Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Závod od zásuvky k zásuvce. Nadšenci s elektroauty objeli Švýcarsko

aktualizováno 
Více než stovka elektromobilů překonala kopcovité Švýcarsko. Auta do zásuvky se vydala na 1 600 kilometrů dlouhou cestu okolo této alpské země.

Závod elektromobilů Wave 2017 se konal od 9. do 17. června | foto: Petr Buček, AutemBezpečně.cz

„Před rokem jsem na curyšském letišti spustil svůj start-up, v jeho rámci nabízíme k půjčení elektroauta Tesla S,“ říká Švýcar Remo Hahn a dodává: „Zájem je takový, že právě čekáme, až nám americký výrobce dodá dalších devět tesel.“ Ještě donedávna majitel řeznické firmy z Winterthuru se nebál do elektroaut investovat milion švýcarských franků. To je v přepočtu 25 milionů korun. O elektromobily je ve Švýcarsku stále větší zájem. Firmy tomuto podnikateli slibují, že si u něj objednají i sto výpůjček měsíčně.

Se svou dcerou Leou se Remo vydal po trase Grand Tour, která je určena všem, kteří si během dovolené chtějí prohlédnout krásy Švýcarska. Trasu tvoří okruh alpskou zemí a vede po jejích nejkrásnějších partiích.

Po stejných cestách se v rámci závodů Wave 2017 vydal konvoj 112 elektřinou poháněných vozidel. K dispozici měli celkem 300 dobíjecích stanic, u nichž mohli naplnit kapacitu svých akumulátorů. Na akci se sešli zástupci 10 zemí.

Závod elektromobilů Wave 2017
Závod elektromobilů Wave 2017

Wave pořádá od roku 2011 Louis Palmer, Švýcar s maďarskými kořeny. Když byl batoletem, rodiče s ním emigrovali na Západ. V roce 2007 se vydal na cestu kolem světa vozítkem se solárním pohonem. Jeho Solartaxi, jak auto s vozíkem pokrytým solárními panely pojmenoval, tehdy projelo i Českem.

Novinky, tesly i popeláři na baterky

Letos se na startu už každoročního „závodu“ elektrovozidel Wave sešlo 112 posádek. To je téměř dvojnásobek ve srovnání s loňskem. „Asi je to částečně tím, že jsme vybrali krásnou trasu Grand Tour Švýcarskem. Ale zároveň máme v konvoji stále více sériových aut, než bývalo zvykem. Dříve se účastnila spíše vozidla přestavěná nadšenci, dnes pochází 90 procent aut z klasických automobilek,“ uvádí Louis Palmer. Na startu v Curychu se ovšem předvedl i elektrický popelářský vůz.

V průměru 200 kilometrů dlouhé denní přejezdy se vydali překonávat nejen milovníci nové automobilové technologie, ale také ti, pro které se stává elektromobilita dobrým byznysem. Na startu v Curychu se objevily nové sériové modely Volkswagen Golf, Renault Zoe, Opel Ampera-e, Hyundai Ioniq, ale největším tahákem byla auta se znakem Tesly. Především model X se zadními dveřmi výklopnými směrem nahoru. „Teslu X mám jen několik týdnů, předtím jsem rok používal model S. Jsou to úžasná auta, loni jsem s Teslou S najel okolo 40 tisíc kilometrů,“ popisuje další účastník týdenního závodu Wave 2017 Uwe Zanzinger z jihoněmeckého městečka Rot am See-Brettheim. Jeho firma ročně pokryje fotovoltaickými panely okolo 80 domů. Lidí se zaměřením na obnovitelné zdroje energie bylo na trase okolo Švýcarska více.

Závod elektromobilů Wave 2017

Pro pořádek je dobré uvést, že spíše než o závody se jedná o spanilou jízdu elektromobilů alpskou zemí. Časy se posádkám neměří, soutěží se ve znalostních kvízech zaměřených na Švýcarsko, na programu Wave jsou i dovednostní soutěže v přesnosti ovládání auta.

Legendy historie přestavěné na elektropohon

Kromě sériových modelů, které tvoří na rozdíl od předešlých ročníků většinu startovního pole, se na 1 600 kilometrů dlouhou trasu vydaly různé speciály a také tříkolky, motorky a elektrokola. Nechyběly ani spíše historické vozy, které jejich majitelé přestavěli na elektrický pohon anebo s nimi před desítkami let experimentovaly přímo automobilky. Jsou mezi nimi Citroën 2CV nebo Volkswagen Transporter druhé a třetí generace.

„Já jsem bohužel své auto nestihl dokončit tak, abych se s ním mohl postavit na start závodu. Naštěstí jsem se domluvil s Louisem Palmerem a dělám účastníkům technickou podporu,“ říká Jürgen Riegel, doktorand z mnichovské univerzity, kde se věnuje softwaru pro studium genetické epidemiologie. Ve volném čase ve své garáži staví lehké elektrické sportovní auto. Mezi jednotlivými etapami převáží díly pro stavbu ozvučení a pódia.

Obrovskou pozornost budí Tesla X, luxusní elektroauto za cenu blížící se třem milionům korun utáhne až třítunový přívěs. Tesla X samotná váží 2,5 tuny. Díky vysoké hmotnosti však auto získává při brzdění velkou porci energie zpět do baterií.

A to se hodí. Při přejezdu švýcarských průsmyků všichni sledovali na obrazovkách uvnitř svých elektroaut, jak nejdříve při jízdě nahoru kapacita baterií padá dolů. Při následných dlouhých sjezdech, kdy se skoro nebrzdí, protože auto zpomaluje po sejmutí nohy z pedálu plynu samo a rekuperuje energii, kapacita baterií opět rostla. „Vyjeli jsme nahoru průsmykem San Bernardino, poté jsme sjeli dolů a máme stejně elektřiny jako na začátku dnešní trasy,“ sdělovaly si s menším či větším překvapením posádky.

Neustálý údiv vzbuzoval mohutný záběr elektromotoru po sešlápnutím plynu. Kdo to nevyzkoušel, neuvěří.

Závod elektromobilů Wave 2017

Pozor na ticho

Během závodu Wave se vše točí okolo výměny zkušeností s používáním elektroaut. Provázelo ho také neobvyklé ticho, protože elektrický pohon je téměř neslyšitelný. Při chůzi po parkovišti zúčastěných aut si bylo třeba dávat neustále pozor. „Do rychlosti 30 km/h téměř nejsme slyšet. Musíme dávat pozor na chodce. Ve vyšších rychlostech už se ozývají pneumatiky a aerodynamický hluk,“ říká Uwe Zanzinger své zkušenosti s vozy Tesla.

Fotogalerie

Konvoj více než stovky aut se na cestě Švýcarskem zastavoval na náměstích, kam si lidé přicházeli auta prohlédnout. Mnohé zajímalo, jak se s nimi jezdí a kolik kilometrů zvládnou na jedno nabití. Nové sériové modely od Volkswagenu a Opelu už ujedou 300 či 400 kilometrů a stojí okolo milionu korun. Renault Zoe je za půlku, ale majitelé musí počítat s pravidelnou platbou za pronájem baterií. Cena elektroaut klesá, dojezd na jedno nabití roste.

„Když chodím s lidmi z automobilek na kafe a ti mi vyprávějí, co právě ve svých zkušebnách testují, jsem si jist, že se máme na co těšit. Za pět let budou elektroauta ještě dostupnější a ujedou na jedno nabití ještě více kilometrů než nyní,“ rozplývá se organizátor soutěže a velký propagátor elektromobility Louis Palmer.

Autoři:




Nejčtenější

Škoda Favorit
Škoda Favorit: nejlevnější ojetina na trhu i sběratelský kousek

Škodu Favorit si pořizují nenároční motoristé, kteří ocení možnost na autě sem tam něco vlastními silami opravit, nebo sběratelé. Ti ve škodovce, která letos...  celý článek

Seat Leon
Lepší výhled z SUV je pověra, potvrdil test

Často vyzdvihovanou předností SUV má být dobrý výhled ven. Pravda, ze sedačky, která je výš než u ostatních aut, vidíte provoz jinak, někdo má dojem většího...  celý článek

Škoda Auto zahájila sériovou výrobu nového kompaktního SUV Karoq v závodě...
Škoda by mohla přesunout výrobu Superbu do Německa

Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto chce podle odborářů přesunout výrobu následníka modelu Superb do Německa. Důvodem má být velká poptávka po vozech...  celý článek

Opel Insignia Sports Tourer
První test v Česku: kombíková Insignia nabízí hodně muziky za dobré peníze

Není nejprostornější ani nejluxusnější, ale Opel Insignia Sports Tourer nabízí spoustu praktických vlastností za cenu, kterou zájemci o velké rodinné kombi...  celý článek

Wey
Autofotka týdne: Číňané jsou největší překvapení autosalonu ve Frankfurtu

Čínské automobilky udělaly na letošním frankfurtském autosalonu dobrý dojem. Zda je to pro zavedené automobilky špatná zpráva se teprve ukáže. Do Evropy se...  celý článek

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Řidiči od ledna zaplatí „pokutu“ za každý den bez povinného ručení

Na nepojištěné řidiče se od ledna znovu chystá bič. Česká kancelář pojistitelů od nich bude vymáhat příspěvek za každý den bez povinného ručení. Poslanci toto...  celý článek

Seat Leon
Lepší výhled z SUV je pověra, potvrdil test

Často vyzdvihovanou předností SUV má být dobrý výhled ven. Pravda, ze sedačky, která je výš než u ostatních aut, vidíte provoz jinak, někdo má dojem většího...  celý článek

Renault Symbioz
OBRAZEM: Symbioz je auto, které s vámi bude bydlet

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Na předpovídání budoucnosti mají automobilky celá oddělení a u Renaultu to vidí takto: auto se stane součástí našeho domova, řídit se bude umět samo a bude...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.