Nástupce oblíbené Kie Sorento se měl stát objektem průmyslové špionáže

Nástupce oblíbené Kie Sorento se měl stát objektem průmyslové špionáže | foto: Kia

Zaměstnanci automobilky Kia byli zadrženi za špionáž pro Čínu

  • 13
Čínské automobilky jsou neustále kritizovány za kopírování modelů renomovaných výrobců. Nezůstává jen u designu, korejská policie zadržela zaměstnance automobilky Kia, kteří prodávali čínskému výrobci technickou dokumentaci.

Čínské úřady se k trestání očividného kopírování aut, do jejichž vývoje zavedení výrobci investují tvůrci nemalé prostředky, nemají. - čtěte

Přivydělat si prodejem ukradených materiálů se rozhodla skupinka současných i bývalých zaměstnanců korejské automobilky Kia.

Korejský server Hankyoreh píše, že v okresu Suwon bylo zadrženo devět lidí, kteří jsou do průmyslové špionáže zapleteni.

Dva zaměstnanci Kie a čtyři pracovníci přidružených firem ukradli 57 tajných informací, týkajících se klíčových montážních technologií. Ukradené informace patřily k nejstřeženějším tajemstvím automobilového vývoje, týkaly se hluku, vibrací, odolnosti a životnosti.

Dokumenty předávali emailem konzultantské firmě bývalého manažera Kie v období od listopadu 2006 do dubna letošního roku.

Společnost pak materiály prodala čínské automobilce za přibližně 230 milionu wonů což je asi 250 tisíc dolarů, píše magazín Hankyoreh.

Italský magazín Quattroruote napsal, že u Kie ukradené dokumenty nakoupila automobilky Chery. Podle informací policie se korejská firma snažila informace prodat ještě další čínské automobilce.

Dokumentace se podle dostupných informací měla týkat oblíbeného SUV Sorento, jeho nástupce, jehož uvedení se očekává na konci letošního roku a dalších připravovaných modelů automobilky.

Podle policie se jedná o nejzávažnější případ průmyslové špionáže, který může způsobit škody za miliardy dolarů. Pokud se tajné materiály dostaly do rukou čínského výrobce, odhaduje Kia vzniklou škodu do roku 2010 až na 22 miliard wonů (500 mld. korun).

Průmyslová špionáž může pomoci Číně dohnat zavedené automobilové výrobce. "Stávající technická pěti až sedmiletá propast mezi čínskými automobilkami a vyspělým automobilovým světem by se tímto mohla do roku 2010 zmenšit na 1,5 roku. Pro korejské automobilky to může na čínském trhu znamenat ztrátu až 300 000 prodaných aut," píše magazín Chosun.

Kia je druhá největší korejská automobilka, patří koncernu Hyundai Motor, který ovládá 70 procent korejského trhu a je třetím největším výrobcem aut na světě, píše magazín Forbes.

Čínská automobilka chery před nedávnem uzavřela s italským Fiatem smlouvu o výrobě nové generace motorů a produkci Alfy Romeo 159 pro čínský trh. Chery už dříve mělo problémy s obviněním z kopírování aut. Malý model QQ jako by z oka vypadl první generaci Daewoo Matiz.