Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zastaví vysoké náklady projekt Jaguaru F?

  10:08aktualizováno  10:08
Konec září byl stanoven jako konečný termín, do kdy musí tým odpovědný za vývoj supersportu předložit kalkulaci ziskovosti. Pokud se do té doby nepodaří snížit náklady na přijatelnou mez, nadějná i obdivovaná studie se na silnicích neobjeví.

Jaguar F byl poprvé představen na loňském autosalonu v Detroitu. Nejenom u americké veřejnosti tehdy vzbudil velkou pozornost, a proto se vedení firmy začalo vážně zabývat myšlenkou přetvoření studie v sériový model. Vývoj se dle informací z Británie podařilo úspěšně nastartovat i urychlit, problémem se však staly finanční komplikace mateřské společnosti Jaguaru - amerického Fordu.

Dle šéfa koncernu Billa Forda musí každý jednotlivý model přinášet zisk. Časy, kdy byly sportovní malosériové modely dotovány ziskem z masové produkce běžných vozů, jsou prý již minulostí. "Zatím pro F-type neexistuje žádná konkrétní kalkulace, chystáme se ji teprve provést," prozradil jeden z šéfů Jaguaru Mike Beasley. "Už jsme hodně pokročili v samotném vývoji, který však není nejzávažnějším problémem. Nyní musíme více počítat."

Diskuse se vedou hlavně o prodejnosti nového modelu a jeho konstrukci. Zvažuje se totiž použití lehkých hliníkových materiálů, které by z Jaguaru F udělaly pravý sporťák, ale výrazně by výrobu prodražily. Alternativně se mluví o využití klasických slitin. V tomto případě by se ale znatelně zvedla hmotnost vozu. Konstruktéři pak navrhují vývoj nového silného motoru, aby zůstal zachován poměr výkon/váha. I tato varianta však finanční experty z automobilky odrazuje.

Řešením se může stát kompromisní kombinace materiálů. "Některé díly by měly být z hliníkových slitin, jiné však z důvodu redukce nákladů můžeme nahradit ocelí," vysvětluje situaci výkonný manažer Jaguaru.

Jasno nemá britský výrobce ani ve výbavě interiéru. Připravovaný model F by totiž měl historicky navázat na úspěšný sporťák E z let sedmdesátých, který byl uvnitř velmi spartánský. V současnosti by ale podobně odlehčený automobil - ač ryze sportovní - u zákazníků neuspěl. "Nyní kupující vyžadují kožené doplňky, nadstandartní audiosoustavu a spoustu dalších technických vymožeností," popisuje rozdíl Mike Beasley. "Plánovaný vůz by tedy měl být jakýmsi luxusním, moderním typem E."

Autor:



Nejčtenější



Další z rubriky

Autofotka týdne: Krása terénních drsňáků, které jindy nepotkáte

Jeep Wagoneer Roadtrip

Tisíce offroadových fanoušků se sjely na každoroční Jeep Safari v utažském Moabu. Automobilka Jeep si už po...

Senioři přiznávají nedostatky v řízení. O kurzy zdarma je zájem

O víkendu odstartoval na polygonech v Česku bezplatný projekt Jedu s dobou...

I když jezdí za volantem auta nejdéle, patří mezi nejohroženější skupiny řidičů. Seniorů za volantem přibývá. Často se...

OBRAZEM: Vision X i VW Touareg. Podívejte se na perly Autosalonu Bratislava

Autosalon v Bratislavě. Mercedes-AMG Project One

Do neděle 29. dubna je pro veřejnost otevřen Autosalon Bratislava, který po brněnském autosalonu převzal roli...

Najdete na iDNES.cz