Základní péče o auto před startem do zimní sezony

  • 1
Náhrada letních pneumatik zimními, které se poznají podle označení M+S nebo Winter, je na místě v čase, kdy průměrná denní teplota klesne pod pět stupňů Celsia. Díky speciální směsi slouží dobře do zhruba dvacetistupňových mrazů a do čtyřmilimetrové hloubky dezénu. Zimní pláště by měl automobil dostat na všechna čtyři kola. Má-li motorista k dispozici jen dva kusy, měl by je kvůli bezpečnosti montovat na přední nápravu bez ohledu na to, zda je hnaná či nikoliv.

PNEUMATIKY:

Náhrada letních pneumatik zimními, které se poznají podle označení M+S nebo Winter, je na místě v čase, kdy průměrná denní teplota klesne pod pět stupňů Celsia. Díky speciální směsi slouží dobře do zhruba dvacetistupňových mrazů a do čtyřmilimetrové hloubky dezénu. Zimní pláště by měl automobil dostat na všechna čtyři kola. Má-li motorista k dispozici jen dva kusy, měl by je kvůli bezpečnosti montovat na přední nápravu bez ohledu na to, zda je hnaná či nikoliv. Zimní pneumatiky mají jezdit stále na stejné straně vozidla, střídat se mají s ohledem na opotřebení vzorku jen mezi přední a zadní nápravou s tím, že lepší dezén patří na předek. Ráfky z lehkých slitin, zvláště drahé exempláře, nejsou pro zimní provoz vhodné. Moderní výrobky už sice nenarušují posypové směsi, ale mohou se poškodit i při malých smycích a kolizích. Kola s letními pneumatikami se sluší umýt, nahustit na provozní tlak a uložit na sebe nebo zavěsit na stěnu. V případě plášťů bez ráfků je vhodné uložení ve vertikální poloze s tím, že je dobré jednou za měsíc každou pneumatiku pootočit. Nejlepší je uskladnění v temnu a ve stabilní teplotě.

AKUMULÁTOR:

Zaslouží demontáž, očistu a důkladné dobití. Problémy bude v zimě dělat, klesne-li hustota elektrolytu pod 75 procent, tedy pod 1,24 gramu na centimetr krychlový, což lze snadno měřit hustoměrem z nabídky snad každé prodejny autodoplňků. Péči vyžadují i bezúdržbové akumulátory. U starších aut neuškodí zkontrolovat ve specializované dílně, zda vůz má předepsané nabíjecí napětí. Je nezbytné, aby byly čisté také připojovací svorky.

SPODEK KAROSERIE A LAK:

Je dobré očistit a poté základní barvou a nátěrem či lakem opravit poškozená místa. Zvlášť u starších vozů, které nemají antikorozní ochranu současné úrovně, doporučují odborníci vždy po dvou až třech letech obnovu antikorozního nástřiku spodku a dutin karoserie. Drobnější závady laku lze opravit při využití různých barevných tužek, folií a sprejů. Konzervaci za pomoci speciálních přípravků, kterých je na trhu rovněž dostatek, zaslouží celá karoserie i plastové či chromové díly. Těsnění dveří a kufru je dobré ošetřit suchým silikonem, který se prodává také ve spreji. Zámky dveří a případně také uzamykatelné uzávěry nádrže lze ošetřit speciálním přípravkem proti zamrzání.

MOTOROVÝ PROSTOR:

Důkladné kontrole je třeba podrobit spoje a pryžové díly, ze kterých by mohly unikat kapaliny. Pozor, zda narušenými těsněními neprolíná olej. U vozů s nastavitelným sáním vzduchu je nutné zvolit zimní polohu. Vyplatí se promazání kloubů, táhel, čepů, závěsů a podobně, kontrolu zaslouží stav a napnutí klínových řemenů. Blíží-li se konec životnosti zapalovacích svíček, je lepší výměna ještě před startem do zimní sezony.

PROVOZNÍ KAPALINY:

Základní je kontrola chladicí kapaliny - za pomoci hustoměru, který ukáže, jakému mrazu odolá. V případě potřeby je třeba dolít chladicí médium, aby směs nemrzla minimálně do třicetistupňových mrazů. Kdo v létě či na podzim doplňoval půl litru chladicí kapaliny a víc, měl by urychleně navštívit servis a ještě před příchodem opravdových mrazů nechat opravit chladicí soustavu. Dál je vhodné zkontrolovat a případně dolít olej a brzdovou kapalinu, případně kapalinu posilovače řízení. Nemrznoucí směs musí v dostatečném množství dostat ostřikovače, nejlepší jsou neředěné směsi.

BRZDY:

Základní je kontrola brzdového vedení, hadiček a stavu destiček či obložení. Náznaky možných problémů je vhodné odstranit dřív, než bude nezbytný opravářský zásah například na zimní cestě. Vyplatí se rovněž kontrola lanovodů ruční brzdy, které mohou u starších automobilů zamrzat.

STĺRAČE:

Budou v zimě bezpochyby patřit k nejexponovanějším dílům a ne náhodou se právě na prahu zimy doporučuje jedna ze dvou ročních výměn celých stíracích lišt či alespoň gumiček.

SVĚTLOMETY A OSVĚTLENÍ:

Na místě je kontrola správné funkce a případně oprava všech světlometů a světel do poslední žárovky.

INTERIÉR:

Doporučuje se důkladná očista vnitřních stran skel, zvlášť pokud v autě jezdí kuřáci. Na interiéru se příznivě projeví, když vůz dostane pro zimní provoz gumové rohožky či odnímatelné koberce, které zabrání znečištění originálních podlahových krytin.

VÝFUK:

Opět v prevenci možných závad a potíží radí odborníci také kontrolu uchycení a celkového stavu výfuku.

VÝBAVA:

Příprava automobilu na zimní provoz by měla vrcholit kontrolou a případně doplněním předepsané výbavy. Zvláštní pozor, aby v zásobě byla kompletní sestava žárovek.

Špatně seřízená světla jsou ve složitých zimních podmínkách zvlášť nepříjemná protijedoucím řidičům.