Vzduchem chlazené vznětové motory pro nákladní automobily jsou v poslední době čím dál tím větší raritou. Mohou za to stále přísnější emisní limity – ty se totiž těmto motorům daří splňovat daleko hůře než jejich vodou chlazeným ekvivalentům.
A tak se drtivá většina výrobců od vzduchem chlazených motorů odvrátila. Kopřivnická Tatra u nich však vytrvala – vzduchem chlazené motory jsou totiž konstrukčně jednodušší, a tudíž snesou daleko náročnější podmínky, jsou spolehlivější a mají tak nižší nároky na údržbu a tím pádem také méně nákladný provoz.
Nový motor Tatra ON AIR T3D-928 EURO 5 SCR je tak světovým unikátem. Již v dobách, kdy Tatra pracovala na motoru splňujícím normu Euro 3, se říkalo, že podobně konstruovaný agregát nemá šanci této normě dostát. A vida – o několik let později Tatra představuje motor, který plní budoucí normu Euro 5 s více než ročním předstihem. Zavedení její platnosti je totiž plánováno na 1. října 2009.
Motor je další evolucí známého tatrováckého osmiválce s objemem 12 677 ccm, rozvodem OHV a přeplňováním jedním turbodmychadlem s regulací plnícího tlaku pomocí obtokového ventilu. Motor také stále používá plně mechanické vstřikování paliva, které podle mnoha dalších výrobců patří spíše do skanzenu.
Motor přesto dosahuje výkonových parametrů a spotřeby paliva plně na úrovni konkurenčních motorů vybavených vstřikováním Common-rail. ON AIR T3D-928 EURO 5 SCR bude zákazníkům k dispozici ve dvou výkonových variantách – 280 kW s točivým momentem 1800 Nm a 325 kW s točivým momentem 2100 Nm.
Aby bylo vůbec možné nadcházející normu splnit, použila Tatra proces selektivní katalytické redukce. Ani to ovšem není u tohoto výrobce žádná novinka, již současný motor plnící normu Euro 4 tento způsob využívá.
Stejně jako u vznětových modelů Mercedes Benz Bluetec i v případě motoru Tatra se k řízené úpravě výfukových plynů využívá močovina – konkrétně kapalina AdBlue. Ta je umístěna ve speciální nádrži vedle nádrže palivové a je ji potřeba pravidelně doplňovat.
Pokud přece jen dojde, je na to řidič upozorněn a motor sníží svůj výkon, aby byl stále schopen dostát předpisům. Řídící jednotka je dokonce schopna rozpoznat případ, kdy by byla použitá kapalina nekvalitní. Motor je dále vybaven i filtrem pevných částic.
Za třináct let se tak u koncepčně stále stejného motoru podařilo vývojářům Tatry snížit emise pevných částic sedmapůlkrát a emise oxidů dusíku třiapůlkrát. Přitom zároveň došlo i k výraznému nárůstu výkonu – až o 27,5 % - a točivého momentu dokonce o 33,8 %. Tatra se navíc chlubí tím, že její motory jsou ekologičtější i výrobně, a to hlavně v porovnání s konkurencí. Vzhledem k jednodušší konstrukci tomu není divu.
Tatra tak předvedla poměrně husarský kousek. Mezi nákladními automobily se jí povedlo to, co Porsche mezi osobními vzdalo – zachovat vzduchem chlazené motory. Pravdou ovšem je, že u Porsche nebylo kromě tradice mnoho důvodů, proč se této konstrukce držet. V extrémních podmínkách, ve kterých jsou nákladní automobily Tatra provozovány, je ovšem toto řešení výhodou.