Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

Že je vaše ojetina ekologická, musíte dokázat

  • 13
Od ledna dáte státu při registraci staršího vozu až deset tisíc. Ekologická daň má vyčistit české silnice. Když údaj o emisích v techničáku chybí, bude to chtít trochu vyřizování. Můžete ale ušetřit.

Od deseti po tři tisíce

Částka, kterou po vás budou na úřadě při převodu chtít, závisí na tom, jak moc motor auta "špiní" – tedy kolik vypouští do vzduchu emisí škodlivých plynů. Nejvíc, 10 tisíc korun, se bude platit za auta zhruba do roku výroby 1992, která většinou měla karburátor a nebyla vybavena katalyzátorem výfukových plynů – a nevejdou se tudíž do žádné "emisní normy Euro". Proto se jim říká Euro 0. Přibližně do roku výroby 1996 pak platila norma Euro I (za tato auta zaplatí kupec poplatek pět tisíc korun), asi do roku 2000 pak Euro II (poplatek tři tisíce korun). Od normy Euro III výše se už neplatí nic.

Přibližné jsou všechny časové údaje proto, že auta byla v každé evropské zemi ve své době homologována jinak. Takže třeba starý Opel Vectra ročníku 1990 může plnit normu Euro I s poplatkem 5 000 korun stejně jako třeba dieselový Opel Corsa z roku 1999.

Normu Euro lze – byť nepřímo – vyčíst z Osvědčení o registraci vozidla, lidově zvaného velký technický průkaz (VTP). V kolonce "emise" je tam uvedeno číslo evropské směrnice a pomocí převodní tabulky zjistíte, do které skupiny váš vůz patří.

popisek EURO I + II + III
PŘEVODNÍ TABULKA EMISNÍCH NOREM  

Pokud je kolonka v průkazu prázdná nebo úplně chybí (staré průkazy – knížečky), měl by příští majitel zaplatit při registraci nejvyšší sazbu, 10 tisíc korun.

Musíte prokázat, že je ekologické

Bude však docela dost vozů, kterým údaj, z něhož lze vyvodit jejich ekologičnost, v techničáku chybí – a přesto plní minimálně normu Euro I, což znamená úsporu pěti tisíc korun. Týká se to především aut do roku výroby 1995, protože do té doby se na zápis emisního limitu do velkého technického průkazu moc nehledělo.

"Zákon přímo stanoví, že směrodatný je údaj v osvědčení o registraci vozidla (VTP). Pokud v něm žádný zápis není a majitel je přesvědčen, že jeho auto plní alespoň normu Euro I, bude muset tuto skutečnost věrohodně prokázat," říká mluvčí ministerstva životního prostředí Jarmila Krebsová.

Najděte si v unikátním seznamu 150 vozů, jakou ekologickou daň bude muset státu zaplatit budoucí majitel vašeho ojetého auta ZDE

A jak to prokáže? Jasný návod až do tohoto pondělí chyběl – přestože zákon prošel parlamentem před třemi měsíci a platit začne za dva týdny, nedokázalo ministerstvo dopravy "metodický pokyn" včas připravit a nechávalo řidiče v nejistotě, kam se vlastně mají obrátit.

"Za věrohodné prokázání plnění emisního limitu se považuje vyjádření výrobce či jeho akreditovaného zástupce, nebo společnosti Dekra Automobil," říká nyní mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka. Obracet se tedy můžete na stanice technické kontroly Dekra, které jsou akreditované pro vydávání "emisních povolenek" k vjezdu do německých měst.

Za potvrzení z Dekry zaplatíte zhruba tisícikorunu

Jak to bude v praxi vypadat? Majitel vozu, který má v TP kolonku "emise" prázdnou nebo ji ve starých průkazech (bílá knížečka) nemá vůbec, přijede do Dekry s vozem na takzvanou evidenční kontrolu. Ta jej bude stát od 150 do 300 korun.

"Pak je třeba potvrzení z evidenčky poslat společně s kopií VTP na centrálu Dekry, buď prostřednictvím STK, nebo i samostatně, poštou nebo mailem. My údaj o emisích zjistíme a vystavíme písemné potvrzení. S ním pak majitel půjde na evidenci vozidel, kde jej při přepisu auta úředník do technického průkazu doplní," popisuje postup vedoucí motorové zkušebny Dekry Petr Říha.

Asi nejdůležitější je, kolik to bude stát a zda se to u auta za pár tisíc vyplatí. "Řeknu to tak: když nepomůžeme, tedy zjistíme Euro 0, nebudeme účtovat nic. Pokud zjistíme třeba Euro I, bude poplatek řádově nižší než ekologická daň. Konkrétně to není rozhodnuto, ale nebude to víc než třeba tisíc korun," poodhaluje Petr Říha.

Kde najdu Euro
*nahlédněte do kolonky Emise v technickém průkazu

*najděte číslo směrnice EU nebo EHS a pomocí převodní tabulky, zjistěte, jakou normu Euro váš vůz plní

*pokud je kolonka prázdná, nebo v TP vůbec není (staré typy – knížka), zajeďte s vozem na STK – DEKRA (seznam stanic ZDE)

*absolvujte evidenční kontrolu a podejte žádost o zjištění normy Euro

*s potvrzením od Dekry zajděte na registr vozidel