Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zastava 101: nejstarší sériově vyráběný evropský vůz současnosti končí

  10:23aktualizováno  10:23
Model s označením 101 přežil ve výrobním programu srbské automobilky Zastava nástup modernějších vozů, ekonomické sankce proti Miloševičově Jugoslávii i bombardování továrny v roce 1999. Po 37 letech výroby se mu stala osudnou až nedávná dohoda srbské vlády s italským Fiatem.

Zastava 101 | foto: Zastava/rajče.net

Ten zastaralou továrnu v jihosrbském městě Kragujevac převezme a po modernizaci zde začne vyrábět vlastní modely. Poslední kusy Zastavy 101 mají výrobní linku opustit na přelomu října a listopadu.

Spolu s vozem, kterému se přezdívá "stojadin" nebo "kec", mají definitivně skončit i další dva letité modely, Koral a Florida. Ty se ale začaly vyrábět vlastně poměrně nedávno - první z nich v roce 1981 a ve své době elegantní Florida ještě o šest let později.

První kusy Zastavy 101 totiž opustily výrobní pás továrny v Kragujevaci už 15. října 1971 (jeho předobraz, Fiat 128, se ale poprvé objevil ještě o dva roky dříve). To ze "stojadina" dělá v současnosti nejdéle sériově vyráběný model automobilu v Evropě. Během téměř čtyř desítek změn přitom vůz prošel jen drobnými modifikacemi.

Další fotografie zastav najdete ve fotogaleriích na rajče.net - ZDE

Srbský zákazník si tak dodnes za zhruba 100 000 korun může koupit auto, které se od začátku 70. let příliš nezměnilo - jen originální kulatá světla vystřídala hranatá a interiér ovládl místo původní koženky plast, jenž nahradil i chrom na náraznících a vnějších zrcátkách. Jinak si ale člověk v novém "stojadinu" může připadat jako ve stroji času: místo vstřikování má motor tradiční karburátor a o airbagu si může majitel nechat jen zdát.

Vyrobilo se přes milion "stojadinů"
Příliš změn se během výroby nedočkala ani diskutabilní kvalita "stojadinů". V jugoslávském časopisu Auto Revija se už v srpnu 1972 objevily kritické ohlasy prvních majitelů - Ivica Krašovec ze Záhřebu kupříkladu psal, že se mu u zcela nového vozu třikrát po sobě zablokovaly brzdy, Dušan Ćurčić z Bělehradu si stěžoval na odbytou elektroinstalaci. Dnes majitelé na internetu poukazují na odbyté dílenské zpracování a pazvuky.

Od roku 1971 se vyrobilo přes milion "stojadinů", z výrobního pásu v Kragujevaci sjelo ještě 250 000 vozů Zastava 128, což je vlastně původní sedan Fiat (dnes se dodává už jen v rozloženém stavu do Egypta).

Výroba ale v posledních letech klesá, ročně se vyrobí kolem 2 000 vozů. Je to však stále asi 20 procent roční produkce automobilky v Kragujevaci. Nejnovějším produktem továrny Zastava, která vznikla už v polovině 19. století jako zbrojovka a automobily vyrábí od 30. let 20. století, se v roce 2006 stal licenční Fiat Punto.

Zastava pronikla i do Československa
Zastavu 101 (s označením 1100) je možné potkat i v Česku, ve druhé polovině 70. let ji prodávala Mototechna. Auto za 65 000 korun tehdy patřilo k těm dražším, stejně stála Lada 1300, Škoda 120 byla o 7 000 levnější. Na kvalitu zpracování si ale stěžovali i recenzenti tehdejších časopisů Automobil a Svět motorů.

Druhý z nich v roce 1977 v závěru napsal: "Máme-li jmenovat pořadí, v jakém by se měl výrobce věnovat zlepšování vozu, pak se o první dvě místa dělí kvalita dílenské práce a snižování hluku." V Československu se prodalo jen 10 000 "stojadinů" a v českém registru jich zůstává necelá pětina - kolik z nich opravdu jezdí, se nedá zjistit. Občas se zachovalý vůz ještě dá potkat na silnici a existují i internetové stránky věnované Zastavě. V sousedním Polsku, kde se Zastava 101 vyráběla v licenci, je dokonce aktivní klub, který pravidelně pořádá srazy.

"Stojadin" je docela populární i v bývalé Jugoslávii, přestože není tak kultovním vozítkem jako jeho předchůdce ve výrobním programu kragujevské automobilky - "fićo", tedy jugoslávská verze Fiatu 600, která se vyráběla v letech 1955 až 1985. Známá kapela Hladno pivo třeba zpívá, že "Ty nové značky padají z pásů/jsou to jen vraky bez duší/ten můj (stojadin) je čistá ruční práce/od nárazníku k výfuku."

Autoři: ,


Nejčtenější

Revoluce v kufru auta. Ministerstvo chystá změny v povinné výbavě

Test autolékárniček

Ministerstvo dopravy připravilo návrh na změny, které mají výrazně omezit povinnou výbavu aut. Od 1. října by tak už...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...



Průvodkyně za volantem: policii zajímá, za kolik krav mě táta prodá

Průvodkyně za volantem Nela Přidálková najezdila desetitisíce kilometrů po...

Za poslední čtyři měsíce najela 21 tisíc kilometrů po Africe. Loni odřídila kolem 45 tisíc kilometrů po USA, sedm tisíc...

Nejlepší auto na světě: nemá střechu a 170 koní pohání zadní kola

Alfa Romeo Spider 2000 vs. Abarth 124 Spider

Každý, kdo se v něm svezl, věděl, že ho nutně potřebuje. Abarth 124 Spider nás uklidnil, že jsou ještě k mání normální...

S tímto Tankem můžete legálně na silnice. Pod kapotou má pekelnou kočku

Rezvani Tank Military Edition

Malosérioví výrobci hledají každou skulinu na trhu. Americká značka Rezvani připravila SUV, které ty ostatní zahalí...

Další z rubriky

Když se maserati porouchá motor, přivezou letadlem nový zadarmo

Maserati Ghibli

Audi či BMW má kdejaký taxikář, maserati je pro vyvolené. Kdo má volný milion, může si koupit nový čtyřválcový mercedes...

Odhalení po 45 letech: slavné ferrari se jmenuje po sexbombě Bardotové

Ferrari BB v popředí a u něj Leonardo Fioravanti, stříbrné auto vzadu je...

Ty plakáty visely asi často hned vedle sebe. Ferrari BB a francouzská herečka Brigitte Bardotová. Obojí miloval každý...

Vitara končí s atmosférou. Motor ze staré školy modernímu SUV nepasuje

Suzuki Vitara

Suzuki Vitara je v kategorii SUV pojem, poprvé vyjela před třiceti lety. Postupně vznikla již ve čtyřech generacích,...

Najdete na iDNES.cz