Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zapomeňte na žárovky! Elektrosupersport Tesla

aktualizováno 
Tesla Roadster není, jak by se mohlo zdát, další elektronickou hračkou pro český trh s asijskými kořeny. Tesla Roadster je jméno nejnovějšího počinu mezi elektrickými supersporty.

Tesla Roadster | foto: Tesla Motors

Každý, kdo prožil nějaký čas v socialistickém Československu, má pevně zaznamenanou vzpomínku na značku Tesla, se kterou se setkával doslova všude.

S Teslou jsme sledovali večerníčky na televizorech, poslouchali hudbu z magnetofonu při prvním rande, svítili si doma i v autě a v neposlední řadě i vypátrali nevypátratelné americké bombardéry F - 117 Stealth.

***

Zrychlení na stovku lepší, než Porsche 911 – takové je heslo, se kterým představil šéf společnosti Tesla Motors Elon Musk nový supersport přímo v samotné Mekce ekologického smýšlení – kalifornské Santa Monice.

350 pozvaných hostí, včetně guvernéra Arnolda Schwarzeneggera, s úžasem přihlíželo, jak tichá síla pokořila stovku za 4 vteřiny a pokračovala až za hranice 200 kilometrů v hodině, aniž by k tomu byl potřeba nějaký výfuk či víčko palivové nádrže.

Elektrický supersport, dlouhý těsně pod čtyři metry, dostal karoserii z uhlíkových vláken, nádherné lité disky a jen tu nejnutnější výbavu, vyvedenou navíc ve značně spartánské podobě.

Kola rozměrů 175/55 R16 a 225/45 R17 přenášejí na vozovku sílu, pocházející z třífázového, čtyřpólového, elektronicky řízeného elektromotoru o výkonu 185 kW se schopností rekuperace.

Jako každý elektromobil nabízí extrémně příznivý průběh kroutícího momentu – od nuly poskytuje impozantních 245 Nm, při 6.000 otáčkách ještě 204 Nm. Bez zajímavosti nejsou ani jmenovité otáčky motoru – 13.500/min., což hrdě zdůrazňuje otáčkoměr, kalibrovaný do 15 tisíc.

Zrychlení na 100 km/h trvá cca 4 s, na 160 km/h cca 11 s, nejvyšší rychlost přesahuje 210 km/h. To nejsou špatné hodnoty na elektromobil, zvlášť když dokáže při klidnější jízdě ujet na jedno nabití až 400 km, což je dojezd, srovnatelný s benzínovým autem.

Energie se pomocí domácího nabíjecího systému EVSE (Electric Vehicle Service Equipment) ukládá do ESS (Energy Storage System), tvořeného 6.831 Li-Ion článkem. Ve výbavě nechybí úsporné a přitom účinné xenonové světlomety a koncovky z LED-diod.

Zajímavostí je dvoustupňová mechanická převodovka – její určení je však malinko odlišné, než u běžného auta. Silný elektromotor se pochopitelně dokáže bez problémů rozjet i na dvojku a také to tak běžně funguje, jednička se používá při požadavku na skutečně raketovou akceleraci – když je zkrátka nutné předjet z křižovatky nějaké to Porsche.

Vůz na jedničku dosahuje cca 115 km/h a také lépe "brzdí motorem" a rekuperuje více energie do akumulátorů. Další pozice voliče – "R" – jen obrací smysl otáčení elektromotoru kvůli couvání.

Tesla bude zanedlouho na americkém trhu k mání za 80 – 120 tisíc dolarů, tedy za podobné peníze, jako pomalejší Porsche 911. Do prodeje se Tesly dostanou příští rok a prvních 100 kusů bude podepsaných. Pokud půjdou věci tak jak mají, dočkáme se v roce 2008 dokonce dalšího modelu.

Ale to je zatím hudba ekologické budoucnosti, která záleží na prodaných kusech. Je nanejvýš nepravděpodobné, že by se v Evropě našel dostatek zájemců o třímilionový elektromobil, aby se firmě Tesla vůbec vyplatilo budovat zázemí.

Americko-britsko-tchajwanskou společnost Tesla Motors založili v roce 2003 pánové Martin Eberhard a Marc Tarpenning. Zaměstnává celkem 70 lidí ve všech třech zemích, dosud bylo proinvestováno 60 milionů dolarů. Jejím cílem je vyrábět a především prodávat špičkově zkonstruované i tvarované elektromobily pro čistou radost z jízdy, nabízející jízdní vlastnosti i výkony, srovnatelné s nejlepšími benzínovými sporťáky. Tesly odpovídají všem bezpečnostním standardům a na americký trh se dostanou teprve po získání certifikátu Federal Motor Vehicle Safety Standard (FMVSS).

Autoři:




Nejčtenější

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Kia Carens - front
Autocentral: Test Kia Carens 1.7 CRDi

Značka Kia se těší čím dál tím větší oblibě. Jaká je Kia Carens 1.7 CRDi, ohlodávaná tři roky zubem času?   celý článek

Další z rubriky

Dopravní nehoda mezi obcemi Nelahozeves a Velvary (3. října 2017).
Bílé čáry na silnici mají řidičům napovídat, změnit je není jednoduché

Tragická nehoda u Nelahozevsi, při které řidič předjíždějící v zatáčce na plné čáře zabil sebe a matku dvou dětí, rozpoutala diskuzi ohledně vodorovného...  celý článek

Jaguar E-Pace
E-Pace je nejmenší jaguar pro masy. Zas to zkouší s pohonem předních kol

Tradiční britská značka se mění. Většinu její nabídky sice stále tvoří sportovní sedany, ale v počtu prodaných aut brzy získají převahu SUV. Stačit bude, když...  celý článek

Hyundai Kona
První dojmy: městský floutek Hyundai Kona má štramácký kabát

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Zatraktivnit značku, oslovit nové zákazníky a přispět k dosažení pozice nejsilnější asijské značky v Evropě – takovými hesly začíná oficiální popis nového vozu...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.