Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zazimovat motorku vyžaduje víc než jen přehodit plachtu

aktualizováno 
V dílně servisu Yamaha už letní šílenství povolilo.
V dílně servisu Yamaha už letní šílenství povolilo. Pár mechaniků tu naopak beze spěchu tahá na rám sněžný skútr. Venku za okny chvíli prší, chvíli se ženou nízké šedé mraky. Hodně studeně fouká. Zima je pomalu tady, většina bikerů své stroje teď na tři čtyři měsíce zazimuje. Ale jak?

Martin Kříž z prodejny a servisu motocyklů Yama-moto Praha zdůrazňuje: "Základ konzervace je pořádné, pečlivé umytí motorky." Když řekne "umýt", znamená to zároveň i kontrolu pevnosti šroubových spojů. U toho ukazuje na všechny štěrbiny a zákoutí kapotovaných i nahých motorek, kde se s oblibou nečistoty usazují. Potom se narovná a s patrným despektem k automobilům prohlásí: "Auto odbudete tím, že ho strčíte do myčky." Motorka vyžaduje více péče. Když je stroj čistý, přijde na řadu řetěz. Další starostí motorkáře je, jak uchránit vnitřní stěny nádrže od rzi. "Nejsnazší je - a dělají to tak skoro všichni - natankovat plnou a nechat tak," říká Martin Kříž. Mluví se prý i o možnosti vyplachování nádrže směsí benzinu a oleje, ale to je možná až zbytečně pracné. Natankování splní svůj účel stejně. "Kam bych však doopravdy olej nalil, to jsou válce. Tam je konzervace prospěšná," míří Martin Kříž připravenou injekční stříkačkou do otvoru po vyšroubované svíčce. Pořádný motorkář dojde v partě úspěchu jen tehdy, pokud jeho mašina je správně nablýskaná a vypulírovaná. Na to se hodně dbá. Aby nebyla na jaře ostuda, je nutné pořádně nakonzervovat i chromované leštěné části. Přípravků na to je na trhu dost a bohatě postačí ten nejběžnější. Baterka by určitě neměla přemrznout. Podle Martina Kříže je dobře ji ze stroje na zimu vyndat: "Ideální teplota na baterku je tak kolem deseti stupňů. Tomu odpovídá třeba sklep. Po dvou měsících je navíc dobré akumulátor nárazově úplně vybít (nechat zapnutý světlomet) a ihned zase nabít (pozor, nenechávat ho vybitý dlouho, jinak se zničí elektrolyt). Kyselinový je třeba dolévat." Pak už zbývá jenom postavit motorku na stojan nebo rám a snažit se ji podložit tak, aby se ani jedno kolo nedotýkalo země. Pokud bude pneumatika nést váhu dlouhé měsíce jen na jediném místě, mohlo by dojít k trvalému zploštění gumy. I když stroj bude stát celou zimu v garáži, potřebuje zakrýt plachtou. Sehnat pro tento účel pogumovanou celtu není zrovna velké vítězství. Kvůli kondenzaci vody na motorce je z tohoto pohledu podstatně lepší obyčejný bavlněný potah. Motorce v chladných měsících může uškodit mráz, ale i pověry. "Takovou typickou fámou mezi motorkáři je třeba ta, že se má mašina během zimy vždy po dvou třech týdnech nastartovat a nechat zahřát. Jediným výsledkem takového snažení je, že na jaře zanesený motor nenaskočí," varuje Martin Kříž.

Zásady zazimování motorky

1. umýt pečlivě celý stroj
2. u řetězu navíc zkontrolovat průvěs a namazat
3. nádrž natankovat až téměř pod hrdlo
4. vstříknout 2 až 3 cm3 motorového oleje do válců a protočit (nestartovat!)
5. leštěné povrchy ošetřit konzervačním olejem
6. vymontovat baterii a umístit do chladna (ideální je 10 °C)
7. podložit stroj na stojanu tak, aby pneumatiky nenesly žádnou váhu
8. zakrýt motorku plachtou
Pramen: Yama-moto Praha

OCHRANA MOTORKY PŘED MRAZEM

Motocykl je před zimním odstavením do garáže nutno řádně umýt a pak ošetřit. Vyplatí se zkontrolovat prověšení řetězu a důkladně ho promazat, vyjmout baterii a uložit ji na patřičném místě, doporučuje se také vstříknout do válců trochu oleje.


Autor:


Témata: Yamaha


Nejčtenější

Testování reakcí okolí na auto bez řidiče. Testovací jezdec se převlékl za...
Testy aut bez šoféra: řidič převlečený za sedadlo, auto se dvěma volanty

Vývoj autonomních vozů není jen otázkou senzorů, procesorů a učících se algoritmů. Automobilky musí vyřešit i řadu psychologických problémů. Vznikají tak...  celý článek

Harley Davidson Street Rod
Harley pro manželky na sobě zamakal v posilovně

Když začnete poctivě každý den makat v posilovně, po roce budete vypadat stejně jako nový Street Rod vedle původního modelu Street 750. Posílený motor doplněný...  celý článek

Philips and Renault collaborate at the 2017 Frankfurt Motor Show
OBRAZEM: Hyundai i30 má nový krásný zadek

Fastback je trochu pozapomenutý druh karoserie. Poslední dobou ovšem zažívá renesanci, akorát se jim říká jinak. Ladně splývající záď sportovního střihu nově...  celý článek

SsangYong Rexton
Rexton je po 16 letech nový. Offroadové techniky se nevzdal

V době, kdy nová generace u teréňáku znamená hlavně nárůst luxusu nebo rovnou odklon od jízdy v terénu, se SsangYong rozhodl postavit zcela nový model, který...  celý článek

Hyundai Kona
První dojmy: městský floutek Hyundai Kona má štramácký kabát

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Zatraktivnit značku, oslovit nové zákazníky a přispět k dosažení pozice nejsilnější asijské značky v Evropě – takovými hesly začíná oficiální popis nového vozu...  celý článek

Další z rubriky

Vedoucí rubriky Auto.iDNES.cz František Dvořák (vlevo) v diskusním pořadu...
Autosalony to mají nahnuté, jsou drahé, říká expert

Evropské autosalony to mají nahnuté. Výrobci znají mnohem efektivnější a levnější způsoby, jak auta představit. Soumrak autosalonů, jak je známe, potvrzuje ten...  celý článek

Tanec u nové Škody Karoq
VIDEO: Když na autosalonu ve Frankfurtu zavřou, u Škodovky se tančí

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Sedmá večerní odzvonila první den frankfurtského autosalonu. Organizátoři vyhánějí opozdilce. Na stáncích se začíná zhasínat, auta oblékají na noc speciální...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Řidiči od ledna zaplatí „pokutu“ za každý den bez povinného ručení

Na nepojištěné řidiče se od ledna znovu chystá bič. Česká kancelář pojistitelů od nich bude vymáhat příspěvek za každý den bez povinného ručení. Poslanci toto...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.