Závod od zásuvky k zásuvce. Nadšenci s elektroauty objeli Švýcarsko

aktualizováno 
Více než stovka elektromobilů překonala kopcovité Švýcarsko. Auta do zásuvky se vydala na 1 600 kilometrů dlouhou cestu okolo této alpské země.

Závod elektromobilů Wave 2017 se konal od 9. do 17. června | foto: Petr Buček, AutemBezpečně.cz

„Před rokem jsem na curyšském letišti spustil svůj start-up, v jeho rámci nabízíme k půjčení elektroauta Tesla S,“ říká Švýcar Remo Hahn a dodává: „Zájem je takový, že právě čekáme, až nám americký výrobce dodá dalších devět tesel.“ Ještě donedávna majitel řeznické firmy z Winterthuru se nebál do elektroaut investovat milion švýcarských franků. To je v přepočtu 25 milionů korun. O elektromobily je ve Švýcarsku stále větší zájem. Firmy tomuto podnikateli slibují, že si u něj objednají i sto výpůjček měsíčně.

Se svou dcerou Leou se Remo vydal po trase Grand Tour, která je určena všem, kteří si během dovolené chtějí prohlédnout krásy Švýcarska. Trasu tvoří okruh alpskou zemí a vede po jejích nejkrásnějších partiích.

Po stejných cestách se v rámci závodů Wave 2017 vydal konvoj 112 elektřinou poháněných vozidel. K dispozici měli celkem 300 dobíjecích stanic, u nichž mohli naplnit kapacitu svých akumulátorů. Na akci se sešli zástupci 10 zemí.

Závod elektromobilů Wave 2017
Závod elektromobilů Wave 2017

Wave pořádá od roku 2011 Louis Palmer, Švýcar s maďarskými kořeny. Když byl batoletem, rodiče s ním emigrovali na Západ. V roce 2007 se vydal na cestu kolem světa vozítkem se solárním pohonem. Jeho Solartaxi, jak auto s vozíkem pokrytým solárními panely pojmenoval, tehdy projelo i Českem.

Novinky, tesly i popeláři na baterky

Letos se na startu už každoročního „závodu“ elektrovozidel Wave sešlo 112 posádek. To je téměř dvojnásobek ve srovnání s loňskem. „Asi je to částečně tím, že jsme vybrali krásnou trasu Grand Tour Švýcarskem. Ale zároveň máme v konvoji stále více sériových aut, než bývalo zvykem. Dříve se účastnila spíše vozidla přestavěná nadšenci, dnes pochází 90 procent aut z klasických automobilek,“ uvádí Louis Palmer. Na startu v Curychu se ovšem předvedl i elektrický popelářský vůz.

V průměru 200 kilometrů dlouhé denní přejezdy se vydali překonávat nejen milovníci nové automobilové technologie, ale také ti, pro které se stává elektromobilita dobrým byznysem. Na startu v Curychu se objevily nové sériové modely Volkswagen Golf, Renault Zoe, Opel Ampera-e, Hyundai Ioniq, ale největším tahákem byla auta se znakem Tesly. Především model X se zadními dveřmi výklopnými směrem nahoru. „Teslu X mám jen několik týdnů, předtím jsem rok používal model S. Jsou to úžasná auta, loni jsem s Teslou S najel okolo 40 tisíc kilometrů,“ popisuje další účastník týdenního závodu Wave 2017 Uwe Zanzinger z jihoněmeckého městečka Rot am See-Brettheim. Jeho firma ročně pokryje fotovoltaickými panely okolo 80 domů. Lidí se zaměřením na obnovitelné zdroje energie bylo na trase okolo Švýcarska více.

Závod elektromobilů Wave 2017

Pro pořádek je dobré uvést, že spíše než o závody se jedná o spanilou jízdu elektromobilů alpskou zemí. Časy se posádkám neměří, soutěží se ve znalostních kvízech zaměřených na Švýcarsko, na programu Wave jsou i dovednostní soutěže v přesnosti ovládání auta.

Legendy historie přestavěné na elektropohon

Kromě sériových modelů, které tvoří na rozdíl od předešlých ročníků většinu startovního pole, se na 1 600 kilometrů dlouhou trasu vydaly různé speciály a také tříkolky, motorky a elektrokola. Nechyběly ani spíše historické vozy, které jejich majitelé přestavěli na elektrický pohon anebo s nimi před desítkami let experimentovaly přímo automobilky. Jsou mezi nimi Citroën 2CV nebo Volkswagen Transporter druhé a třetí generace.

„Já jsem bohužel své auto nestihl dokončit tak, abych se s ním mohl postavit na start závodu. Naštěstí jsem se domluvil s Louisem Palmerem a dělám účastníkům technickou podporu,“ říká Jürgen Riegel, doktorand z mnichovské univerzity, kde se věnuje softwaru pro studium genetické epidemiologie. Ve volném čase ve své garáži staví lehké elektrické sportovní auto. Mezi jednotlivými etapami převáží díly pro stavbu ozvučení a pódia.

Obrovskou pozornost budí Tesla X, luxusní elektroauto za cenu blížící se třem milionům korun utáhne až třítunový přívěs. Tesla X samotná váží 2,5 tuny. Díky vysoké hmotnosti však auto získává při brzdění velkou porci energie zpět do baterií.

A to se hodí. Při přejezdu švýcarských průsmyků všichni sledovali na obrazovkách uvnitř svých elektroaut, jak nejdříve při jízdě nahoru kapacita baterií padá dolů. Při následných dlouhých sjezdech, kdy se skoro nebrzdí, protože auto zpomaluje po sejmutí nohy z pedálu plynu samo a rekuperuje energii, kapacita baterií opět rostla. „Vyjeli jsme nahoru průsmykem San Bernardino, poté jsme sjeli dolů a máme stejně elektřiny jako na začátku dnešní trasy,“ sdělovaly si s menším či větším překvapením posádky.

Neustálý údiv vzbuzoval mohutný záběr elektromotoru po sešlápnutím plynu. Kdo to nevyzkoušel, neuvěří.

Závod elektromobilů Wave 2017

Pozor na ticho

Během závodu Wave se vše točí okolo výměny zkušeností s používáním elektroaut. Provázelo ho také neobvyklé ticho, protože elektrický pohon je téměř neslyšitelný. Při chůzi po parkovišti zúčastěných aut si bylo třeba dávat neustále pozor. „Do rychlosti 30 km/h téměř nejsme slyšet. Musíme dávat pozor na chodce. Ve vyšších rychlostech už se ozývají pneumatiky a aerodynamický hluk,“ říká Uwe Zanzinger své zkušenosti s vozy Tesla.

Fotogalerie

Konvoj více než stovky aut se na cestě Švýcarskem zastavoval na náměstích, kam si lidé přicházeli auta prohlédnout. Mnohé zajímalo, jak se s nimi jezdí a kolik kilometrů zvládnou na jedno nabití. Nové sériové modely od Volkswagenu a Opelu už ujedou 300 či 400 kilometrů a stojí okolo milionu korun. Renault Zoe je za půlku, ale majitelé musí počítat s pravidelnou platbou za pronájem baterií. Cena elektroaut klesá, dojezd na jedno nabití roste.

„Když chodím s lidmi z automobilek na kafe a ti mi vyprávějí, co právě ve svých zkušebnách testují, jsem si jist, že se máme na co těšit. Za pět let budou elektroauta ještě dostupnější a ujedou na jedno nabití ještě více kilometrů než nyní,“ rozplývá se organizátor soutěže a velký propagátor elektromobility Louis Palmer.

Autoři:

Nejčtenější

Kopecký: Čeští řidiči jsou šílení. A začíná to v autoškolách

Automobilový závodník Jan Kopecký na tiskové konferenci továrního týmu Škoda...

Tovární jezdec Škody Motorsport Jan Kopecký je nejlepší český automobilový jezdec současnosti. Míní, že čeští řidiči...

Elektroauta také lžou o spotřebě. Test odhalil obrovské rozdíly

Nová generace elektromobilu Nissan Leaf

Německý ADAC podrobil 11 nejrozšířenějších elektromobilů standardnímu testu spotřeby. A ukázalo se, že jestli bylo pro...

Test kamer do auta: opravdu dobrá není žádná

Test kamer do auta

Německý automotoklub ADAC a časopis pro počítačovou techniku c’t testovaly devět palubních kamer. Výsledek: sedm z...

Se sluchátky na uších a mobilem v ruce ohrožují sebe i dopravu

Sluchátka

Pouliční jev dnešní doby: nesledují provoz, bezduše přecházejí ulici nebo koleje bez toho, aniž by se rozhlédli....

Kodiaq RS poprvé naživo v Česku. Je to nejdražší škodovka

Návštěvníci si prohlížejí automobil Škoda Kodiaq RS na výstavišti v Lysé nad...

V Lysé nad Labem právě začal třídenní autosalon Kola 2018. Při slavnostním zahájení festivalu byl veřejnosti poprvé v...

Další z rubriky

Ford hledá partnery pro cestu z mizérie. Jedná s Volkswagenem

Dav návštěvníků a novinářů na autosalonu Auto China v Pekingu během show...

Americký Ford a německý koncern VW s tím mají zkušenosti. Sdílení techniky, platformy a motorů si vyzkoušely desítky...

Crashtest aut, která dělí 20 let, ukázal, jak se posunula bezpečnost

Crashtest aut, které dělí dvacet let - Ford Fiesta z roku 1998 proti vozu z...

Simulovaná srážka dvou Fordů Fiesta, které dělí 20 let, ukázala, jak dramatický pokrok v bezpečnosti auta za tu dobu...

VW plánuje zvýšit výrobu elektromobilů v Německu

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Německý automobilový koncern Volkswagen možná rozšíří výrobu automobilů na elektrický pohon v Německu, aby vytížil své...

Najdete na iDNES.cz