Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Zapomenutá česká automobilka: s tlusťochem perfekt nevyjel kopec

  9:33
Roky hledání v archivech. Tak vypadala práce historika Ondřeje Vašaty, který pátral po prvních zmínkách o výrobě automobilů v kraji. Snaha však po čase přinesla ovoce. Podle dostupných údajů byla první automobilka na východě Čech v Trutnově a měla značku Perfekt. Později byly tyto vozy prodávány v Hradci pod značkou Start.
V Muzeu východních Čech v Hradci Králové si návštěvníci mohou prohlédnout

V Muzeu východních Čech v Hradci Králové si návštěvníci mohou prohlédnout automobil z továrny Františka Petráška vyrobený v roce 1907. | foto: Jan Strouhal, MAFRA

Řekne-li se automobilový průmysl na východě Čech, každému se vybaví současné pobočky firmy Škoda Auto v Kvasinách a ve Vrchlabí. Znalci historie si vzpomenou na malé automobilky v Kuklenách u Hradce Králové, na Sodomku z Vysokého Mýta nebo pobočku německé liberecké automobilky ve Vrchlabí.

Historik trutnovského Muzea Podkrkonoší Ondřej Vašata však dějiny automobilové výroby ve východních Čechách "přepisuje". Zjistil, že vůbec nejstarší automobilka v regionu vznikla právě v Trutnově. Příští rok o ní vydá odbornou studii.

"Nejstarší automobilku ve východních Čechách založil v Trutnově podnikatel František Petrášek. Je to týž podnikatel, který po první světové válce pokračoval ve výrobě automobilů v Kuklenách u Hradce Králové a později přímo v Hradci pod značkou Start ," říká historik, který objevil nové dokumenty o Petráškovi.

Motory nakoupil, konstrukce vymýšlel sám

Automobily Perfekt, jež Petrášek později prodával v Kuklenách, zkonstruoval už v letech 1907 a 1908 v Trutnově a také je tam vyráběl. A to tak, že motory nakoupil a konstrukce vozů vymýšlel. Se svými auty, výrobky Strojírny a továrny na automobily, se na počátku minulého století zúčastnil mezinárodního automobilového salonu v Praze, kde tehdy vždy bývalo na třicet vystavovatelů.

Petrášek ještě před válkou otevřel automobilku také v Kuklenách a střídavě vyráběl svá auta tam či v Trutnově. Ve dvacátých letech už zcela přesídlil ke Hradci. Jeden z jeho vozů je k vidění v tamním Muzeu východních Čech. Vozy, které Petrášek v Trutnově vyráběl, byly podle dobových reklam "lidové automobily lehkého, spolehlivého a přesného chodu".

"V areálu trutnovské Pragovky měl minitovárnu, která se při protičeských demonstracích ve městě v roce 1908 spolu se zdejším Národním domem stávala vděčným cílem německých demonstrantů. Petráškovi několikrát vytloukli okna," připomíná Vašata nelehkou situaci české menšiny v německém Trutnově.

Silnější člověk uvnitř vozu a do kopce se nejede

Dodává, že významnější čeští podnikatelé byli na počátku minulého století v Trutnově pouze dva: Petrášek a Anna Jebavá vyrábějící orchestriony: "Oba měli třicet zaměstnanců, takže továrna na automobily byla spíš dílnička."

Většinu Petráškových aut kupovali Češi, Němci dávali přednost vozům německé firmy RAF, která sídlila v Liberci, ale pobočku měla i v blízkém Vrchlabí. Ta však začala vyrábět karoserie až v roce 1909, tedy později, než Petrášek začal v Trutnově konstruovat celá auta.

Podle Vašaty Petrášek z Trutnova odejít musel: "Německá averze na české vozy byla opravdu velká. A pokud chtěl firmu rozvíjet, musel jinam." Kvalita vozů Perfekt však bývala sporná. "Jeden ze spoluvlastníků továrny v dochovaných zápiscích popisuje, že často zůstal s autem viset někde v kopci. Jednou vezl jakousi silnější hraběnku a kopec s ní nevyjel. Hraběnka nehraběnka, žena pak musela kopec vyjít pěšky," cituje Vašata.

Petrášek vyráběl auta v Trutnově až do první světové války. Pak narukoval, pracoval ve vojenských opravnách a po válce odešel do Hradce Králové. "Zjistil, že německý Trutnov by jeho rozlet spíš brzdil. V Hradci začal vyrábět vozy Start, které byly oblíbené a dochovaly se dodnes," dodává historik.

Autor:
  • Nejčtenější

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

KOMENTÁŘ: Do parkovací války se zapojují aktivisté, politici i městské části

25. dubna 2024

Premium Parkovací barikády mají dvě strany. Na jedné jsou ti, kteří chtějí parkovat na ulici tak, jak jsou...

Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat
Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat

Téměř deset miliard korun – tolik jen za loňský rok poslaly pojišťovny lidem za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí. Životní pojištění pomohlo za...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...