Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zastavit superb? Určitě ne!

  16:48aktualizováno  16:48
Jeden z nejvyšších mužů německého koncernu VW, který vlastní i českou automobilku Škoda, Detlef Wittig, tvrdí, že mladoboleslavská automobilka není v koncernu outsiderem.

Před pár měsíci se objevily zprávy o tom, že v koncernu převládá názor, že Škoda by se měla držet produkce laciných neprestižních vozů a že superb byla chyba. Ještě žije nápad stopnout výrobu superbu?

Byly to dohady nejprve v českých a pak trochu i v německých médiích. Jen spekulace. Otevřeně říkám: Je to hloupost! Vždyť my sami jsme zahájili vývoj superbu. Přece si ho zase nezrušíme.

Škoda má své místo a v nejbližších třech letech nevidím nic, co by se na tom mělo změnit. Vždyť si vede celkem dobře i v situaci, kdy zpevňuje koruna: osmdesát procent její produkce jde na vývoz.

Značka VW představila v Ženevě vozy Touran a Multivan. Který z nich bude podle vašeho předpokladu na českém trhu průbojnější?

Multivan je pokračováním transportérů, jde o technický modelový vývoj. Transportéry jsou v českém prostředí velmi oblíbené, jsou dvojkou ve svém segmentu. Přál bych si, aby multivan pomohl naší značce atakovat vedoucí místo v prodeji. Ale i bez toho je celá tahle řada úspěšná.

A touran?

To je zcela nový vůz. Dalo by se možná očekávat, že bude mít nástup složitější. Ale úžasně variabilní automobil je jen o něco málo menší než sharan, technicky spolehlivý jako golf a v odpovídající cenové relaci - ten by žádné překážky před sebou také mít neměl.

Takže ani nepřipravujete nějakou masivní reklamní kampaň pro český trh?

Na každé auto, které přichází na trh, je třeba upozornit. Je otázkou, kolik je nutné na to vynaložit prostředků...

Podle nedávno zveřejněného průzkumu mezi vrcholnými manažery největších automobilek zažívá trh útlum. Prý čím hůř teď, tím rychleji bude zase lépe. Platí to i pro VW?

Zažíváme jako všichni složitější poslední dva roky. Nemyslím si, že by to bylo všechno vinou automobilek. Nejde o nic jiného než o to, kdy se lidé přestanou obávat příštího vývoje a poroste ochota investovat.

A nemá VW v současné době obtíže na severoamerickém trhu, když se vztahy mezi Německem a USA tak ochladily?

Jedna věc je trh, zájem a zvyk na konkrétní značku automobilů, a druhá věc je politika. VW je na severoamerickém trhu dobře zavedená značka, a tak se příliš neobávám, že by nějaké prudké výkyvy, jako například irácká krize, toto postavení změnily.

 

Evropská komise zahájila proti Německu řízení kvůli Volkswagenu

Evropská komise zahájila řízení proti Německu kvůli legislativě, která chrání největší evropskou automobilku před nepřátelským převzetím.

Potvrdil to dnes mluvčí komise Reijo Kempinen "Komise je znepokojena některými ustanoveními, která by mohla fungovat jako odrazování investic z jiných členských států. To by porušovalo pravidla smluv EU o volném pohybu kapitálu a právu firem na usídlení," řekl mluvčí.

Právní postup exekutiva EU zahájila zasláním oficiálního upozornění, žádajícího Německo o zdůvodnění napadeného zákona. Berlín má na odpověď dva měsíce.  Zahájením právních kroků komise riskuje další střet s německým kancléřem Gerhardem Schröderem. Ten byl dříve šéfem vlády spolkové země Dolní Sasko, sídla Volkswagenu, a ochrannou legislativu veřejně bránil.

Kancléř zároveň v minulosti obviňoval komisaře pro vnitřní trh Fritse Bolkensteina z toho, že se snaží záměrně poškozovat německý průmysl, především v připravovaných pravidlech, usnadňujících převzetí v mezistátním rámci. 

Volkswagen má legislativně zaručeno, že žádný z podílníků nebude mít více než 20 procent hlasovacích práv, tedy maximálně tolik, kolik má vláda Dolního Saska.

Komise EU nyní vede kampaň za odstranění zbylých bariér volného pohybu kapitálu v unii, a v tom ji v poslední době podpořilo několik rozhodnutí Evropského soudního dvoru. 

Komise již u soudu vyhrála v boji proti takzvaným zlatým akciím, kterými si vlády v privatizovaných firmách zajišťují kontrolu nad důležitými rozhodnutími. Evropský soudní dvůr však v nedávné době neshledal nic závadného na systému blokovacích minorit ve španělských firmách.

Pozorovatelé tak upozorňují na možnou slabost právních argumentů Evropské komise proti německé legislativě.

Autor:




Nejčtenější

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Další z rubriky

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.