Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zažijte studenou válku! Ostnaté dráty i příslušník VB zdarma

  17:30aktualizováno  17:30
Začíná to propagandistickými plakáty, které drtí imperialistické vrahy. Vedle stojí uniformovaný policista se svým služebním autem Škoda Sedan a jen pár metrů od něj čeká limuzína ZIM 12 na obávaného ministra Čepičku.

Vojenské historické muzeum v Lešanech každý rok připravuje pro své návštěvníky něco nového.

Letos pro ně instalovalo skutečný pavilón hrůzy, který mapuje československu historii z let 1950-1962.

"Expozice stavíme tak, aby si návštěvník kromě pohledu na vojenskou techniku odnesl i dobovou atmosféru," říká ředitel muzea Aleš Knížek.

Nic netušící návštěvník se tak náhle ocitá uprostřed studené války, kde na "stráži socialismu" stojí originály plotů s ostnatými dráty včetně elektrických vodičů, aby jej po zdárném zdolání československé hranice přivítal Západ se svými reklamními poutači.

Vojenské historické muzeum Lešany
hledejte přibližně 25 kilometrů jižně od Prahy. Rozsahem expozic a vystavených exponátů patří k největším svého druhu v Evropě. Muzeum je přístupné od června do září. Do konce srpna je otevřeno od středy do neděle, v září pak jen o víkendech. Návštěvní hodiny jsou od 9,30 do 17 hodin. Vstup do lešanského muzea je po celou výstavní sezónu zdarma.

Díky čilé výměně dobové vojenské techniky s členskými státy NATO je lešanská expozice bohatší o několik terénních vozidel Dodge nebo Autounion - DAF, zajímavostí je i obrněná francouzská Simca z 50. let.

Opravdovým unikátem je propagandistický vůz Bouře s obrovitým ampliónem, kterým tehdejší režim oblažoval obyvatele údernými hesly. Zatímco auto je "spřátelený" sovětský GAZ  69, amplión je americké výroby, pocházející z poválečných dodávek UNNRA.

V nové expozici je kromě obojživelných škodovek nebo vzorně zrestaurovaných motocyklů Jawa k vidění třeba i víceúčelový vrtulník Moravan HC-102 z roku 1961, kterých firma vyrobila jen 21 kusů.

Další nově otevřenou atrakcí lešanského muzea je hala, ve které se dá prožít "skutečná" tanková bitva. Návštěvník prochází vojenskými zákopy a nad jeho hlavami zuří druhá světová válka, konkrétně slavná Ostravská operace.

V hale je poměrně temno a člověk si v sousedství tanků a probodnutých vojáků připadá jako ve Strašidelném zámku na pouti.

"Ještě dolaďujeme atmosféru," přiznává Aleš Knížek, "celou prohlídku bude už brzy doprovázet střelba z tanků a rachot obrněné techniky." Ředitel muzea upozorňuje, že podobná expozice nemá ve světě obdoby. 

***

Speciální akci chystá lešanské muzeum na sobotu 27. srpna. Od 9.30 vypukne v jeho prostorách tradiční Tankový den, při kterém budou některé exponáty k vidění v bojovém nasazení. "Bude se i střílet," slibuje Aleš Knížek, který odhaduje, že podobně jako loni přijde na Tankový den přibližně 20 000 návštěvníků.

Příslušník Sboru národní bezpečnosti u svého služebního vozu Škoda Sedan

Špióni se skrývali všude...

Sovětský GAZ s americkým tlampačem ve službách komunistické propagandy

Vojáci měli zač bojovat

K obraně státních hranic sloužila i spojovací technika

K obraně státních hranic sloužila i spojovací technika

Každá z pěti hal lešanského muzea je věnována jinému období československých dějin

Ostravská operace nedopadla pro Němce dobře

Tank, pod kterým v zákopech procházejí návštěvníci muzea

Nahlédnout se dá i do útrob tanku

Německé velení se v Ostravské operaci moc nevyznamenalo

ZIM 12, soukromé vozidlo generála Čepičky

Sovětská plynová maska z 50. let byla výtvarně velmi zdařilá

Vrtulník Moravan HC-102 z roku 1961

Jawa "pařez", kterou před hranicemi zanechal nepřítel socialismu

Ostnaté dráty jsou původní, pohraničník naštěstí nikoliv

Za ostatými dráty čeká svět plný reklamy a zajímavých obrněných aut

Vojenské vozidlo DAF je k vidění na nepřátelské straně hranice

Propagandě nechybělo odhodlání

Autoři:




Nejčtenější

Polestar 1
OBRAZEM: Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, pohon a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Další z rubriky

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Volkswagen Golf sedmé generace prošel faceliftem.
VW upraví strategii, aby si Volkswagen, Škoda a Seat nekonkurovaly

Koncern VW chce, aby se její tři značky pro masový trh více odlišily, omezilo se tak překrývání a potlačilo napětí v rámci skupiny. Prohlásil to generální...  celý článek

Nissan Dayz Roox
Japonská aféra: výrobce hliníku lhal o kvalitě, automobilky mají poplach

Druhý největší výrobce oceli v Japonsku Kobe Steel se přiznal, že falšoval údaje o kvalitě některých produktů dodaných zhruba 200 společnostem. Mezi nejvíce...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.