Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zbrojení na legendární 24hodinovku. Pojede i letadlo bez křídel

aktualizováno 
Legendární závod 24 hodin Le Mans bude v příštích letech velmi zajímavou podívanou. Postarají se o to změny pravidel i noví startující. Příští rok se například vrátí Toyota, která změří síly s Audi a Peugeotem, v následujících letech se můžeme těšit i na další automobilky a unikátní speciál Deltawing, který připomíná letadlo.

Ilustrace vozu Toyota kategorie LMP1 | foto: Lemans.org

Asi nejtoužebněji očekávají fanoušci Le Mans návrat automobilky Porsche. Do královské třídy prototypů (LMP1) se má vrátit v roce 2014. Ale ani do té doby rozhodně nebude startovní pole asi nejznámějšího vytrvalostního závodu na světě vůbec chudé. Naopak, už příští rok se bude opravdu nač dívat.

Diesely čeká tvrdá konkurence

Návrat pro ročník 2012 oznámila japonská Toyota, která naposledy v Le Mans startovala v roce 1999 s uzavřeným prototypem GT-One. Ačkoli má automobilka s tímto vytrvalostním závodem poměrně bohaté zkušenosti, bude se pokoušet o své první vítězství. Toyota příští rok nasadí hybridní vůz, u kterého bude zkombinován pohon elektromotory s benzinovým spalovacím motorem.

Toyota se postaví továrním prototypům Audi a Peugeot. Obě automobilky budou pokračovat s vozy s dieselovými motory a podle předpokladů k nim přidají elektromotory.

Romain Dumas za volantem audi při závodě24 hodin v Le Mans

Pravidla pro rok 2012 opět jasně dominantní diesely trochu omezují. Výkon motoru klesne o 7 procent kvůli restriktoru s o 1,6 mm menším průměrem a o 200 mbar sníženému maximálnímu tlaku turbodmychadla. Diesely budou mít také o něco menší nádrž než doposud. Ze 65 litrů klesne její objem na 60 litrů, hybridní dieselová auta pak musí z objemu nádrže ukrojit ještě další dva litry.

Zdá se tedy, že Toyota zvolila pro návrat tu pravou chvíli, její benzinový hybrid by mohl díky úpravám v pravidlech dlouho dominantní diesely opravdu potrápit. To se pochopitelně nelíbí představitelům Audi, kteří tvrdí, že současná omezení v pravidlech jdou proti duchu technologických inovací, která má závod v Le Mans podporovat.

Fotogalerie

Je ale možné, že pravidla se budou ještě v detailech měnit. To Peugeot, největší soupeř Audi z minulých let, si nechává hodnocení pravidel pro sebe a nový prototyp 908 Hybrid4 už intenzivně testuje.

Speciál Toyoty, který bude vznikat v sídle Toyota Motorsport v německém Kolíně nad Rýnem, se má také účastnit několika závodů nově vytvořeného seriálu FIA World Endurance Championship. To naznačuje že Toyota to s vytrvalostními závody prototypů myslí vážně a do Le Mans se chce v příštích letech vracet.

O návrat se pokouší víc automobilek

V souvislosti s novým seriálem FIA se také šušká o možném návratu prototypů značky Bentley. Ty by totiž v současných podmínkách konkurovaly koncernovému Audi, což se šéfům příliš nelíbí. Audi by ale mohlo v budoucnu závodit v populární American Le Mans Series, zatímco Bentley by soutěžil v šampionátu FIA World Endurance. Jediným místem, kde by se tak koncernové automobilky střetly, by bylo právě slavné Le Mans.

Svou snahu v nejvyšší třídě prototypů také zatím nevzdává ani Aston Martin. I jemu by mohla pomoci nová pravidla, která o něco zpomalí dieselové soupeře. I v roce 2012 by tedy měl být Aston Martin na startu v Sarthe.

Letící šíp

Diváci v Le Mans se mohou příští rok těšit také na start opravdu neobvyklého vozu. Speciál Deltawing bude startovat mimo kategorie a je příspěvkem organizátorů k technickému pokroku. Každý rok se má totiž legendárního vytrvalostního závodu účastnit jeden tým s vozem neobvyklého technického řešení.

Pro příští ročník byl vybrán právě projekt Deltawing, jehož vůz se vyznačuje naprosto neobvyklými tvary. Rozchod předních kol je zcela minimální, naopak vzadu je vůz hodně široký – toto uspořádání tedy může za nezvyklý šípovitý tvar vozu.

Závodní prototyp Deltawing

Závodní prototyp Deltawing

Prototyp Deltawing bude o polovinu lehčí než současné speciály LMP1a má proti nim mít také poloviční spotřebu i aerodynamický odpor. I když tak vlastně bude používat techniku určenou spíše pro slabší kategorii LMP2 (například přeplňovaný čtyřválec o výkonu 300 koní), jeho celková rychlost na Circuit des 24 Heures má dosahovat úrovně těch nejrychlejších.

Toho, kdo se obává, že Deltawing bude neohrabaný třeba v zatáčkách, autoři chtějí vyvést z omylu. Výhodou vozu má být vysoká stabilita a také minimální nežádoucí síly v řízení. Při brzdění totiž bude většina brzdné síly působit na zadní nápravu a tedy bude vznikat za těžištěm.

Auto tedy nebude "napadat" na přední kola, která tak budou stále skvěle řiditelná. V zatáčkách se vlastně předek auta nebude vůbec naklánět, což především v nájezdu prakticky vylučuje zablokování vnějšího kola. To má opět přispět k výborné ovladatelnosti. Vysoký přítlak na zadní nápravu má pak zaručit skvělý přenos hnací síly na vozovku a tudíž raketovou akceleraci vozu.

Slibná budoucnost

Do Le Mans se ale příští rok nebo v některých následujících ročnících chystají i daleko konvenčnější vozy. Ve třídě "Gétéček" (tedy LM GT) se nejspíše napřesrok dočkáme startu továrního McLarenu MP4-12C – možná dokonce i s Jensonem Buttonem za volantem. V roce 2013 má také na svět přijít nová generace Chevroletu Corvette a proslýchá se, že v Le Mans s ním chce tovární Corvette tým zaútočit ihned jak to bude možné.

To spolu s řadou soukromých prototypů jak kategorie LMP1 tak levnější LMP2 a množstvím cestovních GT (Porsche 911, Ferrari 458 Italia i starší modely, Aston Martin DBR9 a dalších) zaručuje pro příští ročníky opravdu zajímavou podívanou.

O tu nejatraktivnější se samozřejmě postará kategorie nejvyšší, která by v roce 2014 mohla obsahovat hned šest továrních týmů – Audi, Peugeot, Toyota, Porsche, Bentley a Aston Martin. Takto "narváno" na slavném okruhu už dlouho nebylo.





Nejčtenější

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Další z rubriky

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.