Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Závodit lze i bezpečně

  19:41aktualizováno  19:41
Automobilové orientační soutěže (AOS) mají v Čechách dlouholetou tradici. Jezdí se už od roku 1965, avšak v době jejich vzniku se jim říkalo Branně orientační automobilové soutěže. Je škoda, že dnes mnoho lidí ani netuší, že něco takové existuje, protože zúčastnit se může téměř každý řidič.
Automobilové orientační soutěže

Automobilové orientační soutěže | foto: Shell

Náplní AOS je jízda podle itineráře za dodržování pravidel silničního provozu, doplněná prací s mapou a orientací posádky v terénu. Řidiči si po cestě navíc zvyšují obratnost při různých jízdách zručnosti, například při slalomu nebo couvání do garáže.

Soutěž probíhá po veřejných komunikacích za běžného provozu. Na správný průjezd tratě dohlíží průjezdní kontroly (PK), tajné kontroly (TK) a časové kontroly (ČK).

Posádkám jsou udělovány trestné body za nedodržení časového harmonogramu, za chyby v jízdách zručnosti nebo za porušení pravidel silničního provozu. Automobilové orientační soutěže tak zábavnou formou přispívají k výchově řidičů, kteří si navíc procvičí například parkování ve stísněných prostorech – tedy ideální trénink pro parkování v ulicích města.

Společnost Shell, která je partnerem orientačních soutěží, pořídila pořadatelům radar pro kontrolu rychlosti soutěžících posádek. "Ono to porušování předepsané rychlosti láká, když víte, že už nestihnete časovou kontrolu. Ale bezpečnost při soutěži je pro nás důležitá – nechceme být vnímáni jako piráti silnic", říká Zdeněk Jíše, jeden z hlavních organizátorů soutěže.

Zúčastnit se může každý řidič, který má spolujezdce a auto s platnou STK. Pak už se stačí jen seznámit s pravidly, nalepit na vůz soutěžní číslo a řídit se pokyny pořadatelů a rozhodčích.

Chcete-li si i vy ozkoušet své řidičské schopnosti, navštivte stránky www.aoscz.info, kde najdete celoroční kalendář všech akcí a další podrobnosti.

Autoři:




Nejčtenější

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Další z rubriky

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Mercedes Třída E 2,0 220d...
Mercedes Třída E 2,0 220d...

r.v. 2016, naj. 15 500 km, diesel
1 064 219 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.