Zamíří německá automobilka do Česka?

Na čtvrteční schůzi dozorčí rady možná představenstvo německého automobilového koncernu BMW oznámí, kde postaví novou továrnu. Česká republika nadále zůstává v úzkém kruhu zájemců o lukrativní kapitál. Německý odborový svaz pracovníků v kovoprůmyslu IG Metall však lobbuje za umístění továrny na domácí půdě.

Šéf IG Metall Werner Neugebauer upozorňuje na špatné zkušenosti automobilek ze zahraničí. Neugebauer, který je zároveň členem dozorčí rady mnichovského koncernu, potvrdil následující možné lokality: český Kolín, francouzský Arras, Lipsko a Schwerin na východě Německa a bavorský Augsburg.

Obdobně jako další zdroje z minulých dnů tvrdí i Neugebauer, že ve čtvrtek ještě nepadne konečné rozhodnutí. Očekává jej spíše koncem července.

Továrna za jednu miliardu euro zaměstná deset tisíc lidí včetně dodavatelů a od roku 2004 bude vyrábět denně 600 modelů BMW řady 3.

Ve prospěch České republiky by mohlo hovořit to, že zde sídlí celá řada firem vyrábějících díly pro automobily. Je to jeden z faktorů při výběru, ale zdaleka ne jediný. Důležitá je například historie ve výrobě vozů a schopnost lidí vyrábět kvalitní automobily. Zaměstnanci nové továrny nejdříve budou muset projít školeními v Německu.

Ani případná malá vzdálenost nové továrny od Bavorska neskýtá velkou výhodu. "Továrny BMW stojí už nyní i mimo Německo - v Rakousku, Anglii, Jihoafrické republice a Spojených státech. Montážní závod máme i v ruském Kaliningradu," připomíná mluvčí BMW Juerg Dinner.

Bez ohledu na výsledek rozhodnutí bavorské automobilky již kolínská radnice připravuje výkup zhruba 240 hektarů pozemků mezi Kolínem a Ovčáry, které hodlá BMW nabídnout. Pokud město v soutěži neuspěje, postaví zde průmyslovou zónu, kam bude lákat jiné investory.

,