Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zapomeňte na žárovky! Elektrosupersport Tesla

aktualizováno 
Tesla Roadster není, jak by se mohlo zdát, další elektronickou hračkou pro český trh s asijskými kořeny. Tesla Roadster je jméno nejnovějšího počinu mezi elektrickými supersporty.

Tesla Roadster | foto: Tesla Motors

Každý, kdo prožil nějaký čas v socialistickém Československu, má pevně zaznamenanou vzpomínku na značku Tesla, se kterou se setkával doslova všude.

S Teslou jsme sledovali večerníčky na televizorech, poslouchali hudbu z magnetofonu při prvním rande, svítili si doma i v autě a v neposlední řadě i vypátrali nevypátratelné americké bombardéry F - 117 Stealth.

***

Zrychlení na stovku lepší, než Porsche 911 – takové je heslo, se kterým představil šéf společnosti Tesla Motors Elon Musk nový supersport přímo v samotné Mekce ekologického smýšlení – kalifornské Santa Monice.

350 pozvaných hostí, včetně guvernéra Arnolda Schwarzeneggera, s úžasem přihlíželo, jak tichá síla pokořila stovku za 4 vteřiny a pokračovala až za hranice 200 kilometrů v hodině, aniž by k tomu byl potřeba nějaký výfuk či víčko palivové nádrže.

Elektrický supersport, dlouhý těsně pod čtyři metry, dostal karoserii z uhlíkových vláken, nádherné lité disky a jen tu nejnutnější výbavu, vyvedenou navíc ve značně spartánské podobě.

Kola rozměrů 175/55 R16 a 225/45 R17 přenášejí na vozovku sílu, pocházející z třífázového, čtyřpólového, elektronicky řízeného elektromotoru o výkonu 185 kW se schopností rekuperace.

Jako každý elektromobil nabízí extrémně příznivý průběh kroutícího momentu – od nuly poskytuje impozantních 245 Nm, při 6.000 otáčkách ještě 204 Nm. Bez zajímavosti nejsou ani jmenovité otáčky motoru – 13.500/min., což hrdě zdůrazňuje otáčkoměr, kalibrovaný do 15 tisíc.

Zrychlení na 100 km/h trvá cca 4 s, na 160 km/h cca 11 s, nejvyšší rychlost přesahuje 210 km/h. To nejsou špatné hodnoty na elektromobil, zvlášť když dokáže při klidnější jízdě ujet na jedno nabití až 400 km, což je dojezd, srovnatelný s benzínovým autem.

Energie se pomocí domácího nabíjecího systému EVSE (Electric Vehicle Service Equipment) ukládá do ESS (Energy Storage System), tvořeného 6.831 Li-Ion článkem. Ve výbavě nechybí úsporné a přitom účinné xenonové světlomety a koncovky z LED-diod.

Zajímavostí je dvoustupňová mechanická převodovka – její určení je však malinko odlišné, než u běžného auta. Silný elektromotor se pochopitelně dokáže bez problémů rozjet i na dvojku a také to tak běžně funguje, jednička se používá při požadavku na skutečně raketovou akceleraci – když je zkrátka nutné předjet z křižovatky nějaké to Porsche.

Vůz na jedničku dosahuje cca 115 km/h a také lépe "brzdí motorem" a rekuperuje více energie do akumulátorů. Další pozice voliče – "R" – jen obrací smysl otáčení elektromotoru kvůli couvání.

Tesla bude zanedlouho na americkém trhu k mání za 80 – 120 tisíc dolarů, tedy za podobné peníze, jako pomalejší Porsche 911. Do prodeje se Tesly dostanou příští rok a prvních 100 kusů bude podepsaných. Pokud půjdou věci tak jak mají, dočkáme se v roce 2008 dokonce dalšího modelu.

Ale to je zatím hudba ekologické budoucnosti, která záleží na prodaných kusech. Je nanejvýš nepravděpodobné, že by se v Evropě našel dostatek zájemců o třímilionový elektromobil, aby se firmě Tesla vůbec vyplatilo budovat zázemí.

Americko-britsko-tchajwanskou společnost Tesla Motors založili v roce 2003 pánové Martin Eberhard a Marc Tarpenning. Zaměstnává celkem 70 lidí ve všech třech zemích, dosud bylo proinvestováno 60 milionů dolarů. Jejím cílem je vyrábět a především prodávat špičkově zkonstruované i tvarované elektromobily pro čistou radost z jízdy, nabízející jízdní vlastnosti i výkony, srovnatelné s nejlepšími benzínovými sporťáky. Tesly odpovídají všem bezpečnostním standardům a na americký trh se dostanou teprve po získání certifikátu Federal Motor Vehicle Safety Standard (FMVSS).

Autoři:


Nejčtenější

Revoluce v kufru auta. Ministerstvo chystá změny v povinné výbavě

Test autolékárniček

Ministerstvo dopravy připravilo návrh na změny, které mají výrazně omezit povinnou výbavu aut. Od 1. října by tak už...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...



Průvodkyně za volantem: policii zajímá, za kolik krav mě táta prodá

Průvodkyně za volantem Nela Přidálková najezdila desetitisíce kilometrů po...

Za poslední čtyři měsíce najela 21 tisíc kilometrů po Africe. Loni odřídila kolem 45 tisíc kilometrů po USA, sedm tisíc...

Nejlepší auto na světě: nemá střechu a 170 koní pohání zadní kola

Alfa Romeo Spider 2000 vs. Abarth 124 Spider

Každý, kdo se v něm svezl, věděl, že ho nutně potřebuje. Abarth 124 Spider nás uklidnil, že jsou ještě k mání normální...

S tímto Tankem můžete legálně na silnice. Pod kapotou má pekelnou kočku

Rezvani Tank Military Edition

Malosérioví výrobci hledají každou skulinu na trhu. Americká značka Rezvani připravila SUV, které ty ostatní zahalí...

Další z rubriky

Konec dieselů. Volvo S60 Made in USA už je mít nebude

Volvo S60 2018

Volvo v nové šedesátkové řadě nejprve představilo kombík, na sedan přišla řada za půl roku až se slavnostním otevřením...

Hummer H1 se vrací, je pekelně drahý a výkonný

Hummer H1 Mil-Spec Automotive

Hummery se už dávno neprodávají, ekonomická krize je poslala do automobilového důchodu. Přesto můžete mít takřka...

BMW má zase superkupé. Českou cenu má zatím jen diesel za 2,7 milionu

BMW 8 2018

BMW začne na podzim prodávat velké luxusní kupé řady 8, která se tak vrací do hry po téměř dvaceti letech, kdy se...

Najdete na iDNES.cz