Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Tahák do auta: jak zapojit startovací kabely

aktualizováno 
Když auto ani neškytne, musíte sehnat startovací kabely. Ty se připojí na baterii druhého vozu. Shánějte co nejtlustší kabely, ty tenké z hobbymarketu jsou nanic.
Akumulátor je třeba pravidelně dobíjet a kontrolovat.

Akumulátor je třeba pravidelně dobíjet a kontrolovat. | foto: Jaroslav Halamka, iDNES.cz

Jak je zapojit

1. První (červený) kabel připojíme na kladný pól (+) vybité baterie.
2. Druhý konec červeného kabelu připojíme na kladný pól (+) nabité baterie.
3. Druhý (obvykle modrý nebo černý) kabel připojíme na záporný pól (-) nabité baterie.
4. Druhý konec modrého kabelu připojíme na dobře ukostřené místo, například na blok motoru vozidla s vybitou baterií. Nejvhodnější je kovový díl připojený k bloku motoru. Kabel zásadně nepřipojujeme k zápornému pólu vybité baterie. Za nepříznivých okolností by totiž mohlo dojít k přeskočení jiskry a následně k výbuchu baterie.

Nastartujeme auto s nabitou autobaterií a necháme motor běžet v ustálených otáčkách. Poté nastartujeme motor auta s vybitým akumulátorem. Při startování nezapínáme startér na déle než 10 s, protože svorky a kabel se v důsledku velkého odběru proudu zahřívají. Mezi jednotlivými pokusy proto necháváme přestávky.
 
Po nastartování odpojíme kabely v obráceném pořadí: nejprve odpojíme minusový (modrý) kabel od startovaného, potom od druhého vozidla. Druhý (červený) kabel odpojíme nejprve od dodávajícího, a potom od startovaného auta.

Během startování se k baterii nepřibližujeme s otevřeným ohněm nebo s hořící cigaretou, protože z baterie může unikat vlivem rozkladu vodík, který tvoří se vzduchem extrémně třaskavou směs. Startovací kabely se při startování nesmí poškodit od pohyblivých dílů. Musíme dávat pozor, aby se svorky kabelů vzájemně nedotýkaly, případně se svorky připojené na kladné póly nesmí dotknout kostry.

Pokud jezdíte převážně krátké trasy, pravidelně akumulátor dobíjejte nabíječkou. Často ho také nechte kontrolovat v servisu. 

Akumulátor pravidelně nabíjejte, ideálně nabíječkou. Praktické jsou ty, které

Akumulátor pravidelně nabíjejte, ideálně nabíječkou. Praktické jsou ty, které můžete napojit na zapojenou baterii.


Baterku zabije dovolená u moře

Největším "morem" je pro akumulátor teplo. Nejvíc dostane zabrat při letních výjezdech na dovolenou k moři, kde auto odstavíte na čtrnáct dní na horku. 

Teplem dochází k velkému samovybíjení a následně ke zničení "vnitřností" baterie.

To, že horko akumulátoru ublížilo, se bohužel projeví až v zimě, kdy potřebujeme roztočit studený motor, jehož vnitřní odpor je větší než v letních měsících.

Nejproblémovější automobilista je podle odborníků ten, který často startuje, popojíždí jen na malé vzdálenosti a k tomu například zapne vyhřívání sedaček a používá další elektrospotřebiče.

Pro plné dobití baterie je třeba ujet víc než padesát až šedesát kilometrů. Pokud se autobaterie vybila třeba kvůli zapomenutým rozsvíceným světlům, je třeba ji ihned nabít. Pokud je akumulátor vadný z výroby, projeví se to do půl roku. Pozdější závady jsou prý v naprosté většině případů zapříčiněny špatnou údržbou. Akumulátor se dostatečně nenabíjí, nebo naopak přebíjí. Nebo máte závadu na elektroinstalaci.

Vychytávky

Stále víc řidičů si v autě nabíjí různé spotřebiče. Ve specializovaných obchodech dnes koupíte speciální měniče na 230 V, které se zapojí do zásuvky v autě běžně používané pro zapalovač, a je s jejich pomocí možné nabíjet třeba notebook. To ovšem baterku zatěžuje, takže to s nabíjením nepřehánějte.

Když už budete šmejdit po obchodech a internetu po měniči, poptejte se také po speciální solární nabíječce. 

Ta pomáhá udržovat autobaterii v kondici nepřetržitým dobíjením. Stačí ji položit třeba za okno na přístrojovku a druhý konec zastrčit do cigaretové zásuvky nebo připojit svorkami přímo na akumulátor. Prý to opravdu funguje. Jen nečekejte, že s její pomocí oživíte a nabijete zcela prázdnou baterku. Solární nabíječka jen vykompenzuje samovybíjení a napájení rádia nebo hodin na přístrojovce.





Nejčtenější

Obec zavede nový trest pro rychlé řidiče. Propadne se pod nimi silnice

Pod rychle jedoucím autem se vytvoří díra

Radnice v Branišovicích na Brněnsku chystá novou past na řidiče překračující povolenou rychlost. Do silnice nechá...

Fabia s novou tváří dorazí do Ženevy. Máme první skicu a podrobnosti

Skica faceliftované Škody Fabia

Škoda má připravenou inovovanou Fabii. Jeden z nejprodávanějších modelů značky se představí s novou, jinak modelovanou...



Občerstvená Škoda Fabia už jezdí v Česku, máme první fotky

Prototyp faceliftované Škody Fabie třetí generace při testech na českých...

Ve čtvrtek 18. ledna v osm ráno Škoda oficiálně oznámila, že chystá představení inovovaného modelu Fabia. Čtenář...

Diesel není odepsaný, elektřina ho dlouho nenahradí, předpovídá expert

Opel Astra Sports Tourer přestavuje nový diesel 1,6 Bi-Turbo s výkonem 160 koní

V roce 2018 zažije diesel renesanci, předpovídá německý expert na autoprůmysl Helmut Becker. Podle něj nemůže dnes...

Ojeté Suzuki SX4: tak spolehlivé auto už asi nikdo nevyrobí

Suzuki SX4

Jednou z nejlepších odpovědí při hledání spolehlivého ojetého auta je Suzuki SX4. Ať už potřebujete pohon všech kol,...

Další z rubriky

Na CESu představili nářadí pro autonomní jízdu, které vzniklo v Česku

Nadnárodní společnost Valeo představila na veletrhu CES v Las Vegas...

Na veletrhu spotřební elektroniky CES v Las Vegas obdivují návštěvníci řadu technologií, které by v budoucnosti měly...

Budoucnost podle šéfů automobilek: potíže s nabíjením, prodej on-line

BMW Group představila ve Frankfurtu BMW i Vision Dynamics - slibuje nový...

Do roku 2025 celosvětově zanikne 30 až 50 procent klasických automobilových dealerství. Prodej aut se přesune na...

Každé desáté auto jezdí s poškozeným filtrem, tvrdí studie magistrátu

Ilustrační foto

Aut s poškozeným nebo odmontovaným filtrem, který při jízdě Prahou do okolí vypouští škodlivé prachové částice, je...

Najdete na iDNES.cz