Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zásuvky patří do pravěku, elektromobily bude Toyota nabíjet bezdrátově

aktualizováno 
I automobilka Toyota si myslí, že možnost bezdrátového dobíjení elektromobilů bude uživatelsky příjemnějším řešením než dobíjení ze zásuvek. Investuje proto do společnosti WiTricity, která technologii dobíjení na dálku vyvíjí.

Toyota Prius | foto: Toyota

Spolupráce se bude odehrávat ve dvou rovinách. Toyota bude společně s WiTricity pracovat na vývoji a rozvoji vlastní technologie bezdrátového dobíjení a také navýší kapitál společnosti, aby mohla výzkum a vývoj financovat.

Cílem je v co nejkratší době dostat technologii WiTricity do praxe a používat ji k nabíjení elektromobilů a plug-in hybridů japonské značky. Bezdrátové dobíjení baterií není prakticky nic nového, pro použití v automobilovém průmyslu ji již nějakou dobu vyvíjí a propaguje společnost Halo IPT. Technologie WiTricity, která vznikla v laboratořích univerzity MIT, je ale trochu jiná.

Zatímco technologie Halo IPT (a některých dalších firem) využívá prostý princip magnetické indukce, efektivně funguje na vzdálenost maximálně desítek centimetrů a vyžaduje alespoň částečný překryv zdroje a přijímače energie, WiTricity spoléhá na magnetickou rezonanci.

Vysílač a přijímač energie jsou dva magnetické oscilátory, mezi kterými lze přenášet energii na vzdálenost i několika metrů. Zdroj a přijímač přitom nemusí být v určité orientaci, dokonce není vyžadována ani přímá viditelnost mezi nimi. Magnetické pole vytvářené zdrojem totiž dokáže obepnout kolem vodivé překážky, která se mezi zdrojem a přijímačem nachází.

Technologie má pochopitelně nejvyšší účinnost (přes 95 %) přenosu energie při relativně krátkých vzdálenostech, tato relativita záleží na poměru mezi velikostí vysílače a přijímače. Přenášet lze výkony od řádu miliwattů až po kilowatty. Toyota si tak od této technologie slibuje, že se elektromobily budou moci samy dobíjet třeba v garáži, kde bude zdroj energie umístěn například na stěně. Účinnost dobíjení přitom bude prakticky nezávislá na tom, jak řidič vůz do garáže zaparkuje.

Systém by mohl být pro Toyotu velkou konkurenční výhodou. Na druhou stranu vyvstávají otázky, kolik různých způsobů dobíjení nakonec budou odlišné elektromobily používat. Nadšení ze snadného používání jednotlivých technologií by totiž mohla vystřídat frustrace ze vzájemné nekompatibility a tudíž praktické nemožnosti spolehlivě nabíjet vozy jinde než doma.





Nejčtenější

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Další z rubriky

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.