Nádrž musí být hlavně plná.

Nádrž musí být hlavně plná. | foto: Matěj Oliva, skutrmania.czpro iDNES.cz

Motorkáři mají po sezoně. Zazimování stroje usnadní jarní start

  • 46
Víkendové počasí definitivně ukončilo sezonu většině motorkářů. Vyvstává nám každoroční údržba motorky a její zazimování. Nic totiž není horší než při prvním jarním slunci hledat servis nebo začít řešit přípravu stroje.

Umýt a namazat

To nejmenší, co pro svůj stroj můžete udělat, je udržovat ho v čistotě. Při důkladném mytí navíc můžete odhalit drobná poškození nebo závady, které se mohou na jaře projevit. Zaschlé nečistoty a hmyz navíc po celé zimě mohou být při čistění hodně nepříjemné. Po očistě nezapomeňte na namazání. Minimálně je třeba namazat řetězovou sadu. Není špatné promazat bowdeny, ložiska a další pohyblivé části. Pro ochranu stroje je určený silikonový olej, který celou motorku zakonzervuje. Motorku parkujte v suchém prostředí s teplotami nad nulou. Hodně prodejců nabízí i možnost zimního parkování stroje.

Někdy je třeba důkladný servis.

Kdy měnit olej

Mezi motorkáři se diskutuje o vhodné době pro výměnu olejové náplně, která většinou vychází právě na zimu. Po konzultacích s výrobci olejů i mechaniky můžeme zodpovědně říci, že je to úplně jedno. Praktičtější je ale udělat tento servisní úkon na podzim, kdy mají servisy většinou volno a je možné se dohodnout i na rozumné ceně. S výměnou oleje můžete nechat zkontrolovat celý stroj, vůle v řízení, kolech, atd.

Pneumatiky

Péče o pneumatiky nemusí být nijak výrazná, je jen třeba, aby měly dostatečný tlak, neuškodí ani občas protočit kola, aby se na gumě nevytlačila ploška. Nejlepší samozřejmě je, když jsou obě kola ve vzduchu, při zimní odstávce to ale rozhodně není nezbytně nutné.

Při kontrole motorky můžete přijít na skryté chyby.

Benzin

Zima není tak dlouhá, aby byl benzin v motorce po odstávce znehodnocený. Při zazimování tedy stačí mít plnou nádrž, aby se na jejím vnitřku nesrážela voda: u plechových nádrží to může způsobit korozi a samozřejmě vodní emulze v palivu není ideální.

Baterie

Nejcitlivější částí motorky je při zimní odstávce baterie. Ta by neměla být ve velké zimě. Pokud nemáte vytápěnou garáž nebo místo pro zazimování, je dobré baterii z motorky vyndat a přes zimu nechat v teple. Máte-li klasickou baterii, zkontrolujte, popřípadě dolijte elektrolit. Na trhu je celá řada nabíječek s udržovacím režimem, na kterých může být baterie připojená celou zimu. Bohatě ale stačí občas zkontrolovat napětí akumulátoru.

Nezapomeňte na oblečení

Bavíme se hlavně o motorce, ale svou část péče si vyžaduje i oblečení a výbava jezdce. Přilbu je dobré po sezoně rozebrat a vyprat interiér. O vyčištění plexiskla a přilby samotné snad ani není třeba mluvit. Vyčistit nebo vyprat je třeba i textilní oblečení. Kůži je optimální omýt jarovou vodou a naimpregnovat speciálním krémem.

Jezdit jde i v zimě

Zejména vyznavači skútrů ocení doplňky pro jízdu v zimě. V nabídce je mnoho doplňků, vyhřívané oblečení, kryty rukou, ale hlavně zimní obutí. To nabízí například značka Sava. Gumy mají zimní směs, zimní vzorek a k dispozici je i varianta s hřeby, takže sezona pro vás nemusí skončit nikdy!

Řetěz umyjte a namažte.