Zazimovat motorku vyžaduje víc než jen přehodit plachtu

V dílně servisu Yamaha už letní šílenství povolilo.
V dílně servisu Yamaha už letní šílenství povolilo. Pár mechaniků tu naopak beze spěchu tahá na rám sněžný skútr. Venku za okny chvíli prší, chvíli se ženou nízké šedé mraky. Hodně studeně fouká. Zima je pomalu tady, většina bikerů své stroje teď na tři čtyři měsíce zazimuje. Ale jak?

Martin Kříž z prodejny a servisu motocyklů Yama-moto Praha zdůrazňuje: "Základ konzervace je pořádné, pečlivé umytí motorky." Když řekne "umýt", znamená to zároveň i kontrolu pevnosti šroubových spojů. U toho ukazuje na všechny štěrbiny a zákoutí kapotovaných i nahých motorek, kde se s oblibou nečistoty usazují. Potom se narovná a s patrným despektem k automobilům prohlásí: "Auto odbudete tím, že ho strčíte do myčky." Motorka vyžaduje více péče. Když je stroj čistý, přijde na řadu řetěz. Další starostí motorkáře je, jak uchránit vnitřní stěny nádrže od rzi. "Nejsnazší je - a dělají to tak skoro všichni - natankovat plnou a nechat tak," říká Martin Kříž. Mluví se prý i o možnosti vyplachování nádrže směsí benzinu a oleje, ale to je možná až zbytečně pracné. Natankování splní svůj účel stejně. "Kam bych však doopravdy olej nalil, to jsou válce. Tam je konzervace prospěšná," míří Martin Kříž připravenou injekční stříkačkou do otvoru po vyšroubované svíčce. Pořádný motorkář dojde v partě úspěchu jen tehdy, pokud jeho mašina je správně nablýskaná a vypulírovaná. Na to se hodně dbá. Aby nebyla na jaře ostuda, je nutné pořádně nakonzervovat i chromované leštěné části. Přípravků na to je na trhu dost a bohatě postačí ten nejběžnější. Baterka by určitě neměla přemrznout. Podle Martina Kříže je dobře ji ze stroje na zimu vyndat: "Ideální teplota na baterku je tak kolem deseti stupňů. Tomu odpovídá třeba sklep. Po dvou měsících je navíc dobré akumulátor nárazově úplně vybít (nechat zapnutý světlomet) a ihned zase nabít (pozor, nenechávat ho vybitý dlouho, jinak se zničí elektrolyt). Kyselinový je třeba dolévat." Pak už zbývá jenom postavit motorku na stojan nebo rám a snažit se ji podložit tak, aby se ani jedno kolo nedotýkalo země. Pokud bude pneumatika nést váhu dlouhé měsíce jen na jediném místě, mohlo by dojít k trvalému zploštění gumy. I když stroj bude stát celou zimu v garáži, potřebuje zakrýt plachtou. Sehnat pro tento účel pogumovanou celtu není zrovna velké vítězství. Kvůli kondenzaci vody na motorce je z tohoto pohledu podstatně lepší obyčejný bavlněný potah. Motorce v chladných měsících může uškodit mráz, ale i pověry. "Takovou typickou fámou mezi motorkáři je třeba ta, že se má mašina během zimy vždy po dvou třech týdnech nastartovat a nechat zahřát. Jediným výsledkem takového snažení je, že na jaře zanesený motor nenaskočí," varuje Martin Kříž.

Zásady zazimování motorky

1. umýt pečlivě celý stroj
2. u řetězu navíc zkontrolovat průvěs a namazat
3. nádrž natankovat až téměř pod hrdlo
4. vstříknout 2 až 3 cm3 motorového oleje do válců a protočit (nestartovat!)
5. leštěné povrchy ošetřit konzervačním olejem
6. vymontovat baterii a umístit do chladna (ideální je 10 °C)
7. podložit stroj na stojanu tak, aby pneumatiky nenesly žádnou váhu
8. zakrýt motorku plachtou
Pramen: Yama-moto Praha

OCHRANA MOTORKY PŘED MRAZEM

Motocykl je před zimním odstavením do garáže nutno řádně umýt a pak ošetřit. Vyplatí se zkontrolovat prověšení řetězu a důkladně ho promazat, vyjmout baterii a uložit ji na patřičném místě, doporučuje se také vstříknout do válců trochu oleje.



Témata: Yamaha