Zastaví vysoké náklady projekt Jaguaru F?

Konec září byl stanoven jako konečný termín, do kdy musí tým odpovědný za vývoj supersportu předložit kalkulaci ziskovosti. Pokud se do té doby nepodaří snížit náklady na přijatelnou mez, nadějná i obdivovaná studie se na silnicích neobjeví.

Jaguar F byl poprvé představen na loňském autosalonu v Detroitu. Nejenom u americké veřejnosti tehdy vzbudil velkou pozornost, a proto se vedení firmy začalo vážně zabývat myšlenkou přetvoření studie v sériový model. Vývoj se dle informací z Británie podařilo úspěšně nastartovat i urychlit, problémem se však staly finanční komplikace mateřské společnosti Jaguaru - amerického Fordu.

Dle šéfa koncernu Billa Forda musí každý jednotlivý model přinášet zisk. Časy, kdy byly sportovní malosériové modely dotovány ziskem z masové produkce běžných vozů, jsou prý již minulostí. "Zatím pro F-type neexistuje žádná konkrétní kalkulace, chystáme se ji teprve provést," prozradil jeden z šéfů Jaguaru Mike Beasley. "Už jsme hodně pokročili v samotném vývoji, který však není nejzávažnějším problémem. Nyní musíme více počítat."

Diskuse se vedou hlavně o prodejnosti nového modelu a jeho konstrukci. Zvažuje se totiž použití lehkých hliníkových materiálů, které by z Jaguaru F udělaly pravý sporťák, ale výrazně by výrobu prodražily. Alternativně se mluví o využití klasických slitin. V tomto případě by se ale znatelně zvedla hmotnost vozu. Konstruktéři pak navrhují vývoj nového silného motoru, aby zůstal zachován poměr výkon/váha. I tato varianta však finanční experty z automobilky odrazuje.

Řešením se může stát kompromisní kombinace materiálů. "Některé díly by měly být z hliníkových slitin, jiné však z důvodu redukce nákladů můžeme nahradit ocelí," vysvětluje situaci výkonný manažer Jaguaru.

Jasno nemá britský výrobce ani ve výbavě interiéru. Připravovaný model F by totiž měl historicky navázat na úspěšný sporťák E z let sedmdesátých, který byl uvnitř velmi spartánský. V současnosti by ale podobně odlehčený automobil - ač ryze sportovní - u zákazníků neuspěl. "Nyní kupující vyžadují kožené doplňky, nadstandartní audiosoustavu a spoustu dalších technických vymožeností," popisuje rozdíl Mike Beasley. "Plánovaný vůz by tedy měl být jakýmsi luxusním, moderním typem E."