Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Tahák do auta: jak zapojit startovací kabely

aktualizováno 
Když auto ani neškytne, musíte sehnat startovací kabely. Ty se připojí na baterii druhého vozu. Shánějte co nejtlustší kabely, ty tenké z hobbymarketu jsou nanic.
Akumulátor je třeba pravidelně dobíjet a kontrolovat.

Akumulátor je třeba pravidelně dobíjet a kontrolovat. | foto: Jaroslav Halamka, iDNES.cz

Jak je zapojit

1. První (červený) kabel připojíme na kladný pól (+) vybité baterie.
2. Druhý konec červeného kabelu připojíme na kladný pól (+) nabité baterie.
3. Druhý (obvykle modrý nebo černý) kabel připojíme na záporný pól (-) nabité baterie.
4. Druhý konec modrého kabelu připojíme na dobře ukostřené místo, například na blok motoru vozidla s vybitou baterií. Nejvhodnější je kovový díl připojený k bloku motoru. Kabel zásadně nepřipojujeme k zápornému pólu vybité baterie. Za nepříznivých okolností by totiž mohlo dojít k přeskočení jiskry a následně k výbuchu baterie.

Nastartujeme auto s nabitou autobaterií a necháme motor běžet v ustálených otáčkách. Poté nastartujeme motor auta s vybitým akumulátorem. Při startování nezapínáme startér na déle než 10 s, protože svorky a kabel se v důsledku velkého odběru proudu zahřívají. Mezi jednotlivými pokusy proto necháváme přestávky.
 
Po nastartování odpojíme kabely v obráceném pořadí: nejprve odpojíme minusový (modrý) kabel od startovaného, potom od druhého vozidla. Druhý (červený) kabel odpojíme nejprve od dodávajícího, a potom od startovaného auta.

Během startování se k baterii nepřibližujeme s otevřeným ohněm nebo s hořící cigaretou, protože z baterie může unikat vlivem rozkladu vodík, který tvoří se vzduchem extrémně třaskavou směs. Startovací kabely se při startování nesmí poškodit od pohyblivých dílů. Musíme dávat pozor, aby se svorky kabelů vzájemně nedotýkaly, případně se svorky připojené na kladné póly nesmí dotknout kostry.

Pokud jezdíte převážně krátké trasy, pravidelně akumulátor dobíjejte nabíječkou. Často ho také nechte kontrolovat v servisu. 

Akumulátor pravidelně nabíjejte, ideálně nabíječkou. Praktické jsou ty, které

Akumulátor pravidelně nabíjejte, ideálně nabíječkou. Praktické jsou ty, které můžete napojit na zapojenou baterii.


Baterku zabije dovolená u moře

Největším "morem" je pro akumulátor teplo. Nejvíc dostane zabrat při letních výjezdech na dovolenou k moři, kde auto odstavíte na čtrnáct dní na horku. 

Teplem dochází k velkému samovybíjení a následně ke zničení "vnitřností" baterie.

To, že horko akumulátoru ublížilo, se bohužel projeví až v zimě, kdy potřebujeme roztočit studený motor, jehož vnitřní odpor je větší než v letních měsících.

Nejproblémovější automobilista je podle odborníků ten, který často startuje, popojíždí jen na malé vzdálenosti a k tomu například zapne vyhřívání sedaček a používá další elektrospotřebiče.

Pro plné dobití baterie je třeba ujet víc než padesát až šedesát kilometrů. Pokud se autobaterie vybila třeba kvůli zapomenutým rozsvíceným světlům, je třeba ji ihned nabít. Pokud je akumulátor vadný z výroby, projeví se to do půl roku. Pozdější závady jsou prý v naprosté většině případů zapříčiněny špatnou údržbou. Akumulátor se dostatečně nenabíjí, nebo naopak přebíjí. Nebo máte závadu na elektroinstalaci.

Vychytávky

Stále víc řidičů si v autě nabíjí různé spotřebiče. Ve specializovaných obchodech dnes koupíte speciální měniče na 230 V, které se zapojí do zásuvky v autě běžně používané pro zapalovač, a je s jejich pomocí možné nabíjet třeba notebook. To ovšem baterku zatěžuje, takže to s nabíjením nepřehánějte.

Když už budete šmejdit po obchodech a internetu po měniči, poptejte se také po speciální solární nabíječce. 

Ta pomáhá udržovat autobaterii v kondici nepřetržitým dobíjením. Stačí ji položit třeba za okno na přístrojovku a druhý konec zastrčit do cigaretové zásuvky nebo připojit svorkami přímo na akumulátor. Prý to opravdu funguje. Jen nečekejte, že s její pomocí oživíte a nabijete zcela prázdnou baterku. Solární nabíječka jen vykompenzuje samovybíjení a napájení rádia nebo hodin na přístrojovce.





Nejčtenější

Kdo zachránil školáka, zůstane tajemstvím. Mohl to být člověk i kamion

Takhle funguje nouzové brzdění v kamionech Volvo

Video z norského města Høyanger, kde malý chlapec vběhne přímo před jedoucí kamion, který „zázračně“ na poslední...

Hon na pevné částice pokračuje. Brzdy dostanou vysavače

Brzdový systém Tallano

Bojovníci proti škodlivým pevným částicím mají nového nepřítele – brzdy. Podle vědeckých prací se totiž z brzdového...



Sůl umí sežrat i nové auto. Postřik za pár tisíc podvozek ochrání

Ošetření podvozku je hodně špinavá a ne zrovna příjemná práce.

Zdálo se, že moru v podobě rzi se automobilky zbavily. Ale auta reznou stále, jen to není tolik vidět. Největším...

V Nošovicích startuje výroba nového auta. Ladného fastbacku Hyundai

Philips and Renault collaborate at the 2017 Frankfurt Motor Show

Právě dnes startuje výroba dalšího auta z Česka. Ladný Hyundai i30 Fastback doplňuje nabídku aut vyráběných ve...

Čínské pneumatiky na cestě do Evropy. Linglongu pomáhají Španělé i Češi

Testuje se mimo jiné ovalita – pneumatika se roztočí a stroj zjistí, jestli...

Čínský výrobce pneumatik Linglong plánuje expanzi v Evropě. V Číně nyní otevírají nejmodernější testovací trať na...

Další z rubriky

Slovensko je ve hře o továrnu na výrobu elektromobilů

Čínský elektromobil Zhi Dou

Slovensko a další čtyři země střední či jihovýchodní Evropy jsou ve hře o investici čínského výrobce elektromobilů Zhi...

VIDEO: Jak vznikal hliněný model crossoveru ze Škody Fabie

Hliněný model crossoveru postavený na základech Škody Fabia

Nová generace fabie dorazí asi za čtyři roky. Podle všeho se ovšem nedočká kombíkového provedení. Místo něj nabídku...

Tesla představila elektrický tahač Semi a nový sporťák Roadster

Tesla Semi

Prototyp elektrického tahače Tesla Semi a nový sportovní Roadster představil v noci na dnešek americký výrobce...

Bentley Bentayga 6,0 Bentayga W12 First...
Bentley Bentayga 6,0 Bentayga W12 First...

r.v. 2016, naj. 210 km, benzín, 1. majitel
9 075 000 Kč (s DPH)



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.