Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zazimovat motorku vyžaduje víc než jen přehodit plachtu

aktualizováno 
V dílně servisu Yamaha už letní šílenství povolilo.
V dílně servisu Yamaha už letní šílenství povolilo. Pár mechaniků tu naopak beze spěchu tahá na rám sněžný skútr. Venku za okny chvíli prší, chvíli se ženou nízké šedé mraky. Hodně studeně fouká. Zima je pomalu tady, většina bikerů své stroje teď na tři čtyři měsíce zazimuje. Ale jak?

Martin Kříž z prodejny a servisu motocyklů Yama-moto Praha zdůrazňuje: "Základ konzervace je pořádné, pečlivé umytí motorky." Když řekne "umýt", znamená to zároveň i kontrolu pevnosti šroubových spojů. U toho ukazuje na všechny štěrbiny a zákoutí kapotovaných i nahých motorek, kde se s oblibou nečistoty usazují. Potom se narovná a s patrným despektem k automobilům prohlásí: "Auto odbudete tím, že ho strčíte do myčky." Motorka vyžaduje více péče. Když je stroj čistý, přijde na řadu řetěz. Další starostí motorkáře je, jak uchránit vnitřní stěny nádrže od rzi. "Nejsnazší je - a dělají to tak skoro všichni - natankovat plnou a nechat tak," říká Martin Kříž. Mluví se prý i o možnosti vyplachování nádrže směsí benzinu a oleje, ale to je možná až zbytečně pracné. Natankování splní svůj účel stejně. "Kam bych však doopravdy olej nalil, to jsou válce. Tam je konzervace prospěšná," míří Martin Kříž připravenou injekční stříkačkou do otvoru po vyšroubované svíčce. Pořádný motorkář dojde v partě úspěchu jen tehdy, pokud jeho mašina je správně nablýskaná a vypulírovaná. Na to se hodně dbá. Aby nebyla na jaře ostuda, je nutné pořádně nakonzervovat i chromované leštěné části. Přípravků na to je na trhu dost a bohatě postačí ten nejběžnější. Baterka by určitě neměla přemrznout. Podle Martina Kříže je dobře ji ze stroje na zimu vyndat: "Ideální teplota na baterku je tak kolem deseti stupňů. Tomu odpovídá třeba sklep. Po dvou měsících je navíc dobré akumulátor nárazově úplně vybít (nechat zapnutý světlomet) a ihned zase nabít (pozor, nenechávat ho vybitý dlouho, jinak se zničí elektrolyt). Kyselinový je třeba dolévat." Pak už zbývá jenom postavit motorku na stojan nebo rám a snažit se ji podložit tak, aby se ani jedno kolo nedotýkalo země. Pokud bude pneumatika nést váhu dlouhé měsíce jen na jediném místě, mohlo by dojít k trvalému zploštění gumy. I když stroj bude stát celou zimu v garáži, potřebuje zakrýt plachtou. Sehnat pro tento účel pogumovanou celtu není zrovna velké vítězství. Kvůli kondenzaci vody na motorce je z tohoto pohledu podstatně lepší obyčejný bavlněný potah. Motorce v chladných měsících může uškodit mráz, ale i pověry. "Takovou typickou fámou mezi motorkáři je třeba ta, že se má mašina během zimy vždy po dvou třech týdnech nastartovat a nechat zahřát. Jediným výsledkem takového snažení je, že na jaře zanesený motor nenaskočí," varuje Martin Kříž.

Zásady zazimování motorky

1. umýt pečlivě celý stroj
2. u řetězu navíc zkontrolovat průvěs a namazat
3. nádrž natankovat až téměř pod hrdlo
4. vstříknout 2 až 3 cm3 motorového oleje do válců a protočit (nestartovat!)
5. leštěné povrchy ošetřit konzervačním olejem
6. vymontovat baterii a umístit do chladna (ideální je 10 °C)
7. podložit stroj na stojanu tak, aby pneumatiky nenesly žádnou váhu
8. zakrýt motorku plachtou
Pramen: Yama-moto Praha

OCHRANA MOTORKY PŘED MRAZEM

Motocykl je před zimním odstavením do garáže nutno řádně umýt a pak ošetřit. Vyplatí se zkontrolovat prověšení řetězu a důkladně ho promazat, vyjmout baterii a uložit ji na patřičném místě, doporučuje se také vstříknout do válců trochu oleje.


Autor:


Témata: Yamaha


Nejčtenější

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Další z rubriky

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.