Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Revoluční zámek pro auta se obejde bez kliky

aktualizováno  7:49
Na ženevském autosalonu slavila úspěch zajímavá technologická novinka, jejíž stopy vedou do České republiky. Společnost Kiekert, která má své vývojové centrum také v Přelouči, ukazuje na novém konceptu „Budii“ elektrické zámky dveří, které umožňují automatické otevírání dveří bez nutnosti používat kliky.

Koncept, který má velkou šanci prosadit se v budoucnosti, je založený na systému elektrického zámku, který umožňuje úplné odstranění kliky dveří. Pro automatické otevření stačí kontakt s dotykovým senzorem na „vnějším plášti“ vozidla.

Může se hodit

Hledáte nové auto a nechce se vám běhat po autobazarech? Vyberte si svůj nový vůz z nejširší nabídky na trhu v klidu domova na Automodul.cz.

Dveře se automaticky otevírají až na vzdálenost deset centimetrů, otevírání i zavírání dveří doprovází individuálně nastavitelný akustický signál. „Náš elektrický zámek otevírá výrobcům automobilů nový svět moderních zamykacích řešení,“ tvrdí Karl Krause, předseda představenstva společnosti Kiekert AG.

Mluvčí firmy Monika Jakubczyková pro iDNES.cz upřesňuje, že centrem vývoje nového zámku bylo německé vývojové středisko firmy v Heiligenhausu, které na projektu spolupracovalo s ostatními vývojovými týmy, které má firma v Přelouči, Mexiku, USA, Koreji a Číně. 

Dveře bez klik jsou libůstkou designérů, kliky totiž ruší na čistých liniích auta jejich oko umělce. Do výroby se však kliky zapuštěné do karoserie dostanou jen výjimečně u exkluzivních, drahých aut - třeba Aston Martin Rapide nebo Jaguar F-type.

Klika splývá s karoserií a při odemknutí nebo přiblížení ruky ji elektromotor vysune, to je řešení, které je velmi finančně a technicky náročné, navíc jsou u něj velké nároky na spolehlivost.

Zapuštěné kliky nemají rádi ani záchranáři, mohou totiž zkomplikovat přístup do havarovaného vozu. Čistě mechanické řešení zapuštěných klik kdysi používaly hlavně sporťáky, například první generace Mazdy MX-5 nebo Fiat Barchetta. V současnosti jsou velmi oblíbené kliky schované do rámu okna zadních dveří, pro automobilový svět je kdysi proslavila Alfa Romeo 156, dnes je vozí třeba i Renault Clio.

Kiekert slibuje, že technologické řešení předvedené na futuristickém konceptu Rinspeed Budii bude vyhovovat všem požadavkům. Na přání zákazníka může být modulární elektrický zámek plně zálohován nouzovým mechanickým otevřením, které zajistí plnou funkčnost i při výpadku napájení. Kromě toho LED osvětlení integrované v zámku zvyšuje bezpečnost ostatních účastníků provozu: oproti současným odděleným výstražným světlům dveří je ve tmě jasně viditelný celý otevírací rádius dveří.

Logicky se nabízí otázka, jakým způsobem Kiekert zabezpečil automobil proti krádeži. Odpověď zatím vývojáři nechtějí zveřejnit s ohledem na konkurenci. „Pokud jde o bezpečnost, společnost Kiekert nepřipouští žádné kompromisy,“ tvrdí Monika Jakubczyková. Dá se odhadovat, že podobně jako u dnešních systémů automatického odemykání aut, bude novinka využívat k identifikaci řidiče přívěsek, který vůz na dálku rozpozná i přes různé zábrany, například když je přívěsek schovaný v tašce nebo kapse. 

Známá firma v Česku utajená

Kiekert se svojí pobočkou v Přelouči není mezi automobilovými fanoušky v České republice příliš známý, přesto patří mezi světovou špičku. Vyrábějí se tu zámky pro všechny třídy aut, od těch levných až po luxusní, třeba Maserati. Podnik zároveň dodává náhradní díly pro starší typy aut, například legendární Volkswagen Bus, který se v provedeních vyrábí dodnes.

Jen loni utržila společnost z Přelouče 7,4 miliardy korun, meziročně pak zvýšila tržby o 1,5 miliardy korun. Přeloučský závod se podílí na celkových tržbách německé skupiny Kiekert zhruba 45 procenty. Desetinu produkce dodává na tuzemský trh, většina zámků však míří k evropským zákazníkům, zejména do Německa.

Před otevřením nové haly závod vyráběl asi 25 milionů zámkových systémů ročně, nyní jeho produkce vzrostla na 35 milionů. Zámky z českého závodu se například montují do vozů automobilek Daimler, Volkswagen, BMW nebo Renault.

Společnost založená v roce 1857 je specialistou v oblasti zamykacích systémů s působností na celém světě, celkem má 5 100 zaměstnanců v devíti zemích světa a šesti vývojových, šesti výrobních a dvou prodejních centrech.

Autoři: ,




Nejčtenější

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Další z rubriky

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.