Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autofotka týdne: Závodní volant Porsche

aktualizováno 
Porsche 919 Hybrid jezdí vytrvalostní závody včetně legendárních 24 hodin Le Mans. Pro letošní sezonu dostalo volant, který fascinuje i ty, kteří se o závody nezajímají.

Na závodním volantu Porsche najdete celkem třicet různých knoflíků a páček. | foto: Porsche

Ruce pilotů závodních vozů toho musí zvládnout více než nohy, a to často v rychlostech až 340 km/h. Ovládají vlastně složitý počítač. V případě Porsche 919 Hybrid jim k tomu slouží 24 tlačítek a přepínačů na čelní straně volantu a dalších šest páček na té zadní. Tam pilotovy prsty operují nejčastěji: ovládají řazení. Pravým jdou nahoru, levým podřazují.

Další často používaná tlačítka jsou umístěna podél vnějšího okraje horní části volantu, takže na ně piloti snadno dosáhnou palcem. V permanenci je zejména modré tlačítko. Ovládá světelnou houkačku, kterou rychlé vozy používají pro upozornění pomalejších soupeřů na trati před předjetím.

Piloti ovšem milují hlavně červené tlačítko na levé rukojeti. Ovládá tzv. „boost“ neboli dávku dodatečné elektrické energie z akumulátoru, která pomáhá k okamžité akceleraci. Jezdci mohou použít energii k předjetí, ale musí s ní hospodařit chytře, protože objem energie na jedno kolo je přesně daný.

Rádio a lahev s pitím

Co ovládají další tlačítka? Zajímavá jsou například ta zelená. Knoflíkem vlevo se ovládá rádio (RAD) a tím vpravo (OK) pilot potvrzuje, že provedl změnu nastavení, kterou po něm žádali z boxů.

Jelikož systém dvousměrného přenosu dat je zakázán a inženýrům není dovoleno aktivně zasahovat do managementu pohonného ústrojí, pilotovi pouze posílají shromážděné informace a data.

Oranžová tlačítka na nižší úrovni ovládají lahev s pitím (vlevo) a režim jízdy setrvačností (vpravo), což je jízdní režim jízdy bez využití spalovacího motoru, při kterém se šetří palivo.

Zlatě zbarvené tlačítko PIT na levé straně aktivuje omezovač rychlosti při průjezdu boxy (60 km/h). Jeho protějšek na pravé straně s označením FCY plní funkci omezovače rychlosti v momentech, kdy je žlutou vlajkou signalizováno nebezpečí na trati a jezdci musí zpomalit na 80 km/h.

V nejnižší části volantu je přímo uprostřed černé tlačítko k vypínání a zapínání spalovacího motoru (Start/Kill). Další dva ovladače v centrální části volantu mají také své jasné funkce – ten vlevo definuje množství energie při využití „boostu“ (B – zlatý) a tím vpravo pilot volí strategii účinnosti spalovacího motoru (S – modrý).

Uprostřed volantu je velký displej, zobrazující řadu informací: aktuální rychlost, zařazený rychlostní stupeň nebo stav nabití akumulátoru, který určuje, kolik elektrické energie lze použít pro pohon přední nápravy elektromotorem. Benzinový dvoulitrový čtyřválec pak pohání zadní kola. Zobrazené informace se vybírají otočným ovladačem vlevo (DISP).





Nejčtenější

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Nissan Dayz Roox
Japonská aféra: výrobce hliníku lhal o kvalitě, automobilky mají poplach

Druhý největší výrobce oceli v Japonsku Kobe Steel se přiznal, že falšoval údaje o kvalitě některých produktů dodaných zhruba 200 společnostem. Mezi nejvíce...  celý článek

Řidič, volant, řízení
Jezdíte v autě, nebo latríně? Ukliďte si i klimatizaci

Čas prosezený v autě už pomalu konkuruje tomu strávenému v obývacím pokoji na gauči. Za volantem tráví většina řidičů takovou dobu, že na čtyřech kolech jedí,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.