Závod veteránů Mille Miglia 2011

Závod veteránů Mille Miglia 2011 | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Autogalerie týdne: Vzácní dědečci za miliony závodí jak zamlada

  • 0
Automobiloví srdcaři mají v půlce května v diáři už tradičně plno. Vidět a zažít závod Mille Miglia je prostě povinnost. Na start veleslavného tisícimílového závodu kolem Itálie se v Brescii každý rok postaví automobilové klenoty, které jindy nespatříte. A navíc v takové ráži.

Každý týden pro vás vybíráme zajímavou autofotku od našich čtenářů nebo z galerií s automobilovou tématikou mezi fotoalby na Rajče.net.

Mille Miglia je nabitá emocemi, rychlostí, láskou k tradici a slávě italského automobilového průmyslu. Autodědečci závodí napříč Itálií na plný plyn. Žádné šetření drahých a vzácných strojů, celých tisíc mil se jede pěkně zostra.

Závod veteránů Mille Miglia 2011

Tisíc mil po severní Itálii

Mille Miglia (Tisíc mil) se jako vytrvalostní silniční závod konala 24× od roku 1927 do 1957.

Trasa měla tvar osmičky, jejích 1 500 km, tedy tisíc římských mil, vedlo z Brescie do Říma a zpět. První závod se se konal 26.-27. března 1927 a startovalo kolem 75 vozů - a pouze Italové. Vítěz dojel s časem kratším než 21 hodin a 5 minut (průměrná rychlost 77,238 km/h).

Traťový rekord drží Stirling Moss a navigátor Denis Jenkinson, kteří ujeli v roce 1955 tisíc mil s Mercedesem 300 SLR za 10 hodin 7 minut a 48 sekund průměrnou rychlostí 157,650 km/h. 

Po smrtelné nehodě v roce 1957, při které přišli o život dva jezdci a jedenáct diváků, byl závod zakázán.

Veteránská Mille Miglia se jezdí od roku 1977.

Zdroj: wikipedia.cz

Letošní ročník se jel 11. až 14. května a nesl podtitul "per seguire la Freccia rossa", což volně přeloženo znamená "po stopách červené šipky". Ta červená šipka s nápisem 1 000 miglia je totiž v Itálii v průběhu tohoto neoficiálního "státního svátku" všech automobilových nadšenců doslova všude a je jasným symbolem, podle kterého se orientuje celé závodní pole.

Slavné osobnosti

Jako každoročně i letos přilákal závod mnoho slavných osobností. Ať už ze světa automobilového průmyslu nebo i šoubyznysu. Důkazem budiž třeba přítomnost Rowana Atkinsona alias Mr. Beana. Ten pro tentokrát vyměnil tradiční mini za něco ostřejšího. Společně s Ianem Robertsonem, bývalým šéfem značky Rolls-Royce a dnes představitelem BMW tvořil posádku úchvatného BMW 328 MM Roadster roku 1939, který připravil Team BMW Classic. Ten ostatně letos nasadil do závodu 12 veteránů

Závod veteránů Mille Miglia 2011

Podobně na tom byl Team Mercedes-Benz Classic, který přivezl deset vozů 300 SL (W 198) včetně skvělého 300 SLR z roku 1955, do jehož kokpitu se posadil "létající Fin" Mika Häkkinen, spolu s Juanem Manuelem Fangiem II. Ano, správně, jde o potomka slavného závodníka, který dominoval závodním okruhům formule 1 v 50. letech minulého století. Právě s Mercedesem 300 SLR skončil v roce 1955 druhý a mnohými byl považován za nejlepšího závodníka všech dob.

Freccia Rossa

Brescia už od začátku května žila přípravami na velký závod. Výlohy zdobí nejen červená šipka "freccia rossa", ale také dobové fotky, modely aut a všude vládne zvláštní napětí. Lidé procházejí mezi naleštěnými závoďáky z let 1927 až 1957 a obdivují nejen jejich nádherné tvary, ale také technickou vyspělost.

Závod veteránů Mille Miglia 2011
Závod veteránů Mille Miglia 2011

Najdete zde všechno od malinkatých závoďáků Ermini přes aston martiny po ohromné blower bentleye a mercedesy. Tradičně nejvíce pozornosti přitahují mezi místními vozy ferrari. Nejen proto, jak vypadají, ale zejména kvůli tomu, jak se projevují. Jejich motory dnes působí jako umělecká díla, dravost a vášeň jsou znát při každém prošlápnutí plynového pedálu. Natěšení závodníci tou ocelovou hudbou rádi rozeznívají uličky měst.

Výlet z Čech

Pokud nejste vyloženě nadšenci a nechcete strávit tři náročné dny na cestě společně se závodními auty, je právě Brescia v den závodu místem, kam se určitě zajeďte podívat. Z Prahy je vzdálena zhruba 800 km, což znamená necelých deset hodin cesty. Navíc zde uvidíte všechny vozy ještě naleštěné a v perfektní kondici. Řada z nich se totiž v následujících dnech nevyhne drobným ťukancům a šrámům. I s tím musí posádky při veleslavném závodě počítat, jede se přece v běžném provozu a navíc překvapivě vysokým tempem.

Závod veteránů Mille Miglia 2011

Mille Miglia 2011

Organizátoři letos připravili celkem 98 náročných časových zkoušek pravidelnosti hodnocených na setiny vteřiny, z nichž 34 bylo tajných. Obtížnost vyjadřují i těsné časy určené na přesun mezi jednotlivými zkouškami, což také přispívá k celkově vysoké rychlosti závodu.

BMW s posádkou Cané - Galliani svůj loňský triumf neobhájilo, Mille Miglii 2011 vyhrála italská dvojice G. Mozzi a S. Biacca se startovním číslem 49 ve voze Aston Martin Le Mans z roku 1933. Na druhém místě skončili Carlo a Bruno Ferrari s vozem Bugatti Type 37, bronz vybojovali D. Claramunt a C. Scalise z Argentiny s Alfou Romeo 6C 1500 GS.

Ačkoliv třeba závodní Alfa Romeo 8C 2300 MM má téměř nevyčíslitelnou hodnotu, její majitel ji stejně do drsného a rychlého italského provozu vezme. Jde totiž o prestiž: být jen vybrán z více než 1 400 posádek, které se do závodu pravidelně hlásí, je úspěch. Na start se nakonec postavilo 384 autodědečků, z nichž žádný nesměl mít rok narození po letopočtu 1957.

Nejen historické vozy

Pokud pojedete se závodní kolonou napříč Itálií, budete si připadat jako v nejúžasnějším automobilovém snu. Překvapí vás nejen upřímná radost fandících Italů, kterých jsou na historických náměstích a podél silnic desetitisíce, ale také rychlost.

Staré závodní vozy se totiž nevlečou krajinou dvacítkou, ale doslova se řítí zatáčkami v rychlostech přesahujících limity stanovené zákony. Oči v některých momentech sotva stíhají sledovat všechno. Na jedné straně tu máte téměř 400 starých závodních strojů, jejichž zvuky vás nechají bez dechu, ale k tomu si připočtěte stovky dalších sportovních aut z dob dávno minulých i ze současnosti, které je doprovázejí.

Závod veteránů Mille Miglia 2011

Potkáte tu i přehlídku moderních supersportů. Letos na trati dominovaly zejména mercedesy s početnou skupinou modelů SLS a SLR včetně impozantního SLR Stirling Moss, který byl vyroben jen v limitované edici 75 kusů. Na trati byly ale k vidění také Alfy 8C Competizione nebo nový koncept 4C, který vypadá naživo ještě víc sexy, než na fotkách. 

Největší respekt samozřejmě získávají staré závodní stroje legendárních jmen. Letos zářily například Jaguary C a D-type s řadovými šestiválcovými motory, které sváděly líté souboje s Mercedesy SL.

Závod veteránů Mille Miglia 2011

V cíli

Po třech dnech za volantem a necelých 1 600 ujetých kilometrech přijíždí závodní kolona konečně zpátky do Brescie. Na Via Venezia vítá unavené závodníky v zaprášených strojích davy nadšených diváků, osvětlená rampa a šampaňské. Na Mille Miglii vyhrává svým způsobem každý, kdo dovede svůj stroj do cíle.

Hledejte fotky

Zapojte se i vy a posílejte své tipy na fotky s automobilovou tématikou v albech na Rajče.net. Pište na adresu auto@idnes.cz, jako předmět uveďte heslo "fotka týdne".