Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Začátek konce dieselů. Kvůli nové normě nafťáky zdraží až o tisíc eur

  10:40aktualizováno  10:40
Převaha dieselových osobních aut v Evropě skončí. Citelně podraží kvůli nové ekonormě Euro 6, která vstoupí v platnost v září 2014. Nový předpis omezuje množství vypouštěných emisí, což některým výrobcům pořádně zavaří.
Nový předpis Euro 6 omezující množství vypouštěných emisí některým výrobcům pořádně zkomplikuje život.

Nový předpis Euro 6 omezující množství vypouštěných emisí některým výrobcům pořádně zkomplikuje život. | foto: Reuters

Mezi prvními na ráně bude třeba Peugeot s Citroënem, které dnes staví nabídku svých větších modelů hlavně na dieselech. V Česku třeba velký model 508 v benzinovém provedení  nenabízí vůbec. Příští týden odstartuje prodej stěžejního modelu 308 a verze s motorem 1,6 HDI má být podle očekávání nejprodávanější, aspoň na českém trhu. 

Křišťálová lupa

Už za rok ale může být všechno jinak. Limity Euro 6, které vstoupí pro nově homologovaná auta v platnost 1. září 2014, jsou tak nízké, že bude nutné nafťáky osadit drahou technologií SCR (selektivní katalytická redukce), ve které se škodliviny odlučují s pomocí močoviny.

Tento systém používají hlavně výrobci nákladních vozidel, u benzinek pak musejí tahače tankovat kromě nafty ještě roztok známý pod obchodním označením AdBlue.

Bez použití SCR se dnes zatím dostat na hodnoty vyžadované Euro 6 daří vývojářů dostat jen velmi těžko. Poprat se s tím podařilo úspěšně vývojářům Mazdy u nové generace motorů SKY D.

Francouzský koncern PSA Peugeot Citroën pro magazín Caradisiac uvádí zvýšení ceny dieselového auta o stovky eur, Ford uvádí přesnější částky: 800 až 1 000 eur, tedy přes 25 tisíc korun.

U milionového BMW, audi nebo mercedesu to tolik zákazníky bolet nebude, ten kdo si půjde pro Peugeot 308 by ovšem pětadvacet tisíc vydal určitě raději jinak.

Nafťáky mají vývojový náskok

Klaus Schmidt, šéf vývoje čínské značky Qoros, který předtím vedl vývoj podvozků v M divizi BMW, předpovídá, že koncem dekády převaha dieselů v Evropě skončí.

Joe Bakaj z Fordu pro magazín Autocar prohlásil, že největším problémem při dosažení limitů vyžadovaných normou Euro 6 a chystanou Euro 7 (očekává se v letech 2017 nebo 2018) je právě cena. "Je mnohem levnější splnit požadavky Euro 6 s benzinem než s dieselem." Podle Bakaje má navíc vývoj benzinových motorů za diesely dva až tři roky zpoždění.

SCR

Selective Catalytic Reduction = selektivní katalytická redukce snižuje množství škodlivin ve výfukových plynech tím, že vstřikuje do výfukového potrubí před katalyzátor aditivum na bázi močoviny. Aditivum dopadá na speciální povrch, kde se promíchá s výfukovými plyny, vycházejícími z filtru pevných částic (DPF). Jejich teplo okamžitě rozkládá močovinu na čpavek, který začne reagovat s oxidy dusíku (NOx) ve výfukových plynech. Dochází pak k rozkladu oxidů dusíku na neškodný dusík a kyslík.

Odborníci si také myslí, že si evropské státy posvítí i na daňové zvýhodnění dieselových aut. Poplatky se totiž vypočítávají na základě hladiny emisí CO2, které jsou přímo úměrné spotřebě. Diesely s dietnější spotřebou tedy ušetří. Tento postup však nezohledňuje škodlivé oxidy dusíku (NOx) a pevné částice, které jsou u dieselů mnohem větším problémem.

Ve Francii už s myšlenkami na napravení tohoto rozporu začali. Dva ekologicky smýšlející poslanci navrhují speciální poplatek při registraci naftového auta. Jean-Louis Roumegas a jeho kolegyně Véronique Massonneauová si představují poplatek ve výši kolem 500 eur. Zavést by ho chtěli od července 2014. To vychází při dnešních prodejích ve Francii na výběr 700 milionů eur ročně. Dá se ale očekávat, že v okamžiku zavedení poplatku by se prodej dieselů výrazně snížil. 

V Evropě podle Autocaru dnes diesely v prodejích překonávají benziňáky. Evropský průměr je 55 procent dieselů. V Británii je to 50 procent, ale třeba ve Španělsku a Francii se jich prodá 70 procent. V Česku je to podle statistik Svazu dovozců automobilů 55 procent ve prospěch benzinových aut.

U malých aut s obecně nižšími nájezdy  jsou diesely na výrazném ústupu už dnes. Benzinové městské auto dnes o tolik víc nežere, aby se vyšší investice do nákupu dieselové varianty vyplatila. 

Jinde než na starém kontinentě nafta řidičů nevoní. VJaponsku to jsou jednotky procent prodaných aut, v Americe se snaží evropští výrobci diesely prosadit už několik let. Moc jim to však nejde.





Nejčtenější

Továrna Nokian ve Vševovolžsku
Jak se peče pneumatika? Známe recept, ale ingredience jsou tajné

Recept na tuto specialitu obsahuje kolem čtyřiceti ingrediencí a je přísně tajný. Peče se při 120 °C a celá výroba trvá 84 hodin. Výsledek se ovšem jíst nedá....  celý článek

BMW Group představila ve Frankfurtu BMW i Vision Dynamics - slibuje nový...
Nové BMW na baterky půjde proti tesle, má ujet 600 kilometrů

Podznačka elektromobilů „i“ u mnichovské značky se už nějakou dobu nedočkala nového příspěvku. BMW na něm ale teď usilovně pracuje, příští model, který bude...  celý článek

Projeli jsme s harvestorem na kácení stromů
VIDEO: Prozkoumali jsme monstrum, co kácí stromy jako párátka

Strom pokácí, odvětví a naporcuje. Říká se mu harvestor a vypadá jak stroj, který sem přivezli mimozemšťané. Monstrum, které stromy poráží jako párátka, jsme...  celý článek

Některé motory vypouštějí zplodiny skoro jako celá továrna
VIDEO: Měřili jsme jedy ve vzduchu. V tunelu zapněte vnitřní cirkulaci

Dražší auta to dělají automaticky, u těch obyčejnějších se vyplatí na to myslet: když vjíždíte do tunelu, přepněte ventilaci v autě na vnitřní cirkulaci. Jinak...  celý článek

BMW X3
BMW X3 má v nové generaci hranaté mlhovky a šestiválec s turbem

Po obvyklých sedmi letech BMW mění model X3 za novou generaci. V řadě mnichovských SUV, která brzy pokryje kompletní spektrum od X1 do X7, má důležitou pozici...  celý článek

Další z rubriky

Vedoucí rubriky Auto.iDNES.cz František Dvořák (vlevo) v diskusním pořadu...
Autosalony to mají nahnuté, jsou drahé, říká expert

Evropské autosalony to mají nahnuté. Výrobci znají mnohem efektivnější a levnější způsoby, jak auta představit. Soumrak autosalonů, jak je známe, potvrzuje ten...  celý článek

Některé motory vypouštějí zplodiny skoro jako celá továrna
VIDEO: Měřili jsme jedy ve vzduchu. V tunelu zapněte vnitřní cirkulaci

Dražší auta to dělají automaticky, u těch obyčejnějších se vyplatí na to myslet: když vjíždíte do tunelu, přepněte ventilaci v autě na vnitřní cirkulaci. Jinak...  celý článek

Renault Symbioz
OBRAZEM: Symbioz je auto, které s vámi bude bydlet

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Na předpovídání budoucnosti mají automobilky celá oddělení a u Renaultu to vidí takto: auto se stane součástí našeho domova, řídit se bude umět samo a bude...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.