Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zapomeňte na Gingo! Panda je tu.

  10:52aktualizováno  10:52
Gingo, nový model automobilky Fiat, který jí má pomoci z nejhorší krize v historii společnosti, se dostal do problému dříve, než vyjel na silnice. Konkurenčnímu Renaultu se totiž nelíbí jeho jméno.

Pět týdnů před zahájením výroby nového malého modelu gingo se automobilka Fiat rozhodla změnit jeho jméno na panda.

Konkurenční Renault si totiž stěžoval, že jméno nového modelu příliš připomíná název jeho malého vozu twingo a pohrozil Fiatu soudem.

Italská firma se proto rozhodla předejít riziku nákladného přejmenování modelu po zahájení výroby a vrátila se k osvědčenému jménu panda. 

Společnost Fiat do prodeje nového modelu vkládá velké naděje a doufá, že díky němu zase začne být zisková.

Fiat utrpěl v roce 2002 kvůli odpisům a dalším jednorázovým
nákladům rekordní čistou ztrátu 4,26 miliardy eur. V nejhorším
roce historie společnosti se tak prohloubil propad z předloňské
ztráty 791 milionů eur. Letošní rok bude opět velmi obtížný a se
zlepšením zřejmě nelze počítat dříve než v příštím roce.

Starší model pandy, který se stal představitelem laciného vozu pro městský provoz, se
začal vyrábět před 23 lety. Nyní se "staré" pandy v Itálii prodávají se slevou, aby uvolnily cestu nové generaci, která má být uvedena na trh v září.

"Sladké, snadné k zapamatování a s
pevnou pozicí po více než 20 letech na trhu...jméno Panda je součástí dědictví Fiatu," uvedla ve svém prohlášení automobilka, která na trhu působí již 104 let.

Malé skladné auto Fiat představil jako všelék na své bolesti na autosalonu v Ženevě již letos v březnu. 

Stará panda si svou premiéru odbyla v roce 1980, za svou dlouhou kariéru si vydobyla renomé srovnatelné s legendárním broukem, či fordovou "lízinkou". Koncem července opustil výrobní linky poslední brouk - automobil, který postavil na kola "půlku světa". V září "dojede" panda- jeden z posledních reprezentantů opravdu lidových automobilů s extrémně vysokou užitnou hodnotou a minimálními požadavky na provoz a údržbu.  

Fiatova "krabička od sirek":

Fiat Panda I. generace II.generace (Gingo)
Délka 3,40 m 3,54 m
Výška 1,42 m 1,53 m
Šířka 1,49 m 1,58 m
Zavazadelník 270/630 litrů 200 litrů
Motory

1980:

*dvouválec 652 ccm 30 koní - vzduchem chlazený

*čtyřválec 903 ccm  45 koní - vodou chlazený

1983:

*verze 4x4 965 ccm, 48 koní

1986:

vše čtyřválce, vodou chlazené

*750 - 34 koní

*1,0 - 45 koní (50 ve verzi 4x4)

*1,3 diesel 37 koní (od roku 1988)

1991:

verze 1,0 a 1,1 i.e. s automatickou převodovkou CVT

2001:

přichází poslední motor 1,1 splňující emisní normu Euro 3, který zůstává jediným motorem nabídky

*1,3 Multijet 16V, Common rail 70 koní

*1,2 55 koní

*1,2 8V 60 koní

Převodovky:

*manuální pětistupňová

*automatická Dualogic (možnost sekvenčního řazení)

Cena 6 400 Euro (červenec 2003) od 7 000 euro

Italské statistiky říkají, že 90 procent obyvatel apeninského poloostrova zná model panda. Jména ostatních nejznámnějších modelů vozů na italském trhu si však vybavuje pouze asi 40 procent jednoho z "nejautomobilizovanějších" národů evropy. 

V Itálii, která bude pravděpodobné hlavním trhem pro novou pandu, jsou reakce na změnu jména na osvědčené (staronové) více než pozitivní.

Produkce starého modelu pandy, který se vyrábí v Polsku, skončí 5. září. Nový model začne Fiat vyrábět v portugalském Lisabonu 1. září, napsala agentura Reuters.


 

Autoři: ,




Nejčtenější

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Yamaha podle všeho připravuje vstup velkého tříkolového motocyklu na trh....
Motorkáři zbrojí na Miláno, letos ve znamení naháčů a nového GoldWingu

Hlavní novinky motorkářské výstavy EICMA v Miláně letos podle většiny upoutávek přijedou z Japonska. Módní retro vlna pro příští rok nabírá ostřejší a...  celý článek

Další z rubriky

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.