Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zapalovací svíčka se může lajdákům pomstít

aktualizováno 
- Zapalovací svíčka v autě je obrazně řečeno - jako motorový či převodový olej: také má interval výměny, jehož překročení se může vymstít. Přitom motorista pouhým okem nepozná, kdy se životnost oleje či svíčky láme a kdy už začínají vozu škodit. "Proto je nutné také u zapalovacích svíček s jistotou vědět, kdy mají svou službu za sebou, proto řidič musí umět z číselných i písemných označení svíček dobře číst," říká Ladislav Vopravil, šéf obchodně servisního centra táborské firmy Brisk, s jejímiž výrobky jezdí v zemi zhruba 70 procent osobních automobilů.
Vysloužilá zapalovací svíčka podobně jako vyjetý olej - pravděpodobně vozidlo náhle nezastaví, ale řidiče pozlobí. "Zvýší spotřebu a sníží výkon, zhorší emise a někdy také poškodí katalyzátor. V nejhorším případě se natolik opotřebuje, že se rozlomí špička izolátoru a její části poničí motor," varuje Ladislav Vopravil. Dál upřesňuje,že technickou životnost, v níž zapalovací svíčka bezvýhradně drží svoje parametry, plní každý výrobek s rezervou. "Největší chybu motorista udělá, když zvolí nesprávnou řadu a nesprávný typ zapalovací svíčky," konstatuje Ladislav Vopravil. "Vůbec nejhorší je, když řidič namontuje do vozu příliš teplou svíčku. Ta způsobuje samozápaly, v provozu se může zničit a přitom poškodit píst či jiné vnitřní části motoru. Naopak studená svíčka komplikuje a znesnadňuje zapalování směsi, která pak hoří ve výfuku, vůz špatně startuje a podobně." Současní výrobci nabízejí obrovský sortiment zapalovacích svíček - například tuzemský Brisk má v programu výrobky pro čtyři a půl tisíce modelů. Jak z té spousty správně vybírat? "Podle oficiálních firemních katalogů výrobců zapalovacích svíček, které mají k dispozici prodejci náhradních dílů i servisy," odpovídá Ladislav Vopravil. "Interval výměny a úroveň svíčky však už motorista může ovlivnit sám - výběrem z nabídky jednotlivých řad. Přitom současné výrobky nevyžadují servis ani v minulosti obvyklé čištění či seřizování vzdálenosti elektrod v průběhu provozu. Jedinou starostí motoristy tak je, aby v motoru měl svíčky správného typu a včas je měnil za nové. A důležité upozornění závěrem: při volbě řady zapalovací svíčky lze jít o jednu či více kvalitativních kategorií výš, ale opačně to neplatí." Kontrola zapalovacích svíček je na místě zvláště nyní, na prahu zimního provozu. "Je trapné a zbytečné,když komplikace se zimním startováním auta působí jeden z nejlevnějších dílů motoru," připomíná Ladislav Vopravil.

Každé z písmen nebo čísel v označení zapalovací svíčky symbolizuje důležitý údaj.

1) Rozměry pouzdra spalovací svíčky a její těsnění značí písmena A, B, D, J, K, L, N, P, F,G ,H, U.

2) Vysunutí pouzdra do spalovacího prostoru buď označeno není, což znamená, že řešení odpovídá příslušné normě ISO,zatímco O symbolizuje výrobek s pouzdrem vysunutým do spalovacího prostoru, což neodpovídá normě ISO.

3) Odrušení buďto vyznačeno není, což představuje výrobek bez odrušovacího odporu, R označuje svíčku s odrušovacím odporem a X je výrobek s odrušovacím odporem pro snížení opálení elektrod.

4) Tepelnou hodnotu symbolizují čísla od 19 (teplá svíčka) do 08 (studená svíčka).

5) Uspořádání jiskřiště buď není zapsáno, což znamená nevysunutou špičku izolátoru, nebo Y značí vysunutou špičku izolátoru, L je extrémně vysunutá špička izolátoru, T představuje vysunutou špičku izolátoru a tři vnější elektrody, LG je extrémně vysunutá špička izolátoru a kruhové jiskřiště, Z jsou dvě pomocné elektrody na špičce izolátoru a kruhové jiskřiště,TX symbolizuje jednu pomocnou elektrodu na špičce izolátoru a tři vnější elektrody a LT symbolizuje extrémně vysunutou špičku izolátoru a tři vnější elektrody.

6) Materiál elektrod je dalším v řadě a není-li vyznačen, tak svíčka má střední elektrodu ze slitiny niklu, S znamená stříbrnou střední elektrodu, C je střední elektroda s měděným jádrem, P představuje střední elektrodu s platinovým kontaktem a PP značí střední a vnější elektrodu s platinovým kontaktem.

7) Elektrodová vzdálenost je posledním údajem v řadě, a chybí-li na svíčce, tak je předepsána elektrodová vzdálenst 0,4 až 0,9 milimetru, údaj - 0,5 značí vzdálenost 0,5 milimetru, - 1 informuje o vzdálenosti od 0,9 do 1,1 milimetru, - 3 je elektrodová ovzdálenost 1,3 milimetru a - X symbolizuje speciální provedení.
(hč)

Autor:


Témata: Normy, Li Na


Nejčtenější

Hyundai Kona
První dojmy: městský floutek Hyundai Kona má štramácký kabát

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Zatraktivnit značku, oslovit nové zákazníky a přispět k dosažení pozice nejsilnější asijské značky v Evropě – takovými hesly začíná oficiální popis nového vozu...  celý článek

Továrna Nokian ve Vševovolžsku
Jak se peče pneumatika? Známe recept, ale ingredience jsou tajné

Recept na tuto specialitu obsahuje kolem čtyřiceti ingrediencí a je přísně tajný. Peče se při 120 °C a celá výroba trvá 84 hodin. Výsledek se ovšem jíst nedá....  celý článek

Projeli jsme s harvestorem na kácení stromů
VIDEO: Prozkoumali jsme monstrum, co kácí stromy jako párátka

Strom pokácí, odvětví a naporcuje. Říká se mu harvestor a vypadá jak stroj, který sem přivezli mimozemšťané. Monstrum, které stromy poráží jako párátka, jsme...  celý článek

SsangYong Rexton
Rexton je po 16 letech nový. Offroadové techniky se nevzdal

V době, kdy nová generace u teréňáku znamená hlavně nárůst luxusu nebo rovnou odklon od jízdy v terénu, se SsangYong rozhodl postavit zcela nový model, který...  celý článek

Testování reakcí okolí na auto bez řidiče. Testovací jezdec se převlékl za...
Testy aut bez šoféra: řidič převlečený za sedadlo, auto se dvěma volanty

Vývoj autonomních vozů není jen otázkou senzorů, procesorů a učících se algoritmů. Automobilky musí vyřešit i řadu psychologických problémů. Vznikají tak...  celý článek

Další z rubriky

Audi představilo autonomní elektromobil Audi Aicon
Nápady pro auta bez řidičů. Audi nemá volant ani bezpečnostní pásy

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Koncern Volkswagen pokračuje v cestě k autonomním vozidlům a k nejaktivnějším v tomto ohledu patří značka Audi. Na autosalonu ve Frankfurtu přestavila značka...  celý článek

Testování reakcí okolí na auto bez řidiče. Testovací jezdec se převlékl za...
Testy aut bez šoféra: řidič převlečený za sedadlo, auto se dvěma volanty

Vývoj autonomních vozů není jen otázkou senzorů, procesorů a učících se algoritmů. Automobilky musí vyřešit i řadu psychologických problémů. Vznikají tak...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Řidiči od ledna zaplatí „pokutu“ za každý den bez povinného ručení

Na nepojištěné řidiče se od ledna znovu chystá bič. Česká kancelář pojistitelů od nich bude vymáhat příspěvek za každý den bez povinného ručení. Poslanci toto...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.