Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Život v depu Grand Prix: úlovky nenápadného hrdiny s fotoaparátem

Exkluzivně aktualizováno 
Před padesáti roky se začal depem brněnské Velké ceny procházet nenápadný člověk. Na krku fotoaparát, v ruce cigaretu. Více než motorky jej zajímali lidé: jezdci, mechanici, manželky, děti. Amatérský fotograf Zdeněk Zavřel tak vytvořil jedinečný archiv dokumentující čtyři dekády historie brněnského Masarykova okruhu.

Klasická momentka. Steve Ellis spolu se svým synem připravují motorku do závodu. Je rok 1969. | foto: Archiv Automotodromu Brno

Když se na Masarykův okruh po válce vrátila závodní auta, bylo Zdeňku Zavřelovi jedenáct let. Rodák z brněnské čtvrti Jundrov to měl na Masarykův okruh kousek pěšky. A tak podobně jako celou řadu kluků, kteří bydleli okolo, ho to za motory táhlo.

Fotogalerie

Sám jako zámečník v brněnské Zbrojovce na závodění vydělat nemohl. Ale měl fotoaparát a ten se pro něj stal vstupenkou do závodního světa. „Já ho pamatuji, někdy ze začátku šedesátých let. Tehdy jsme připravovali úpravy Masarykova okruhu, aby se na něm mohlo jezdit mistrovství světa. Byli jsme asi na dvou zájezdech podívat se na konkurenci a tam už byl s námi,“ vzpomíná František Tranda, bývalý stavař, který se podílel na přestavbě staré trati i na stavbě té současné.

Bohatství z kartonu

V roce 1965 se v Brně skutečně začalo jezdit mistrovství světa. A z roku 1966 pochází první Zavřelova kronika. Jedna z desítek, které za svůj život vytvořil. Původně jen jako nadšenec, později za odměnu.

Třicet až padesát stran tuhého kartonu, na každé vylepená řada fotek se svéráznými popisky. Většinou Zavřel stihl dvě kroniky za rok, jednu z motocyklové Grand Prix, druhou z evropského automobilového mistrovství. Více se toho na starém okruhu, který vedl po běžných silnicích, za jeden rok obvykle nejezdilo.

Zavřel měl přátelskou povahu. A s ní se dokázal v depu dostat kamkoliv. Na fotografiích je zachycen běžný závodnický život, zdaleka ne jen akční fotky z trati. Spící mechanici, přítelkyně závodníků věšející prádlo, čekání jezdců na technickou přejímku. Právě v tom je síla fotek z kronik Zdeňka Zavřela. Ostatně dnes si je od brněnského Automotodromu půjčují redakce z celého světa.

Závod, z kterého se nevrátil

V roce 1982 slavná éra starého Masarykova okruhu skončila. Ale za Brnem začal růst okruh nový a Zavřel, už téměř padesátník, byl stále u toho. Účastnil se kontrolních dnů, fotil návštěvy komisařů FIA i hlavounů komunistického režimu. Byl u toho, když si trať přijeli prohlédnout emeritní závodníci v čele s Eliškou Junkovou. Fotil, když po dráze poprvé projelo sportovní auto. Fotek bylo tolik, že v době stavby okruhu vznikaly rovnou dvě kroniky za rok.

A fotit nepřestal ani po revoluci, kdy odešel do důchodu. Poslední kroniku Zavřel zkompletoval před deseti roky, za sezonu 2006. V roce 2007, přesně pátého května, vyrazil na Masarykův okruh znovu fotit. Zrovna stál u dráhy, když mu začalo být špatně. Přátelé ho odvezli domů, ale odtud musel do nemocnice. Z ní se už nevrátil.

Autoři:




Nejčtenější

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Další z rubriky

Škoda Favorit
OBRAZEM: Shortcut, Eltra, MTX, podívejte se na favority, které neznáte

Favorit letos slaví třicet let od představení. Klasický hatchback a kombík jménem Forman, tak si většina pamatuje nabídku Favoritu, modelu, který dovezl...  celý článek

Škoda 450
Před 60 lety představili v Brně Škodu 450, předchůdkyni Felicie

Přesně před šedesáti lety, na podzim roku 1957, na třetím ročníku Mezinárodního strojírenského veletrhu v Brně představila Škoda model 450. Parádní kabriolet,...  celý článek

Alfa Romeo 33 Stradale slaví padesátiny. Na snímku v původní podobě prototypu....
Supersporty vymysleli Italové, ten rychlejší postavila Alfa. Teď slaví padesátku

Před padesáti roky představila Alfa Romeo model 33 Stradale. Spolu s Lamborghini Miura jde o první supersport všech dob. Oproti konkurentovi byla alfa o hodně...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.