V neznačkovém servisu o záruku nepřijdete, musí ale dodržet pravidla

  10:48aktualizováno  10:48
Více než dvě pětiny tuzemských řidičů se domnívají, že když opravu svého automobilu svěří jinému než autorizovanému servisu, přijdou o záruku. Takzvaná bloková výjimka, která lidem umožňuje navštívit i neznačkový servis, přitom platí již téměř tři roky. Vyplývá to z průzkumu agentury Stem/Mark.

I ta nejdražší auta musí jednou za čas navštívit servis. Možná i častěji než běžně užívané vozy. V servisu se podařilo zachytit Lamborghini Gallardo Superleggera společně s častěji vídaným porsche. | foto: ...moody..

Blokovou výjimku nezná polovina řidičů, kteří navštěvují značkové servisy, a zhruba dvě třetiny řidiček. S touto možností jsou naopak seznámeni lidé, kteří servisy navštěvují častěji. Blokovou výjimku zná 58 procent motoristů, kteří navštěvují autoservis častěji než dvakrát za rok.

"Bloková výjimka má jasně stanovená pravidla a říká, že se svým novým vozem můžete jezdit do nezávislého autoservisu, který rovněž může danou údržbu a servis vozidla provádět. Pokud tento autoservis bude postupovat podle automobilkou stanoveného servisního plánu, použité díly a provedené servisní úkony důkladně zdokumentuje, nesmí výrobce zpochybňovat platnost záručních podmínek a případně odmítnout uznat záruku," říká manažer sítě autoservisů Q-Service Otakar Dvořák. "Bloková výjimka mimo jiné také zaručuje, aby nezávislé servisy měly přístup k technickým informacím od automobilek," vysvětluje.

Neautorizovaným servisům dává přednost víc než polovina tuzemských motoristů. Servis Češi navštěvují dvakrát ročně, nejčastěji kvůli výměně pneumatik či oleje nebo na pravidelnou prohlídku. Průměrná útrata v autoservisu je 2 750 korun. Průměrná cena v neznačkovém servisu je 2 372 korun, což je o 1 010 korun méně než v autorizované provozovně.

"Pro zachování záruky výrobce na vozidlo v případech, kdy údržbu vozu provádí nezávislý servis, je důležité se také zaměřit na to, jaké díly si můžete do svého vozu nechat namontovat. Automobilky velkou část součástek na své vozy samy nevyrábějí, kupují je od specializovaných firem a pouze na ně při výrobě nechávají umisťovat svá loga. Za originální se ale podle evropské legislativy považují ty díly, které jsou prodávány také pod značkou samotného výrobce součástek. Mezi těmito díly totiž nemusí být žádný rozdíl - většinou se vyrábějí na stejné lince, za stejných podmínek a podle stejných norem. Liší se jen logem a často také cenou," doplňuje Otakar Dvořák.

Bloková výjimka, odborné veřejnosti známá jako legislativní úprava Evropské komise č. 461-2010, platí už téměř 3 roky.

"Zákazník se může sám rozhodnout, kde bude své vozidlo opravovat a nechávat provádět údržbu a tím ovlivnit náklady na údržbu a opravy vozidla," uvádí Sdružení importérů a výrobců součástí automobilů a servisní techniky (SISA). "Výjimku tvoří vozidla, která jsou v majetku leasingových společností, kde proces oprav může být upraven leasingovou smlouvou, smlouvou o operativním leasingu apod."

Nejčtenější

Kopecký: Čeští řidiči jsou šílení. A začíná to v autoškolách

Automobilový závodník Jan Kopecký na tiskové konferenci továrního týmu Škoda...

Tovární jezdec Škody Motorsport Jan Kopecký je nejlepší český automobilový jezdec současnosti. Míní, že čeští řidiči...

Test kamer do auta: opravdu dobrá není žádná

Test kamer do auta

Německý automotoklub ADAC a časopis pro počítačovou techniku c’t testovaly devět palubních kamer. Výsledek: sedm z...

Německé továrny VW přejdou na elektro, Passat vyrobí Škoda v Kvasinách

Volkswagen I.D. Vision

Po roce 2020 se budou v německých továrnách Volkswagenu vyrábět statisíce elektroaut. První bude model ze Cvikova. Z...

Ford hledá partnery pro cestu z mizérie. Jedná s Volkswagenem

Dav návštěvníků a novinářů na autosalonu Auto China v Pekingu během show...

Americký Ford a německý koncern VW s tím mají zkušenosti. Sdílení techniky, platformy a motorů si vyzkoušely desítky...

Se sluchátky na uších a mobilem v ruce ohrožují sebe i dopravu

Sluchátka

Pouliční jev dnešní doby: nesledují provoz, bezduše přecházejí ulici nebo koleje bez toho, aniž by se rozhlédli....

Další z rubriky

Do Bruselu nemohou staré diesely. Cizinci musejí své vozy registrovat

Den bez aut v centru Bruselu (16. září 2018)

V Bruselu mají od letoška nízkoemisní zónu. Vjezd do ní je zakázán dieselům s motory tříd EURO 0 a 1. Od 1. října platí...

Poslední šance vytáhnout kabrio. Starý seat ctí zapomenuté disciplíny

Seat 850 Spider

Stará auta jsou krásná a vrtochy jim pro jejich charisma snadno odpustíte, jak dokazuje naše svezení s nádherným...

Průkopník automobilismu Václav Klement se narodil před 150 lety

Václav Klement své výrobky osobně propagoval.

Konec 19. století byl zlatou érou rozvoje průmyslu, v té době byly položeny základy řady dodnes prosperujících podniků....

Porsche Panamera 4,8...
Porsche Panamera 4,8...

r.v. 2012, naj. 133 191 km, benzín
929 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz