Západoevropský "trabant" se vrátí

  • 3
Odolný, praktický a především levný - takový by měl být nový Fiat Panda. Nástupce známého, ale koncem produkční periody již poměrně zastaralého vozu, se představí příští rok, přičemž na trh by se měl dle dosavadních informací dostat v podzimních měsících 2003.

Nová panda, která si s největší pravděpodobností toto jméno ponechá, se délkou 3,5 metru zařadí mezi seicento a nástupce Fiatu Punto. Oproti předchůdci povyroste o téměř deset centimetrů do délky a zcela jistě bude i vyšší. Přiložené fotografie, které se objevily v italském tisku, naznačují, že novinka z dílny Bertone bude spíše "hubenější", než aby budila dojem robustní podsaditosti. S problémem malých kompaktů v podobě nedostatku místa nad hlavou cestujících na zadních sedadlech se nová panda tedy nesetká.

V nabídce se oproti původním předpokladům objeví obě karosářské varianty - tří i pětidvéřový model, přičemž rozvor by měl být u obou totožný. Mezi fanoušky italské automobilky se také spekuluje o možných motorech. Horkokrevní Italové se zajímají především o nově vyvijený moderní turbodiesel 1,25 s technikou Common-Rail. Jeho výkon by měl začínat zhruba na 60 koních, v případě použití mezichladiče stlačeného vzduchu a variabilní geometrie dosahne až hodnoty 80 koňských sil. Tento agregát bude ale k mání dle očekávání nejdříve v roce 2004.

Hlavní roli mezi benzínovými jednotkami bude hrát známá ale přepracovaná dvanáctistovka s osmi či šestnácti ventily. Management z Turína také uvažoval o využití motorů z nabídky zpřízněného Opelu, ale vyšší cena jeho agregátů i převodovek Italy odradila.

Ptáte se jakého úspěchu může nástupce kontroverzního miniauta dosáhnout? Na zahraničních trzích asi nikterak oslnivý nebude, ale Apeninský poloostrov by si mohl domácí novinku zamilovat. A to je pro chřadnoucí italský koncern, který se potýká s tíživou finanční situací i nedostatkem nových modelů velice důležité. Snad se ale začíná blýskat na lepší časy. Ještě před pandou přijde stilo kombi, následovat bude opožděný minivan na bázi punta a na přelomu let 2004/2005 se snad Fiat dočká i limuzíny vyšší střední třídy.

Přestože designéři z centra Bertone na vzhledu nového Fiatu Panda ještě pracují, fotografie, která se objevila v italských médiích, mnohé naznačuje.