Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zásady a rady k tankování od 1. ledna 2001

aktualizováno 
Nový rok přináší kromě dalších novinek i změny na čerpacích stanicích. Od pump zmizí olovnatý benzin, jiné bude i značení stávajících bezolovnatých paliv. Úvahám o volbě benzinu od začátku nadcházejícího roku prot musí předcházet pohled do technického průkazu či návodu k použití vozidla. V dokladech je zcela jednoznačně uvedeno, jaký benzin tankovat.
* Vozy s katalyzátory budou používat bezolovnaté benziny, jejichž sortiment zahrnuje tři druhy s úředně stanoveným označením: Normal BA-91, Super BA-95 a Super Plus BA-98.

* Stará auta bez katalyzátoru, která využívala olovnatý benzin Special 91, mohou napříště tankovat Special 91 s draslíkovou přísadou. U pump, které toto palivo nemají v sortimentu či na skladě, lze využít jakýkoliv bezolovnatý benzin, do kterého řidič individuálně přidá speciální přísadu. Ta se dodává v lahvích či aplikátorech.

* V zásadě lze konstatovat, že na benzin Special 91 s draslíkovou přísadou, který bude i nadále v nabídce většiny čerpadel, mohou jezdit vozy s motory, jež mají kompresní poměr menší než 9.

* Stará auta bez katalyzátoru, která využívala olovnatý benzin Super 96 a nemohou přejít na benzin Special 91 s draslíkovou přísadou, budou využívat jeden z víceoktanových bezolovnatých benzinů Super BA-95 či Super Plus BA-98, do něhož řidič přidá speciální přísadu. Ta se dodává v lahvích nebo aplikátorech.

* Přísady (aditiva) do benzinů pro auta, která dosud jezdila na víceoktanový olovnatý benzin, budou na trhu s různými obchodními názvy, například Benadit BA, Lead Substitute, Sosti Piombo, Gold Eagle Lead Substitute, Wynn's Bleiersatz, Aral Blei-Ersatz, OMV Pro + a další. Jednotlivá balení stojí podle velikosti od 30 do 130 korun. U přípravku by nikdy neměl chybět český návod k použití.

* Ve starých vozech, které dosud jezdily na olovnatý benzin a nově budou využívat aditivovaná paliva, lze napříště libovolně střídat Special 91 už z rafinerií upravený draslíkovou přísadou s některým z bezolovnatých benzinů s individuálně aplikovanou přísadou. Platí to samozřejmě tehdy, když vůz nepotřebuje palivo vyššího oktanového čísla. V opačném případě je možné použít jen bezolovnatý benzin příslušného oktanového čísla individuálně upravený přísadou.

* Benzin Special 91, který už sice neobsahuje olovo, ale kvůli použití ve starších automobilech bez katalyzátoru dostává v rafineriích jako aditivum draslík, nelze omylem u čerpacích stanic natankovat do aut s katalyzátorem. Stejně jako dosud má tankovací pistole aditivovaného Specialu 91 větší průměr, než je hrdlo nádrže aut s katalyzátorem.

* Při náhodném použití benzinu s draslíkovým aditivem v moderním autě s katalyzátorem by podle informací odborníků z Ústředního automotoklubu České republiky a organizace BESIP neměl katalyzátor utrpět. Delší používání aditivovaného benzinu v katalyzátorových vozech se však obecně nedoporučuje.

* Stará auta, která jezdila na olovnatý benzin a teď musí tankovat aditivovaný Special 91 nebo bezolovnaté benziny individuálně upravené draslíkovou přísadou, by sice v mnoha případech bylo možné předělat k jízdě na čisté bezolovnaté benziny (ventilová sedla by dostala vložky ze speciální tvrdé slitiny), ovšem úprava by zřejmě byla příliš nákladná. Snad by se dala akceptovat v případech, kdy vůz jezdí na hranici výkonu či plně zatížený na dálnicích.

* Pro dvoutakty - konkrétně pro Wartburgy, Trabanty a také Barkasy, v Česku nejrozšířenější - je vhodný bezolovnatý benzin, v němž samozřejmě nesmí chybět předepsané množství oleje. Také pro velmi frekventované ruské automobily Lada stačí neupravovaný bezolovnatý benzin.

Pracovníci benzinových čerpacích stanic se už připravují na změny názvů nabízených pohonných hmot tak, jak budou platit od 1. ledna 2001.

Autor:


Témata: Éčka, Lada, OMV, Trabant


Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Polestar 1
OBRAZEM: Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, pohon a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Další z rubriky

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Nissan Dayz Roox
Japonská aféra: výrobce hliníku lhal o kvalitě, automobilky mají poplach

Druhý největší výrobce oceli v Japonsku Kobe Steel se přiznal, že falšoval údaje o kvalitě některých produktů dodaných zhruba 200 společnostem. Mezi nejvíce...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.