Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Česko-slovenský supersport Praga R1 zvládne stovku za 3,7 sekundy

aktualizováno 
Superlehká stavba, dvoulitrový motor od Renault Sport a legendární česká značka Praga. To je závodní okruhový speciál Praga R1, který se zrodil ze spolupráce české značky a slovenské závodnické školy Race 4 Slovakia. Je možné, že vzniknou i silniční exempláře auta.

Praga R1 | foto: Praga Cars

Společnost Praga Cars je mladá firma, která se rozhodla nabízet cenově přijatelné závodní speciály. Stojí za ní pražská Praga s dávnou automobilovou tradicí a slovenská firma Race 4 Slovakia, která působí na okruhu Slovakia Ring. Půjčuje závodní auta, školí závodníky nebo vás jen po okruhu pořádně proveze. Navazuje na slovenskou vývojovou a konstrukční firmu K-1 Engineering.

Fotogalerie

Historie automobilky Praga sahá až do roku 1907. Předválečné osobní automobily patřily mezi velmi úspěšné, později se stal nejznámějším produktem nákladní vůz Praga V3S. Dnes značka vyrábí převodovky nebo motokáry.

Společný česko-slovenský projekt Praga R1 je závodní okruhový speciál kategorie LMP Free s uzavřenou dvojmístnou karoserií. Design je ryze účelový a s ohledem na použití nepřekvapí, že vypadá jako auto pro závody Le Mans. Jenže účel Pragy R1 je trošku jiný, než aby proháněla špičku na podobných závodech. Je to základní auto pro okruhové závody s relativně nízkou pořizovací cenou a snesitelnými provozními náklady.

Tomu odpovídá i pohonná jednotka. Nečekejme velkoobjemové šesti či osmiválce. Pragu R1 pohání dvoulitrový atmosférický motor F4R 832 od Renault Sport s výkonem 210 koní a točivým momentem 220 Nm. Na první pohled by se mohlo zdát, že autu se nebude dostávat dostatek výkonu . I takový Renault Megane RS je výkonnější a přes 210 koní se všeobecně dostane leckteré běžné osobní auto. Jenže leckteré běžné osobní auto neváží 572 kilogramů jako Praga R1.

Praga R1

Uvedená hmotnost je takzvaná suchá, tedy bez náplně a posádky. I tak je to ale velmi málo a měrný výkon na tunu je fantastických 356 koní! Základem karoserie je karbonový monokok s deformačními zónami, bezpečnostními výztuhami a v okruhovém provedení i s hasicím systémem. Autu nechybí mohutné zadní křídlo ani velmi nízký přední spoiler. Přestože základní provedení míří pouze na závodní tratě, slibuje automobilka, že na přání připraví i auto s homologací pro silniční provoz.

Praga R1 měří na délku 4,17 metru s rozvorem 2,62 metru. Je široká 1,8 metru a extrémně nízká, na výšku má těsně pod metr. Dvoumístný kokpit je samozřejmě dost stísněný, ale to u závodního auta nevadí. Podvozek auta je nastavitelný s tlumiči Koni. Čtyřpístkové brzdy pochází od firmy AP Racing. Poháněná je zadní náprava přes šestistupňovou sekvenční převodovku Hewland JFR6 a na přání může být auto vybaveno samosvorným diferenciálem.

Praga R1

Výrobce neudává maximální rychlost, ale zrychlení je impozantní, sprint na stovku zvládne auto za 3,7 sekundy. Jako startovní závodní speciál na okruhy má Praga R1 nastavenou vcelku přijatelnou cenu. V základní konfiguraci stojí 2,5 milionu korun. Výroba "sériových" kusů začne příští rok na Slovensku. Nový model není prvním závodním speciálem značky, už před rokem firma vyvinula model Praga R4S.

Autor:




Nejčtenější

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Další z rubriky

Honda Urban EV Concept
OBRAZEM: Elektrický sen doktora Blažeje, to je nádherná hondička

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Doktor Arnošt Blažej jezdil civikem první generace do nemocnice na kraji města a snilo o něm celé Československo (o autě pánové, o fešákovi Arnoštovi dámy)....  celý článek

Autosalon Frankfurt 2017
Subaru Impreza se vrací do Evropy, opět jako hatchback

Nová platforma, nové motory, důkladně zmodernizovaný design, ale samozřejmě také pohon všech kol. K tomu sériově dodávaná převodovka CVT. To je nová Impreza,...  celý článek

Volvo XC40
XC40: nejmenší volvo přináší novou platformu, přidá i nové tříválce

XC40 je nejmenší SUV švédské značky a zároveň první zástupce nové generace kompaktních modelů Volvo. Vyrábět se bude v Belgii a dostane několik novinek, které...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.