Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zásady šetrné jízdy: Ochraňte přírodu i peněženku

  13:41aktualizováno  13:41
V Anglii chtějí v nejbližších letech zavést do výuky v autoškole i zásady ekologické jízdy. K přírodě šetrnému řízení se učí i v Nizozemsku. Je to totiž nejjednodušší a nejlevnější cesta k tomu, jak snížit spotřebu paliva a ruku v ruce s tím i emise, kterými automobily zatěžují své okolí.

Závody dragsterů jsou o co nejvyšší spotřebě, na ekologii se myslí až v poslední řadě | foto: Profimedia.cz

Stejné auto může mít při různém stylu řízení hodně rozdílnou spotřebu paliva. Ale velké rozdíly jsou i mezi samotnými automobily.

Některé jsou k okolí přívětivější, jiným se kouří z výfuku tak, že se okolo stojící lidé chytají za nos.

Přinášíme zásady ekologického způsobu řízení a žebříček nejekologičtějších vozů. Oba přehledy sestavil Německý dopravní klub (Verkehrsclub Deutschland).

Nevozte v autě zbytečnosti
Šetřit palivo se dá ještě dříve, než vyrazíte na cestu. Každý kilogram zátěže zvyšuje spotřebu paliva. 100 kilogramů navíc může zvýšit spotřebu o půl litru paliva na 100 kilometrů. Spotřeba citelně roste také se zavazadly na střeše.

Podle Německého dopravního klubu (VCD) spotřebuje auto se třemi bicykly na střeše při rychlosti 100 km/h i o čtyři litry paliva více.

Vyšší tlak do pneumatik
Foukejte pneumatiky na nejvyšší hodnotu doporučenou výrobcem vozu. S vyšším tlakem sice klesá pohodlí jízdy, ale zároveň i spotřeba paliva.

Kdo si na auto nechá namontovat širší pláště, musí rovněž počítat s nárůstem spotřeby. Pokud je to možné, ptejte si při koupi pneumatik po pláštích s nízkým valivým odporem. 

 

Top Ten nejekologičtějších aut podle VCD 2005/2006

 1. Toyota Prius
(Hybridní auto)
 2.

Citroën C1 1,0

Peugeot 10 Petit Filou

Toyota Aygo

 5. Daihatsu Cuore 1,0
 6. Opel Corsa ECO 1,0
(S převodovkou Easytronic)
 7. Daihatsu Sirion 1,0
 8. Renault Twingo ECO 1,2
 9. Toyota Yaris 1,0 ECO
(Toyota Yaris předchozí generace)
 10. Suzuki Alto
Poznámka: Ne všechny uvedené vozy jsou v prodeji u českých dealerů.

Nejezděte na krátké vzdálenosti
Podle automobilky Volkswagen dosahuje spotřeba paliva ihned po nastartování 30 až 40 litrů na 100 km.

Po ujetí jednoho kilometru klesá spotřeba na 20 litrů. Až po dalších čtyřech kilometrech se motor zahřeje a spotřeba se ustálí.

Proto jsou jízdy na krátké vzdálenost nešetrné. Pro motor je navíc nejlepší, když se auto po nastartování hned rozjede.

Na nízké otáčky
Jízda na nízké otáčky je alfou a omegou ekologické jízdy. Při nízkých otáčkách klesá spotřeba až o 30 procent. Například ve městě stačí motoru 2000 otáček za minutu.

Brzy přeřazujte
Druhý rychlostní stupeň se má řadit ihned poté, co se dá auto do pohybu. Z 2. a 3. stupně přeřazujte výše ve 2000 otáčkách.

Nebojte se přitom více zatlačit na plyn. Je šetrnější přidat více plynu a zavčas přeřadit, než pomalu zrychlovat do vyšších otáček za hranicí 2000 otáček za minutu.

Kdo nemá otáčkoměr, má na 3. stupeň řadit při rychlosti 25 až 30 km/h, 4. stupeň při 35 až 45 km/h a 5. stupeň při 50 až 55 km/h. Kromě spotřeby paliva jde i o hluk.

Auto jedoucí na 2. stupeň rychlostí 50 km/h vydává tolik hluku, kolik 20 aut při stejné rychlosti, ale se zařazeným 4. stupněm.

Nejlepší mezi
kompaktními vozy
(Osobní vůz s délkou alespoň 4 metry a/nebo výškou 1,55 m a kufrem od 300 litrů)

 1. Honda Civic IMA
(S přídavným elektromotorem o výkonu 9 koní)
 2. Mercedes A 160 CDI
 3. Audi A3 1,9 TDI
(Filtr pevných částic v doplňkově výbavě  v Německu od října 2005)
 4. Toyota Yaris Verso 1,3
(Toyota Yaris předchozí generace)
 5. Opel Astra 1,3 CDTI Ecotec
(Filtr pevných částic ve standardní výbavě v Německu od podzimu 2005)
 6. Citroën C4 HDI 110 FAP
 7. Mercedes A 150
 8.

Ford Focus 1,6 Ti-VCT

Opel Astra 1,4 Twinport Ecotec
(S převodovkou Easytronic)

 10.

Peugeot 307 Grand Filou HDi FAP 110

Hyundai Accent 1,3 GLS

Poznámka: Ne všechny uvedené vozy jsou v prodeji u českých dealerů.

Předvídejte
Každé rozjíždění a zrychlování s sebou nese velkou spotřebu paliva. Při dobré předvídavosti se dá hodně ušetřit. Sledujte semafory, k nimž se blížíte a vyřaďte rychlost s předstihem, pokud svítí červená.

Nebrzděte příliš motorem
Brzdění motorem není potřebné, u starších vozů s karburátorem navíc znamená až desetinásobné zvýšení emisí.

Proto se doporučuje jen při jízdě z velkého kopce. Při zpomalování z velké rychlosti je dobré brzdit se zařazeným pátým nebo čtvrtým rychlostním stupněm.

Jízda mimo město
Na okresních silnicích a dálnicích by auto se 2000 otáčkami za minutu nevystačilo.

Také při zrychlování na dálnici nebo předjíždějí je nutné motor více zatížit. Přesto platí, že čím nižší rychlost, tím nižší spotřeba a emise.

Podle automobilky Ford je spotřeba při jízdě maximální rychlostí dvojnásobná oproti rychlosti odpovídající třem čtvrtinám možností vozu. Na okresních silnicích je optimální rychlost 80 km/h a na dálnici 120 km/h.

Žrouti proudu
Spotřebu paliva zvyšují zapnuté spotřebiče, protože zatěžují alternátor. Klimatizací roste spotřeba při jízdě ve městě až o 1,8 litru na 100 km.

Také malé motorky například stěračů znamenají více paliva. Zapomínat nelze ani na vyhřívaní zadního okna – při jízdě po městě zvyšuje spotřebu až o 0,4 litru.

Vypínejte motor
Když víte, že budete stát déle než 10 vteřin, vypněte motor. Při následném nastartování nesešlapujte plyn.

***

Nejlepší rodinná auta
(Osobní vůz s pěti sedadly, nejméně 4 dveřmi, s kufrem od 400 litrů a délkou přes 4,2 metru nebo karosérií minivanu)

 1. Toyota Prius
(Hybridní auto)
 2. Ford Focus 1,6 TDCi Turnier
 3. Mazda 3 1,6 MZ-CD
 4. Ford Focus C-MAX 1,6 TDCi
 5. Volvo S40 1,6 D
 6. Opel Astra 1,3 CDTi Ecotec Caravan
(Filtr pevných částic ve standardní výbavě v Německu od podzimu 2005)
 7. Opel Combo 1,6 CNG Ecotec
(Monovalentní vůz na zemní plyn - jen s rezervou na 14 litrů benzinu)
 8. Volvo V50 1,6 D
 9. Škoda Fabia 1,4 Combi/Sedan
 10. VW Golf 2,0 Variant BiFuel
(Bivalentní vůz na zemní plyn. Známka pro provoz na plyn)
Poznámka: Ne všechny uvedené vozy jsou v prodeji u českých dealerů.
 
 

Nejlepší
velkoprostorové vozy
(Více než pětimístné automobily)

 1. Fiat Multipla Natural Power Gas
(Bivalentní vůz na zemní plyn; platí pro provoz na plyn)
 2. Opel Zafira 1,6 Twinport Ecotec
 3. Honda FR-V 1,7
Poznámka: Ne všechny uvedené vozy jsou v prodeji u českých dealerů.


Řidičák za úspornou jízdu

Podle britského deníku Guardian se v Anglii připravuje nová výuka pro adepty na získání řidičských průkazů. Půjde o tak zvaný Green Test.

Cílem je naučit řidiče jezdit tak, aby šetřili palivo, a tím snižovali emise proudící z výfuku auta. Vedle obvyklých praktických a teoretických zkoušek bude od roku 2008 v Anglii běžné, že uchazeč o řidičský průkaz předvede své schopnosti zkušebnímu komisaři při ekologické jízdě.

Znamená to, že nebude moci přehnaně akcelerovat a brzdit a bude muset zavčas přeřazovat na vyšší rychlostí stupeň. Jízda musí splňovat všechny nároky na plynulou jízdu.
Ekologické řízení přináší větší bezpečnost, nižší spotřebu paliva a auto zatíží okolí menšími emisemi.

Zkoušený v tomto "zeleném" testu nebude propadat, ani když ekologický test nezvládne.
Britské ministerstvo dopravy si ale od nové části výuky slibuje, že se tak jednoduše a levně zlepší ovzduší nejen ve městech.

Autoři:




Nejčtenější

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Kia Carens - front
Autocentral: Test Kia Carens 1.7 CRDi

Značka Kia se těší čím dál tím větší oblibě. Jaká je Kia Carens 1.7 CRDi, ohlodávaná tři roky zubem času?   celý článek

Další z rubriky

Ferrari 365 GTB/4 "Daytona“
Autofotka týdne: Vzácné ferrari ze stodoly prodali za 45 milionů

Říká se jim „barn find“. Auta nalezená po desítkách let, zapomenutá pod hromadou sena ve stodole (barn = anglicky stodola) nebo v garáži, kterou dlouho nikdo...  celý článek

V zajetí Maserati
OBRAZEM: Jak se staví výstava automobilových perel. Jde o centimetry

V zajetí Maserati v obchodním centru Arkády Pankrác. Fotograf iDNES.cz byl u instalace výstavy. Při manipulaci rozhodovaly centimetry. K vidění je i jediné...  celý článek

Škoda Favorit
Škoda Favorit: nejlevnější ojetina na trhu i sběratelský kousek

Škodu Favorit si pořizují nenároční motoristé, kteří ocení možnost na autě sem tam něco vlastními silami opravit, nebo sběratelé. Ti ve škodovce, která letos...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.