxusu nebo rovnou odklon od jízdy v terénu, se SsangYong rozhodl postavit zcela nový model, který...  celý článek

Elektrická tříkolka Nobe
Autofotka týdne: Nádherná elektrotříkolka z Estonska

Zatím je to jen počítačová vizualizace, pokud ale tvůrci seženou peníze na vývoj a start výroby, bude to parádní retro odkazující na italskou designérskou...  celý článek

BMW X3
BMW X3 má v nové generaci hranaté mlhovky a šestiválec s turbem

Po obvyklých sedmi letech BMW mění model X3 za novou generaci. V řadě mnichovských SUV, která brzy pokryje kompletní spektrum od X1 do X7, má důležitou pozici...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.