Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Závodní legenda Ángel Nieto je v kómatu, srazilo ho auto

  15:09aktualizováno  3. srpna 12:37
Třináctinásobný mistr světa v závodech silničních motocyklů Ángel Nieto je po nehodě na čtyřkolce v umělém spánku v nemocnici. Sedmdesátiletý legendární jezdec na domovské Ibize utrpěl těžké zranění hlavy poté, co do něj zezadu narazil automobil a on vylétl ze svého stroje.

Ángel Nieto závodil v Brně naposledy v roce 1971, kdy vyhrál třídu do 125 ccm. | foto: AMK Masarykův okruh

Pokud parafrázujeme jedno staré přísloví, dá se říci, že nehody a zranění nechodí po horách, ale po lidech. A mohou se stát i těm nejzkušenějším. Právě to se ve středu 26. července stalo třináctinásobnému mistru světa v silničních závodech motocyklů Španělu Angelu Nietovi.

Je to v krátké době po Nickym Haydenovi další smutná zpráva o špičkovém jezdci mistrovství světa silničních závodů motocyklů o jeho dopravní nehodě v běžném silničním provozu.

Angel Nieto

  • narozen: 25. 1. 1947
  • místo narození: Zamora, Španělsko
  • 13x mistr světa v silničních závodech motocyklů
  • mistr světa ve třídě 50: 6x
  • mistr světa ve třídě 125: 7x
  • 1. místo v závodě MS: 90x
  • 2. místo v závodě MS: 35x
  • 3. místo v závodě MS: 14x
  • celkem pódium v závodech MS: 139x
  • start z první pozice: 34x
  • nejrychlejší kolo v závodě MS: 81x

Sedmdesátiletý Angel Nieto, po Giacomu Agostinim a Valentinu Rossim historicky třetí nejúspěšnější jezdec motocyklového světového šampionátu, při projížďce na čtyřkolce po ostrově Ibiza zastavil na křižovatce na červenou a zezadu do něj narazil automobil.

Nieto vyletěl ze sedla a dopadl na hlavu. Byl převezen s vážným zraněním na polikliniku Nuestra Señora del Rosario, okamžitě operován a je udržován v umělém spánku. Lékaři se snaží zmírnit tlak na mozek a nezbývá než čekat, jak se s tímto zraněním vyrovná Nietův organizmus. Jeho stav je nadále velmi vážný, ale stabilizovaný. Podle španělského tisku, který se případu každodenně věnuje, se mu dostává významné podpory od mnoha fanoušků po sociálních sítích. Ve Španělsku patří motocyklový sport k nejsledovanějším disciplínám a svých sportovních hvězd si tam lidé velice váží.

Mistr nižších tříd

Zatímco Giacomo Agostini nebo Valentino Rossi se v Brně objevovali pravidelně, Angel Nieto tu moc úspěšný nebyl a snad i proto toho o něm zase tolik nevíme. Pojďme si tedy připomenout jeho úspěšnou sportovní kariéru, která je spojována hlavně s maloobjemovými třídami.

V mistrovství světa silničních motocyklů začínal v roce 1964 na motocyklu Derbi ve třídě do 50 cm³. Ve své první sezoně však odjel jen jediný závod na domácí půdě v Barceloně, skončil pátý a zajistil si premiérové dva body. To mu stačilo na celkovou desátou pozici. Také v dalších dvou letech se zúčastnil ve stejné třídě vždy jen jediného závodu, roce 1965 GP Německa a o rok později znovu GP Španělska. Pokaždé zopakoval umístění na páté příčce. Až v roce 1967 jsme ho mohli potkat na čtyřech startech a na nizozemské Tourist Trophy v Assenu poprvé vystoupal na slavnostní pódium po zisku stříbrné pozice.

Ángel Nieto  na závodech v Brně v roce 1969, kdy dojel třetí v 50 ccm.
Ángel Nieto  s číslem 2 na závodech v Brně v roce 1969, kdy dojel třetí v 50...

Ángel Nieto s číslem 2 na závodech v Brně v roce 1969, kdy dojel třetí v 50 ccm.

O rok později startoval v seriálu MS dvakrát a pokaždé z toho byly stupně vítězů. Ve Španělsku druhé místo, v Belgii třetí. A v roce 1969 vybojoval svůj první titul, v každém ze šesti startů toho roku skončil mezi třemi nejlepšími, na Sachsenringu a v Ulsteru dokonce zvítězil.

V Brně se objevil poprvé v roce 1969 v padesátkách.. Poté dorazil v roce 1971, kdy zvítězil ve Velké ceně Československa ve třídě 125 cm³, a to ještě na původním přírodním okruhu.

V roce 1972 v téže třídě zajel nejrychlejší kolo, pro poruchu motocyklu Derbi závod nedokončil. Pro defekt odpadl i v letech 1973 (nejrychlejší v tréninku) a 1974. „Tehdy jsem mu v parkovišti před britskými novináři říkal, že v Brně ho vždy opustí štěstí, beze slova pouze bezmocně rozhodil obě ruce a naštvaný zmizel v kamionu,“ popisuje František Schulmann, bývalý předseda České motocyklové federace. V roce 1980 získal pole position na stroji Minarelli, do cíle však nedojel.

Velkou cenu na novém autodromu (byl otevřen přesně před třiceti roky) potom navštěvoval pravidelně jako manažer španělských talentů nebo komentátor španělské televize. „V roce 1997 Nieto komentoval pro španělskou televizi přímý přenos z Mostu, kde se tehdy jezdilo mistrovství Evropy, tam jsem s ním mluvil naposledy,“ dodává Schulmann.

Fotogalerie

Třináct světových titulů

Celkově si Angel Nieto mezi lety 1969 až 1984 připsal třináct světových titulů ve třídách do 50 a 125 cm³. Zvítězil v devadesáti velkých cenách a 139krát se mohl radovat z medailové pozice. Svou aktivní světovou jezdeckou kariéru ukončil těsně před čtyřicítkou, v roce 1986. Během této doby sedlal motocykly pěti značek: Derbi, Bultaco, Garelli, Minarelli a Kreidler ve třídách 50, 80, 125 a 250 cm³. Na španělském mistrovství vybojoval tituly ve všech vypisovaných třídách. V roce 2011 vstoupil do síně slávy mezinárodní federace FIM jako jedna z oficiálních legend motocyklového sportu.

Angel Nieto vychoval tři syny, jednačtyřicetiletý Angel junior a sedmatřicetiletý Pablo se také věnovali motocyklům, třetí syn Hugo vyměnil závodní motocykly za tenis. Motocyklům se zato věnoval Nietův synovec Fonsi, který dokázal pětkrát zvítězit v závodě MS.

Autoři:




Nejčtenější

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Další z rubriky

Prague Harley Days 2017
VIDEO: Harleyáři obsadili Prahu

Centrem Prahy dnes projela kolona motocyklů značky Harley-Davidson. Jejich majitelé se do metropole sjeli na akce Prague Harley Days, která se letos koná...  celý článek

Chýnovský kopec
Kotrmelce v bahně a pády z kopce, to byl extrémní závod v Chýnově

Motocykly a jezdci létají nekontrolovaně vzduchem a nebývá nouze o dramatické situace. Takový byl závod do strmého vrchu v jihočeském Chýnově. Letos se konal...  celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.