Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zaparkuje všude: elektromobil 1+1

  16:00aktualizováno  16:00
Co potřebují moderní města? Více klidu, méně škodlivých emisí a skromnější zacházení s místem. Jenže novodobý rozmazlený měšťák má spoustu potřeb, které těmto požadavkům přímo odporují.

Mnoho lidí se cítí nesvých, když jim před domem nestojí auto, dodávající relativní svobodu pohybu.

Jenže v dnešních přeplněných metropolích to s autem začíná být velice těžké. Zejména v přelidněné Asii není čtverečních metrů nazbyt, proto se především tam nejvíce přemýšlí, jak přepravit maximum lidí s minimem energie.

Jedním z nejnovějších projektů je pro sériovou výrobu připravený funkční prototyp Ecooter, vyvinutý tchaiwanskou společností ITRI (Industrial Technology Research Institue), který se veřejně představí v první polovině listopadu na milánském motosalonu EICMA 2007.

FOTOGALERIE ZDE

První veřejná prezentace se pro pozvané novináře již odehrála přímo v prostorách vedení firmy, kde vozítko prezentovalo svoje neuvěřitelné manévrovací schopnosti.

Umí se totiž otočit o 360 ° v kruhu o poloměru 1,2 m a zaparkovat lze díky rozměrům 2,5 x 1,5 m opravdu téměř všude.

Moderní elektromobil "diamantové" koncepce, tedy se čtveřicí kol rozložených stejně jako u tzv. "dálníku", z nějž základní návrh zjevně vzešel, pohání lithium-iontové akumulátory schopné dobíjení z domácí sítě i rychlonabíjení z průmyslového rozvodu.

Dojezd činí cca 100 kilometrů, manévrování ve stísněných prostorách usnadňuje počítačově řízený podvozek, který nejenže umí synchronně natáčet přední poháněné i zadní pomocné kolo, ale zároveň vozík po způsobu motocyklu naklánět v prudkých zatáčkách, aby se nepřevrátil.

1+1místný ecooter se na rozdíl od dálníku ovládá volantem a pedály, bohatá palubní výbava nepostrádá navigační systém s varováním před nechtěným opuštěním jízdního pruhu, dvojici kamer nahrazujících zpětná zrcátka a Head-up Display, tedy promítání provozních údajů přímo na čelní sklo. Vnější osvětlení, včetně hlavních světlometů, mají na starost LED-diody.

Karoserie je vyrobena ze sklolaminátu, vozík díky své netypické koncepci nebude muset splňovat tak přísné bezpečnostní požadavky jako klasický automobil.

Sériová výroba vůbec prvního vozidla firmy ITRI a jednoho z prvních tchajwanských "aut" vůbec je prý skoro připravena, přibližovátko se má začít prodávat nejdříve na Tchai-wanu a v Číně, později také v USA a snad někdy i v Evropě.

Přes subtilní konstrukci to zřejmě nebude nic extra levného - cena se prý bude pohybovat mezi motocyklem a autem. Pochopitelně, že nebylo specifikováno, o jaké auto a o jaký motocykl se jedná...

Autoři:




Nejčtenější

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Další z rubriky

Jaguar E-Pace
E-Pace je nejmenší jaguar pro masy. Zas to zkouší s pohonem předních kol

Tradiční britská značka se mění. Většinu její nabídky sice stále tvoří sportovní sedany, ale v počtu prodaných aut brzy získají převahu SUV. Stačit bude, když...  celý článek

Elektrická tříkolka Nobe
Autofotka týdne: Nádherná elektrotříkolka z Estonska

Zatím je to jen počítačová vizualizace, pokud ale tvůrci seženou peníze na vývoj a start výroby, bude to parádní retro odkazující na italskou designérskou...  celý článek

Wey
Autofotka týdne: Číňané jsou největší překvapení autosalonu ve Frankfurtu

Čínské automobilky udělaly na letošním frankfurtském autosalonu dobrý dojem. Zda je to pro zavedené automobilky špatná zpráva se teprve ukáže. Do Evropy se...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.