Závodní legenda Ángel Nieto je v kómatu, srazilo ho auto

  15:09aktualizováno  3. srpna 12:37
Třináctinásobný mistr světa v závodech silničních motocyklů Ángel Nieto je po nehodě na čtyřkolce v umělém spánku v nemocnici. Sedmdesátiletý legendární jezdec na domovské Ibize utrpěl těžké zranění hlavy poté, co do něj zezadu narazil automobil a on vylétl ze svého stroje.

Ángel Nieto závodil v Brně naposledy v roce 1971, kdy vyhrál třídu do 125 ccm. | foto: AMK Masarykův okruh

Pokud parafrázujeme jedno staré přísloví, dá se říci, že nehody a zranění nechodí po horách, ale po lidech. A mohou se stát i těm nejzkušenějším. Právě to se ve středu 26. července stalo třináctinásobnému mistru světa v silničních závodech motocyklů Španělu Angelu Nietovi.

Je to v krátké době po Nickym Haydenovi další smutná zpráva o špičkovém jezdci mistrovství světa silničních závodů motocyklů o jeho dopravní nehodě v běžném silničním provozu.

Angel Nieto

  • narozen: 25. 1. 1947
  • místo narození: Zamora, Španělsko
  • 13x mistr světa v silničních závodech motocyklů
  • mistr světa ve třídě 50: 6x
  • mistr světa ve třídě 125: 7x
  • 1. místo v závodě MS: 90x
  • 2. místo v závodě MS: 35x
  • 3. místo v závodě MS: 14x
  • celkem pódium v závodech MS: 139x
  • start z první pozice: 34x
  • nejrychlejší kolo v závodě MS: 81x

Sedmdesátiletý Angel Nieto, po Giacomu Agostinim a Valentinu Rossim historicky třetí nejúspěšnější jezdec motocyklového světového šampionátu, při projížďce na čtyřkolce po ostrově Ibiza zastavil na křižovatce na červenou a zezadu do něj narazil automobil.

Nieto vyletěl ze sedla a dopadl na hlavu. Byl převezen s vážným zraněním na polikliniku Nuestra Señora del Rosario, okamžitě operován a je udržován v umělém spánku. Lékaři se snaží zmírnit tlak na mozek a nezbývá než čekat, jak se s tímto zraněním vyrovná Nietův organizmus. Jeho stav je nadále velmi vážný, ale stabilizovaný. Podle španělského tisku, který se případu každodenně věnuje, se mu dostává významné podpory od mnoha fanoušků po sociálních sítích. Ve Španělsku patří motocyklový sport k nejsledovanějším disciplínám a svých sportovních hvězd si tam lidé velice váží.

Mistr nižších tříd

Zatímco Giacomo Agostini nebo Valentino Rossi se v Brně objevovali pravidelně, Angel Nieto tu moc úspěšný nebyl a snad i proto toho o něm zase tolik nevíme. Pojďme si tedy připomenout jeho úspěšnou sportovní kariéru, která je spojována hlavně s maloobjemovými třídami.

V mistrovství světa silničních motocyklů začínal v roce 1964 na motocyklu Derbi ve třídě do 50 cm³. Ve své první sezoně však odjel jen jediný závod na domácí půdě v Barceloně, skončil pátý a zajistil si premiérové dva body. To mu stačilo na celkovou desátou pozici. Také v dalších dvou letech se zúčastnil ve stejné třídě vždy jen jediného závodu, roce 1965 GP Německa a o rok později znovu GP Španělska. Pokaždé zopakoval umístění na páté příčce. Až v roce 1967 jsme ho mohli potkat na čtyřech startech a na nizozemské Tourist Trophy v Assenu poprvé vystoupal na slavnostní pódium po zisku stříbrné pozice.

Ángel Nieto  na závodech v Brně v roce 1969, kdy dojel třetí v 50 ccm.
Ángel Nieto  s číslem 2 na závodech v Brně v roce 1969, kdy dojel třetí v 50...

Ángel Nieto s číslem 2 na závodech v Brně v roce 1969, kdy dojel třetí v 50 ccm.

O rok později startoval v seriálu MS dvakrát a pokaždé z toho byly stupně vítězů. Ve Španělsku druhé místo, v Belgii třetí. A v roce 1969 vybojoval svůj první titul, v každém ze šesti startů toho roku skončil mezi třemi nejlepšími, na Sachsenringu a v Ulsteru dokonce zvítězil.

V Brně se objevil poprvé v roce 1969 v padesátkách.. Poté dorazil v roce 1971, kdy zvítězil ve Velké ceně Československa ve třídě 125 cm³, a to ještě na původním přírodním okruhu.

V roce 1972 v téže třídě zajel nejrychlejší kolo, pro poruchu motocyklu Derbi závod nedokončil. Pro defekt odpadl i v letech 1973 (nejrychlejší v tréninku) a 1974. „Tehdy jsem mu v parkovišti před britskými novináři říkal, že v Brně ho vždy opustí štěstí, beze slova pouze bezmocně rozhodil obě ruce a naštvaný zmizel v kamionu,“ popisuje František Schulmann, bývalý předseda České motocyklové federace. V roce 1980 získal pole position na stroji Minarelli, do cíle však nedojel.

Velkou cenu na novém autodromu (byl otevřen přesně před třiceti roky) potom navštěvoval pravidelně jako manažer španělských talentů nebo komentátor španělské televize. „V roce 1997 Nieto komentoval pro španělskou televizi přímý přenos z Mostu, kde se tehdy jezdilo mistrovství Evropy, tam jsem s ním mluvil naposledy,“ dodává Schulmann.

Fotogalerie

Třináct světových titulů

Celkově si Angel Nieto mezi lety 1969 až 1984 připsal třináct světových titulů ve třídách do 50 a 125 cm³. Zvítězil v devadesáti velkých cenách a 139krát se mohl radovat z medailové pozice. Svou aktivní světovou jezdeckou kariéru ukončil těsně před čtyřicítkou, v roce 1986. Během této doby sedlal motocykly pěti značek: Derbi, Bultaco, Garelli, Minarelli a Kreidler ve třídách 50, 80, 125 a 250 cm³. Na španělském mistrovství vybojoval tituly ve všech vypisovaných třídách. V roce 2011 vstoupil do síně slávy mezinárodní federace FIM jako jedna z oficiálních legend motocyklového sportu.

Angel Nieto vychoval tři syny, jednačtyřicetiletý Angel junior a sedmatřicetiletý Pablo se také věnovali motocyklům, třetí syn Hugo vyměnil závodní motocykly za tenis. Motocyklům se zato věnoval Nietův synovec Fonsi, který dokázal pětkrát zvítězit v závodě MS.

Autoři: ,

Nejčtenější

Pár základních pravidel a fint pro parkování v nákupních centrech

2016: Přeplněná parkoviště před OC Metropole Zličín, jedním z největších...

O parkování na obřích parkovištích u nákupních center se traduje spousta mýtů. Tím největším je, že pokud je od silnice...

ANALÝZA: Svět aut je pod dohledem Velkého bratra, nikdo se neschová

Ilustrační snímek

Auta byla ještě před pár lety symbolem svobody, do moderního vozu je ovšem o strach sednout. Na tapetě je teď Čína,...

Moderní diesely jsou čistší než benzinová auta, ukazuje měření v provozu

Emisní laboratoř Škody Auto

Evropská asociace výrobců automobilů zveřejnila výsledky měření dieselových motorů v reálném provozu. Vyplývá z nich,...

Jozef Kabaň: Změny budou, hlavně musí posouvat BMW správným směrem

Šéfdesignér značky BMW Jozef Kabaň

Jozef Kabaň se v Česku proslavil především coby šéfdesignér domácí automobilky Škoda. Když před rokem přestoupil do...

Autofotka týdne: Elektrické monstrum atakuje americké modly

Rivian R1T

Zapamatujte si značku Rivian. Zatím není známá, ale když všechno dobře dopadne, mohla by to být druhá Tesla. Rivian...

Další z rubriky

Nové dvoukolové Formule 1 mají křídla a přes 215 koní

Novinka Ducati Panigale V4R

Vývoj materiálů, technologií a elektroniky stále posouvá hranice dnešních sportovních motocyklů. Za půl milionu si...

VIDEO: Sedmdesát let stará čezeta šlape jako hodinky

ČZ 125 A

Svezení na sedmdesátileté motorce vyžaduje fištrón a úctu: žádný kvalt, hezky s rozvahou. Kochací jízda zapomenutými...

Na Šestidenní sbírali Češi tituly s jawami, dnes mají zahraniční stroje

Byla ro nejnáročnější Šestidenní, kterou jsem jel, řekl v cíli Jaromír Romančík

Od roku 1913, do dnešních dnů se technika na Motocyklové šestidenní proměnila stejně výrazně, jak šel během posledního...

Najdete na iDNES.cz